Nowe rozwiązanie Audi to mała rewolucja w świecie hybryd
![nowa-technologia-audi-mhev-plus](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F02%2Fnowa-technologia-audi-mhev-plus-2-jpeg.webp)
W ostatnich latach Audi niemal w 100 procentach skupiło się na samochodach elektrycznych. Dziś jednak nawet firmy, które postawiły wszystko na jedną kartę muszą w pewnym stopniu przywrócić prace i rozwój silników spalinowych. A firma z Ingolstadt zaprezentowała właśnie ciekawe rozwiązanie, które w teorii może być naprawdę korzystne.
Niemiecki producent wprowadza na rynek ewolucyjną wersję swojej łagodnej hybrydy o nazwie MHEV Plus. Jego sercem jest nowy generator TSG, który waży jedynie 21 kilogramów, wliczając całą elektronikę. Co ważne, silnik elektryczny nie jest połączony z jednostką spalinową, tylko stanowi część przekładni. Dzięki temu może samodzielnie napędzać koła i pozostawiać silnik spalinowy na biegu jałowym nawet w korkach. To właśnie wtedy jednostka spalinowa jest najmniej efektywna i spala najwięcej paliwa. Ponadto, nowy generator nie zastępuje tradycyjnego rozrusznika, ale uzupełnia go. Dzięki temu jazda jest jeszcze bardziej efektywna.
![nowa-technologia-audi-mhev-plus](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F02%2Fnowa-technologia-audi-mhev-plus-3-jpeg.webp)
Audi montuje najnowszy system w modelach A5 i Q5. Dzięki niemu dwulitrowy Diesel z turbodoładowaniem spali od 4,8 do 5,7 l/100 km, natomiast większa, 3-litrowa benzyna powinna mieścić się w widełkach od 7,4 do 8 l/100 km. To oznacza oszczędność od 0,4 do o,75 l/100 km w porównaniu z tradycyjnymi miękkimi hybrydami. A te obiecywały oszczędność już na poziomie 0,5 l/100 km. Łącznie nowa technologia Audi powinna więc oszczędzać nawet 1,5 l/100 km, co może być najbardziej odczuwalne w prawdziwym ruchu miejskim.
Niższe spalanie to tylko jedna z korzyści nowej hybrydy
Ponadto, generator TSG jest w stanie wyprodukować do 24 koni mechanicznych i może pomóc w przyspieszaniu. Silnik elektryczny jest ograniczony do 5500 obr/min, więc w teorii powinien być w stanie rozpędzić samochód samodzielnie nawet do 130/140 km/h. W praktyce jednak nie będzie miał takich możliwości.
![nowa-technologia-audi-mhev-plus](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F02%2Fnowa-technologia-audi-mhev-plus-4-jpeg.webp)
Silnik elektryczny będący częścią skrzyni biegów oznacza, że moc przenoszona jest na koła bez strat spowodowanych tarciem. Jednocześnie, jednostka będzie w stanie odzyskiwać do 34 koni mechanicznych podczas hamowania regeneracyjnego. Dzięki sprężarce elektrycznej klimatyzacja może działać nawet po wyłączeniu jednostki spalinowej.
System MHEV Plus korzysta z akumulatora o pojemności 1,7 kWh, którego – jak to w przypadku łagodnej hybrydy – nie da się ładować bezpośrednio z gniazdka. Wydłuża to jego żywotność, a dzięki niewielkiemu rozmiarowi wymiana nie powinna być przesadnie kosztowna. Ile będzie kosztować najnowszy system? W przypadku Audi A5 Avant z silnikiem Diesla ceny zaczynają się od 235 000 złotych w przypadku napędu na przednią oś.