Od wielu lat firma Audi prowadzi badania nad paliwami przyjaznymi dla środowiska tj. e-gaz, e-benzyna czy całkowicie syntetyczny e-diesel – Dzięki nowoczesnym technologiom, w ramach projektu wdrażanego w Laufenburgu będziemy w stanie prowadzić wydajną produkcję krótkich partii paliwa e-diesel, co uczyni proces produkcyjny bardziej efektywnym ekonomicznie. W pilotażowej instalacji będzie możliwe tzw. sprzężenie sektorów, czyli innymi słowy połączenie potencjałów energii elektrycznej, ciepła i mobilności, co z kolei pozwoli na magazynowanie energii odnawialnej – komentuje szef działu Zrównoważonego Rozwoju Produktu w AUDI AG, Reiner Mangold.
Audi e-diesel może uczynić konwencjonalne silniki spalinowe niemal zupełnie neutralnymi pod względem emisji CO2. Paliwo produkuje się w procesie przekształcenia nadwyżek energii wodnej w substancje syntetyczne. Wygenerowana na miejscu w elektrowni wodnej zielona energia przekształca się w wodór i tlen. W następnym etapie stosuje się bardzo kompaktową technikę mikrotechnologii. Dwutlenek węgla pozyskiwany jest wprost z atmosfery lub z gazów odpadowych. CO2 jest jedynym źródłem węgla, a w wyniku reakcji powstają związki węglowodorowe. W końcowym etapie procesu dzielą się one na właściwe paliwo Audi e-diesel oraz na wosk, wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu.
Pierwsze ilości e-diesla zostaną wyprodukowane już w przyszłym roku. Audi oraz partnerzy w projekcie, firmy Ineratec i Energiedienst AG, mają skompletować wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące uruchomienia instalacji w ciągu najbliższych kilku tygodni. Prace budowlane rozpoczną się natomiast na początku 2018 roku.