Wystarczyło, że Suzuki zjechało z ceną na 48 tys. zł, by w salonach były tłumy jak na Krupówkach. Hit dla biednych sprawia sensację

Jeśli wychylimy głowę poza Unię Europejską, możemy dostrzec, że na świecie jest wiele rozwiązań, które pomogłyby nie wykluczać biednych osób z możliwości zakupu nowego auta. Proste rozwiązanie zna chociażby Suzuki, który oferuje w Republice Południowej Afryki oferuje Swifta od 48 tys. zł (w przeliczeniu). To coraz większy hit, który może zagrozić innemu bestsellerowi dla biednych z salonów Volkswagena.

Suzuki Swift
Podaj dalej

Polityka dostosowana do potrzeb bogatszych, jak i biedniejszych obywateli sprawia, że w RPA sprzedaje się coraz więcej samochodów. Z danych NAAMSA wiemy, że w tym roku liczba rejestracji dobiła do prawie pół miliona (493 053 szt.). To o 15,7 proc. więcej niż po 10 miesiącach 2024 r. Jak przypomina analityk motoryzacyjny, Matt Gasnier październik w RPA (55 956 szt.) był ósmym miesiącem z rzędu z dwucyfrowym wzrostem (+16 proc.). To także trzynasty miesiąc na plusie i najlepszy październik od 11 lat.

Toyota Hilux
Toyota Hilux. // fot. materiały prasowe

Tanie Suzuki atakuje podium w RPA

Po tytuł bestsellera w RPA ponownie zmierza Toyota Hilux. Pickup ma już 30 163 rejestracji, czyli o 11,5 proc. więcej niż rok temu. Ciekawostka widoczna jest na drugim miejscu, bo pozycję wicelidera odbił Volkswagen Polo Vivo (21 181 szt.). To wciąż produkowana, starsza generacja modelu, którą można tam kupić w przeliczeniu za 57 tys. zł. Ta konstrukcja tylko zyskuje na popularności, a najnowsza generacja Polo (dostępna tam w hatchbacku i sedanie) ma tam o połowę niższą sprzedaż. Polo dla biednych po październiku zepchnęło na trzecią pozycję hitowego pickupa, Forda Rangera (20 937 szt.).

Volkswagen Polo Vivo
Volkswagen Polo Vivo. // fot. materiały prasowe

Jednak do walki podium coraz mocniej podpina się Suzuki. Japońska marka też ma swój budżetowy model, bo Swifta jest w stanie oferować tam za 48 tys. zł (w przeliczeniu). W efekcie sprzedaż wystrzeliła o 63,1 proc., co pozwoliło uzbierać już 20 563 rejestracji. Jedno powinięcie nogi rywali i hatchback może wskoczyć nawet na drugą lokatę. Czołową piątkę rynku uzupełnia tam pickup nr 3, czyli Isuzu D-Max (17 972 szt.).

Ford Ranger Raptor 2022
Ford Ranger. // fot. materiały prasowe

Jednak o Top 5 może powalczyć też Toyota Corolla Cross (17 774 szt.). Siódmą lokatę utrzymuje tam jeszcze Hyundai Grand i10 (14 114 szt.), ale coraz bliżej jest nowe Chery Tiggo 4 Pro (13 342 szt.). Chiński SUV już wyprzedził Toyotę Starlet (13 054 szt.) i Suzuki Fronx (11 319 szt.). Do Top 10 dobija się też kolejny „Chińczyk”, GWM Haval Jolion (11 244 szt.).

Suzuki Swift
Suzuki Swift. // fot. materiały prasowe

Nie da się tu zagrozić Toyocie

W RPA najpopularniejszą marką na rynku nowych aut jest zdecydowanie Toyota (121 613 szt.). Niemal co czwarty (24,7 proc.) samochód ma znaczek tego producenta. Wiceliderem jest Suzuki (60 214 szt.), mające o połowę niższą sprzedaż od lidera (choć samej marce wzrosła o 22,7 proc.). Na trzeci stopień podium spadła w tym roku Grupa Volkswagen (52 609 szt.).

Skład czołowej trójki raczej się nie zmieni, bo czwarty Hyundai ma „dopiero” 30 290 rejestracji. Ford (28 318 szt.) jest piąty, a chińskie GWM (w tym Haval) awansował do najlepszej szóstki z liczbą 22 215 rejestracji. Tuż za nim plasuje się Isuzu (22 104 szt.), które broni się przed rosnącym Chery (20 549 szt.). Najlepszą dziesiątkę kompletują Mahindra (15 463 szt.) i Kia (15 181 szt.).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również