Japończycy mają bardzo ambitne plany

Trójka producentów z Japonii opracowała nowy silnik spalinowy. A właściwie, całkowicie nową rodzinę silników spalinowych. Jednostki czterocylindrowe, mniejsze i lżejsze od dotychczasowych, są reklamowane jako „przełomowe rozwiązanie”. Mówi o tym sam dyrektor ds. technologii firmy, Hiroki Nakajima.
Na chwilę obecną wiemy już całkiem sporo o nowych silnikach. Japoński gigant chce wprowadzić na rynek jednostki o pojemności 1,5 i 2 litrów w niemal każdym typie układu napędowego. Andrea Carlucci, wiceprezes ds. strategii produktowej Toyota Europe powiedziała w wywiadzie dla Automotive News, że kluczowa jest wszechstronność nowego rozwiązania.
Andrea Carlucci dla Automotive News: – Staramy się zoptymalizować nowy silnik pod kątem każdego rodzaju zastosowania. Niezależnie od tego, czy jest to napęd elektryczny, hybrydowy, czy wodorowy.
Silnik spalinowy w samochodzie elektrycznym?

Pomysł silnika benzynowego w samochodzie elektryczny może wydawać się dziwny. Ale to wcale nie taki nieprawdopodobny scenariusz. Toyota zapewne ma na myśli pojazdy elektryczne o rozszerzonym zasięgu (EREV). W nich silnik spalinowy nie napędza kół, lecz służy wyłącznie jako generator do ładowania akumulatora w trakcie jazdy. Taka konfiguracja pozwala silnikowi pracować z optymalną prędkością, zapewniając maksymalną wydajność. Przykładami mogą być BMW i3 REX, Mazda MX-30, czy nachodzący SUV Scout. Również Nissan korzysta w swoich modelach z technologii E-Power.
Japończycy zapowiedzieli już plany sprzedaży pojazdów elektrycznych o rozszerzonym zasięgu w Chinach. Ma to się odbywać za pośrednictwem lokalnego joint venture ze spółką GAC. Modele te otrzymają mały silnik spalinowy, który nie będzie mechanicznie połączony z kołami. Zamiast tego napęd będzie pochodził wyłącznie z silników elektrycznych. A jednostka spalinowa tylko do zwiększenia zasięgu.
Toyota już w 2018 roku osiągnęła 41% sprawności cieplnej. Wydaje się, że ten wynik będzie można wkrótce znacząco poprawić. Silniki nowej generacji mogą być bowiem napędzane również biopaliwami, wodorem, czy paliwami syntetycznymi. Poza hybrydami pełnowymiarowymi i pojazdami EREV, Toyota bada również hybrydy plug-in o dużym zasięgu, a Carlucci szacuje, że przejechanie 100 kilometrów bez zużycia benzyny stanowi „punkt krytyczny”.