Volvo pracuje nad kolejnym bestsellerowym SUV-em? EX60 pojawi się na rynku już w 2025 r.

Volvo EX60 będzie czwartym elektrycznym SUV-em w gamie szwedzkiego producenta. Nowy model będzie następcą bestsellerowego XC60. Co więcej, będzie należeć do niezwykle konkurencyjnego segmentu, obecnie zdominowanego przez Teslę Model Y. Będzie też uzupełnieniem obecnej gamy modeli elektrycznych szwedzkiego producenta. 

volvo-ex60
Podaj dalej

Volvo wchodzi w kolejny segment elektrycznych SUV-ów

SUV XC60 Volvo
fot.Volvo

Volvo oferuje elektryczne SUV-y w małych, kompaktowych i dużych segmentach. Nadal jest jednak nieobecny w jednym z najbardziej pożądanych segmentów na całym świecie – średniej wielkości. Według ostatnich informacji portalu AutoExpress, firma wypełni tę pustkę w swojej ofercie z pierwszym Volvo EX60, które pojawi się już w przyszłym roku. Samochód będzie następcą najlepiej sprzedającego się modelu Volvo na świecie (w zeszłym roku 228 646 sprzedanych egzemplarzy). 

Nie jest żadną niespodzianką, że firma chce zastąpić XC60 elektrycznym modelem. Volvo potwierdziło o zamiarze utworzenia wspólnego przedsięwzięcia z Northvolt przy pracach nad bateriami dla elektryków jeszcze w czerwcu 2021 roku. Z kolei główny dyrektor produktu i strategii, Erik Severinson powiedział, że model ten będzie oparty na ewolucji platformy, na której zbudowane jest także EX90. 

EX60 w przeciwieństwie do większego modelu będzie miało strukturalny pakiet akumulatora. Pozwoli on na poprawę gęstości energii. Według nieoficjalnych informacji SUV może mieć zasięg nawet do 644 kilometrów na jednym ładowaniu. 

Volvo XC40 Recharge Twin / szwedzkie SUV-y rządzą w klasie premium
fot. Volvo

Silna konkurencja nie tylko od Tesli

Kolejną różnicą między EX60 a EX90 może być także nowy pakiet baterii. Według plotek ma on działać na architekturze 800 woltów, czyli dwukrotnie większym napięciu baterii niż w EX90. To pozwoli na jeszcze szybsze ładowanie i wysoką wydajność. Wyższe napięcie może powodować także zmniejszenie masy i mniej przestrzeni wymaganej do całego okablowania. 

Wraz ze strukturalnym pakietem akumulatorów, Volvo chce usztywnić cały korpus swojego nowego SUV-a. Firma planuje skorzystać z aluminiowej podłogi z tyłu tego modelu. To może pozwolić zaoszczędzić nawet 15-20% wagi w porównaniu z konwencjonalnym rozwiązaniem. 

Producent będzie musiał jednak zmierzyć się z kilkoma naprawdę godnymi przeciwnikami. W tym segmencie znajdziemy nie tylko Teslę Model Y, ale także Mercedesa EQC, Audi Q6 E-Tron, czy BMW iX3 oraz Genesisa GV70. 

Przeczytaj również