BMW przetestuje dwuwirnikowy silnik elektryczny. Będzie montowany w... kołach

BMW niebawem przetestuje dwuwirnikowy silnik elektryczny w warunkach drogowych. Według wstępnych założeń to rozwiązanie może zmienić oblicze samochodów zeroemisyjnych jakie znamy. Tego typu napęd jest niezwykle oszczędny, lżejszy, tańszy w produkcji i zapewnia ogromną moc oraz moment obrotowy.

2023-bmw-m3-edition-50-jahre-bmw-m-interior
Podaj dalej

Od wielu lat koncerny samochodowe przyspieszają rozwój technologii inwestując w firmy zagraniczne, które wpadły na ciekawy pomysł czy rozwiązanie. BMW nie jest tu wyjątkiem. Bawarczycy od 2015 roku współpracuje z różnymi start-upami za pośrednictwem BMW Startup Garage.

„BMW Startup Garage to doskonała okazja do nawiązania kontaktu ze start-upami. Następnie kontynuujemy współpracę z najlepszymi z nich” – wyjaśnił Karol Virsik, dyrektor ds. badań nad koncepcjami i technologią pojazdów w BMW Group. „Start-upy są dla nas naprawdę ważne, ponieważ myślą nieszablonowo. Przynoszą nam nowe perspektywy i poglądy” – dodał Virsik.

Jednym z projektów, nad którym pracuje BMW Startup Garage, jest nowy i według BMW rewolucyjny silnik elektryczny. Na pomysł wpadła monachijska firma Deep Drive. Innowacyjna koncepcja DeepDrive łączy dwa silniki elektryczne w jedną jednostkę napędową. Tym samym dostajemy kompaktowy napęd, który jest energooszczędny i osiąga wysoki moment obrotowy.

Zasada działania jest prosta

W konwencjonalnym silniku elektrycznym stojan porusza wirnik wewnętrzny lub zewnętrzny. W konstrukcji DeepDrive z dwoma wirnikami stojan napędza dwa wirniki jednocześnie. Niewielkie wymiary i niska waga takiego silnika elektrycznego pozwalają na opracowanie układu napędu na wszystkie koła, w którym każda piasta koła ma własny silnik elektryczny. Technologię tę można zastosować także w tradycyjnym układzie mid-drive, w którym pojazd napędzany jest centralnie umieszczoną jednostką napędową.

Bawarski producent samochodów przetestował już prototyp systemu na stanowisku badawczym. Z punktu widzenia BMW wyniki były doskonałe. „Prototypowe komponenty DeepDrive znacznie przekroczyły nasze wymagania ” – mówi Virsik. „To naprawdę niezwykłe na tak wczesnym etapie i przy całkowicie nowej technologii”. – dodał.

Następnym krokiem jest weryfikacja w warunkach drogowych. Silniki w kołach będą wymagały mniej miejsca i będą bardziej energooszczędne, lżejsze i tańsze. To wszystko czyni je atrakcyjną opcją dla szerokiej gamy modeli pojazdów i potencjalnie zapewnia wysoki zakres skalowalności.

Konkretne parametry techniczne nowego rozwiązania, logicznie rzecz biorąc, na tym etapie rozwoju nie były jeszcze znane, ale zgodnie z założeniami BMW, nowy silnik, w przypadku pomyślnego wdrożenia, mógłby przynieść redukcję masy od 100 do 150 kg.

 

Przeczytaj również