Audi właśnie pokazało najmocniejszy silnik spalinowy w swojej historii. Tak, tak, trafi do SUV-a

Audi wprowadziło właśnie do swojej oferty najnowsze, w pełni zaktualizowane sportowe wersje swojego flagowego SUV-a. Audi będzie oferować najnowsze RS Q8 w wersji standardowej, jak i Performance. Obie otrzymają silnik spalinowy, jednak istnieje duże ryzyko, że będzie to ostatni tego typu SUV niemieckiego producenta. Ale flagowy model ma teraz aż 632 KM. 

2025-Audi-RS-Q8-60-1536x1152
Podaj dalej

Flagowy SUV od Audi z ważną aktualizacją

2025-Audi-RS-Q8-60-1536x1152
fot. Audi

Około 9 miesięcy temu Audi zaprezentowało facelifting najnowszego Q8. Teraz nadszedł czas na flagową wersję – pierwszy to RS Q8, a drugi RS Q8 Performance. Zmiany są dość istotne, a niemiecki producent chwali się, że SUV właśnie ustanowił nowy rekord okrążenia toru Nordschleife, pokonując jedną pętlę kultowego obiektu w 7 minut i 36 sekund. 

Obie wersje Audi RS Q8 napędzane są 4-litrowym silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem. W przypadku modelu podstawowego rozwija moc 592 koni mechanicznych i dysponuje momentem obrotowym 800 Nm. To wystarcza, aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. 

2025-Audi-RS-Q8-60-1536x1152
fot. Audi

Dla tych, którzy szukają nieco więcej emocji, Audi przygotowało wersję RS Q8 Performance. Model ten rozwija już 632 konie mechaniczne i moment obrotowym 850 Nm. To pozwala mu rozpędzić się do setki w zaledwie 3,6 sekundy. Ale tutaj prędkość maksymalna wzrasta już do 280 km/h. Niemiecki producent zauważa, że jest to najmocniejszy seryjnie produkowany silnik spalinowy w swojej historii. 

Najmocniejszy silnik spalinowy w historii 

2025-Audi-RS-Q8-60-1536x1152
fot. Audi

Oprócz zmian w silniku, RS Q8 Performance ma specjalnie zaprojektowany układ wydechowy. Jednakże, dzięki niemu SUV brzmi jeszcze groźniej. W obu modelach z jednostką V8 współpracuje ośmiobiegowy Tiptronic i stały napęd na wszystkie koła Quattro. Obydwa modele są wyposażone w mechaniczny centralny system różnicowy i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. 

Aby zapewnić RS Q8 dobre właściwości jezdne, niemiecki producent wyposażył je w elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłów. To ogranicza boczne ruchy nadwozia. System ten składa się z dwóch małych silników elektrycznych umieszczonych między dwiema połówkami stabilizatora. Kiedy samochód skręca, silnik obraca stabilizatory w przeciwnych kierunkach, zmniejszając przechylenie. 

2025-Audi-RS-Q8-60-1536x1152
fot. Audi

Audi dodało także tarcze o średnicy 420 mm z przodu z 10-tłoczkowymi zaciskami i tarcze o średnicy 370 mm z tyłu. Ale w standardzie znajdziemy węglowo-ceramiczne tarcze w RS Q8 Performance o tych samych rozmiarach. Wersja „Performance” ma także w standardzie 23-calowe, zamiast 22-calowych felg. 

Jednakże, dwa nowe modele są już na europejskim rynku od tego miesiąca. Ceny zaczynają się od 141 900 euro (609 000 zł) za RS Q8 oraz 155 700 euro (668 500 zł) za RS Q8 Performance.

Przeczytaj również