Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.
Rajd Polski to ponad 100 lat niesamowitej historii
Już w nadchodzący weekend odbędzie się ORLEN 80. Rajd Polski. Mazurski klasyk po dłuższej przerwie powraca do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Jego historia sięga natomiast 1921 roku. Imprezę rozegrano wówczas pod nazwą „Pierwszy powojenny raid samochodowy” a trasa prowadziła z Warszawy do Białowieży i z powrotem. Na starcie stanęło sześciu uczestników. Na trasie ok. 500 kilometrów najlepszym okazał się Tadeusz Heyne w Dodge’u 30. To był początek przepięknej historii, która trwa po dziś dzień.
Jak już wspominałem, pierwsza edycja imprezy, którą dzisiaj znamy jako Rajd Polski, odbyła się w 1921 roku – dokładniej w dniach 23-25 czerwca. A zatem – jakkolwiek by na to nie patrzeć – czerwcowy termin rywalizacji został zachowany do dzisiaj. Już wówczas organizatorem rajdu był Automobilklub Polski, a jego komandorem został major Józef Grabowski. Brzmi to niesamowicie, natomiast Rajd Polski uznawany jest dziś za drugi najstarszy rajd na świecie. Ustępuje pod tym względem tylko legendarnemu Rajdowi Monte Carlo, który jest rozgrywany od 1911 roku.
Międzynarodowe początki
Po wojnie rajd wciąż był rozgrywany w Warszawie. Natomiast okres większego rozwoju nastąpił po przeprowadzce do Krakowa. W 1960 roku impreza stała się częścią Rajdowych Mistrzostw Europy, czyli najważniejszego wówczas cyklu rajdowego świata. Wygrali wtedy Walter Schock i Rolf Moll w Mercedesie-Benz 220 SE. Również w 1960 roku w Rajdzie Polski po raz pierwszy wystartował Sobiesław Zasada. Pomimo faktu, że było to 64 lata temu, pan Sobiesław nadal świetnie się czuje i od czasu do czasu startuje w rajdach i różnego rodzaju imprezach motoryzacyjnych. Łącznie Zasada wygrał Rajd Polski czterokrotnie – po raz ostatni w 1971 roku.
Kiedy w 1973 roku zorganizowano pierwszy, historyczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), Rajd Polski oczywiście znalazł się w kalendarzu. W 1975 roku rolę domu dla imprezy przejął Wrocław. I tutaj mówimy o regularnej obecności na szczeblu Rajdowych Mistrzostw Europy. Po stosunkowo krótkim epizodzie, kiedy to bazą rajdu było Kłodzko, impreza przeniosła się na Mazury. W 2005 roku nową bazą Rajdu Polski zostały Mikołajki, a impreza zmieniła charakter na szutrowy.
Złoty okres?
Jak postrzegać tę zmianę? Z jednej strony starsi kibice zawsze będą twierdzili, że „prawdziwy” Rajd Polski to był ten z bazą we Wrocławiu, czy Krakowie. Natomiast nie da się dyskutować z faktem, że największy rozwój tej imprezy miał miejsce właśnie po przenosinach do Mikołajek. Rajdowe Mistrzostwa Świata skręciły w kierunku szutrów i jeśli Polska chciała w tym uczestniczyć, Mikołajki były tak naprawdę jedynym logicznym wyborem. No i impreza rzeczywiście powróciła do WRC w 2009 roku – jako 66. ORLEN Platinum Rajd Polski.
Patrząc obiektywnie, złotym okresem ORLEN Rajdu Polski były lata 2014-2017. To wtedy impreza miała swoje pewne miejsce w kalendarzu WRC. Później znów były mistrzostwa Europy, aż w tym roku mazurski klasyk powrócił do mistrzostw świata na jubileuszową, 80. edycję, mając już 103 lata. To był kawał absolutnie niesamowitej historii, która wciąż trwa. Rajd Polski jest prawdziwym klasykiem. Klasykiem, który od dziesiątek lat zawsze znajduje miejsce w kalendarzach dwóch najważniejszych cykli świata. Mam wrażenie, że często nie potrafimy tego docenić.
Rajd Polski miał wielu bohaterów…
Warszawa, Kraków, Zakopane, Olsztyn, Wrocław, Kłodzko, Mikołajki… Rajd Polski może kojarzyć się nam z wieloma miejscami. Natomiast na pewno kojarzy się też z wieloma zawodnikami. Na trasach w naszym kraju prezentowali się przecież najlepsi tego sportu. Największe legendy. Naszego rodzimego klasyka wygrywali m.in. Sebastien Ogier, Esapekka Lappi, Mikko Hirvonen, Thierry Neuville, czy Bernard Darniche. Mamy tutaj również „gwiazdy przyszłości”, jak chociażby Martins Sesks, czy Nikołaj Griazin.
Ale wygrywali też Polacy. Ostatnimi byli Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk wspierani przez ORLEN, który przecież tak mocno przyczynił się do rozwoju naszego klasyka. Wcześniej wygrywali m.in. Kajetan Kajetanowicz, Leszek Kuzaj, Krzysztof Hołowczyc, Janusz Kulig, Andrzej Jaroszewicz, czy wspomniany już Sobiesław Zasada. Rajd Polski to nasze dobro narodowe. Tym razem Polak nie wygra – przynajmniej nie w klasyfikacji generalnej. Natomiast tak czy inaczej przygotujmy się na niesamowite emocje.
Zdjęcie wyróżniające: @World | Red Bull Content Pool