Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.
Nowa punktacja WRC ratuje niedzielę na Sardynii?
Wokół nowego systemu punktacji w WRC wciąż mamy mnóstwo kontrowersji. Sytuacja, w której zwycięzca rajdu nie dostaje największej liczby punktów to pewnego rodzaju kuriozum. Natomiast z drugiej strony są takie imprezy, jak Rajd Sardynii, gdzie ten nowy system punktacji zapewnia nam kapitalne emocje podczas niedzielnego etapu. Nikt nie może pozwolić sobie na oszczędzanie auta, bo walka wciąż toczy się o mnóstwo cennych punktów. Zakładam, że przy starym systemie punktacji dzisiaj na Sardynii wiałoby nudą, a zawodnicy powalczyliby dopiero na Power Stage. Tym razem było jednak zgoła odmiennie.
12 punktów do zgarnięcia z niedzieli sprawiło, że kilka załóg od samego rana rzuciło na szalę absolutnie wszystko. Jedną z takich załóg byli oczywiście Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Oni po wczorajszej katastrofie dzisiaj musieli zrobić wszystko, aby zgarnąć komplet punktów. Zaczęło się od dwóch odcinkowych zwycięstw na pierwszych przejazdach Cala Flumini oraz Sassari – Argentiera. I to wszystko nawet pomimo faktu, że Belgowie liderujący w punktacji WRC otwierali dzisiaj drogę. Thierry nie miał dziś nic do stracenia. To był pełny atak w stylu „flat out”…
Niespodziewana walka o zwycięstwo
Na zakończenie sobotniego etapu przewaga Sebastiena Ogiera i Vincenta Landais nad drugimi Ottem Tanakiem i Martinem Jarveoją wynosiła 17,1 s. W normalnej sytuacji mówilibyśmy o tym, że rajd jest rozstrzygnięty, bo przecież pan profesor Seb takiej przewagi nie zwykł roztrwaniać. Natomiast przy nowym systemie punktacji Tanak i Jarveoja narzucili o poranku kosmiczne tempo. Im przecież też bardzo zależy na dodatkowych punktach do mistrzostw świata. Nagle po pierwszej pętli przewaga Francuzów nad Estończykami zmalała z 17,1 s do… 6,6 s. Dosyć nieoczekiwanie zrodziła nam się zatem niesamowita walka o zwycięstwo na włoskiej wyspie.
Po przedostatnim odcinku specjalnym wydawało się, że Sebastien Ogier i Vincent Landais dowiozą to zwycięstwo do mety. Francuzi dzielnie odpierali ataki Otta Tanaka i Martina Jarveoi. Natomiast wszystko zmieniło się na finałowej próbie rajdu! Nagle Francuzi zaczęli tracić coraz więcej i jak się później okazało, z jednej z opon zaczęło schodzić powietrze. Ostatecznie to Tanak z Jarveoją wyszarpali na Power Stage’u zwycięstwo, pokonując Ogiera i Landais o zaledwie 0,2 s! Nieprawdopodobny zwrot akcji. Estończycy zniwelowali dzisiaj stratę w wysokości 17,1 s i wyszarpali wygraną na ostatniej próbie rajdu… co za dramaturgia!
Tanak coraz bliżej Neuville’a
Trzecie miejsce w rajdzie zajęli Dani Sordo i Candido Carrera, za nimi uplasowali się Elfyn Evans ze Scottem Martinem, Gregoire Munster z Louisem Louką oraz Sami Pajari z Enni Malkonen. Ta ostatnia para wygrała jednocześnie w klasach WRC 2 i WRC 2 Challenger. Najwięcej punktów z Sardynii wywiezie Tanak – 25. Z 22 oczkami imprezę kończy Ogier, a z 18 Evans. Neuville wyciągnął z niedzieli najwięcej, jak się dało, czyli 12 punktów (7 za zwycięstwo w etapie i 5 za Power Stage). Oznacza to, że Tanak odrobił w klasyfikacji całego sezonu aż 13 punktów do swojego zespołowego kolegi.
Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe wciąż są liderami mistrzostw świata, ale ich przewaga nad drugimi Ottem Tanakiem i Martinem Jarveoją zmalała do 18 punktów. Dokładnie taką samą stratę mają Elfyn Evans i Scott Martin. A przypomnijmy, że teraz przed nami trzy bardzo szybkie rajdy – Polska, Łotwa i Finlandia. I tam – tak się wydaje – Tanak będzie miał wiele do powiedzenia. Mistrzostwa świata w tym sezonie dostarczają nam niesamowitych wrażeń. Co za walka!
Kajetanowicz tuż za podium
Na 5. miejscu w klasie WRC 2 i 4. w klasie WRC 2 Challenger Rajd Sardynii zakończyli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Załoga ORLEN Rally Team może być jednak zadowolona ze swojego wyniku. To był rajd przeprawowy, w którym samo dotarcie do mety to duży sukces. Polacy opuszczą włoską wyspę z solidną zdobyczą punktową, więc to na pewno dobry scenariusz. Nasza załoga do samego końca walczyła o podium z innym duetem wspieranym przez ORLEN – Martinem Prokopem i Michalem Ernstem. Ostatecznie z tej walki o zaledwie 3,9 s górą wyszli Czesi.
Kolejną rundą Rajdowych Mistrzostw Świata będzie ORLEN 80. Rajd Polski, który odbędzie się w dniach 27-30 czerwca. Bazą imprezy będą oczywiście Mikołajki. Po takim zakończeniu Rajdu Sardynii chyba wszyscy już nie możemy się doczekać momentu, w którym najlepsi zawodnicy świata wyruszą na mazurskie szutry. Na to jednak jeszcze chwilę będziemy musieli zaczekać. W sumie to dobrze, bo kibice i zawodnicy będą teraz potrzebować chwili, aby ochłonąć z tych emocji.
Wyniki Rajdu Sardynii 🇮🇹 2024 (TOP10)
Poz. Załoga Zespół Czas 1. 🇪🇪 Tanak / 🇪🇪 Jarveoja Hyundai 3:06:05.6 2. 🇫🇷 Ogier / 🇫🇷 Landais Toyota +0.2 3. 🇪🇸 Sordo / 🇪🇸 Carrera Hyundai +2:25.8 4. 🇬🇧 Evans / 🇬🇧 Martin Toyota +2:37.8 5. 🇱🇺 Munster / 🇧🇪 Louka M-Sport +6:42.9 6. 🇫🇮 Pajari / 🇫🇮 Malkonen GR Yaris Rally2 +7:13.4 7. 🇫🇷 Rossel / 🇫🇷 Boulloud C3 Rally2 +7:45.7 8. 🇪🇸 Solans / 🇪🇸 Sanjuan GR Yaris Rally2 +7:52.7 9. 🇨🇿 Prokop / 🇨🇿 Ernst Fabia RS Rally2 +10:05.4 10. 🇵🇱 Kajetanowicz / 🇵🇱 Szczepaniak Fabia RS Rally2 +10:09.3
Punktacja WRC po Rajdzie Sardynii 🇮🇹 2024 (TOP10)
Poz. Załoga Zespół Punkty 1. 🇧🇪 Neuville / 🇧🇪 Wydaeghe Hyundai 122 2. 🇪🇪 Tanak / 🇪🇪 Jarveoja Hyundai 104 3. 🇬🇧 Evans / 🇬🇧 Martin Toyota 104 4. 🇫🇷 Ogier / 🇫🇷 Landais Toyota 92 5. 🇫🇷 Fourmaux / 🇫🇷 Coria M-Sport 74 6. 🇯🇵 Katsuta / 🇮🇪 Johnston Toyota 52 7. 🇫🇮 Rovanpera / 🇫🇮 Halttunen Toyota 36 8. 🇪🇸 Sordo / 🇪🇸 Carrera Hyundai 27 9. 🇫🇮 Lappi / 🇫🇮 Ferm Hyundai 23 10. 🇱🇺 Munster / 🇧🇪 Louka M-Sport 16