Które SUV-y najchętniej kupują teraz Polacy? Rozmiar ma znaczenie

SUV-y, zgodnie z europejskimi trendami, pozostają najpopularniejszym rodzajem nadwozia w Polsce. Choć w kwietniu żaden nie znalazł się na podium rankingu rejestracji, to pozostałe 7 miejsc w Top 10 zajęły właśnie tego rodzaju auta. Co ciekawe, w minionym miesiącu sporym zainteresowaniem cieszyły się zwłaszcza duże, rodzinne SUV-y.

Toyota RAV4 GR Sport 2023 / Które SUV-y są najpopularniejsze w Polsce?
Podaj dalej

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce wyraźnie odradza się. Producenci są w stanie realizować coraz większe dostawy, co przełożyło się aż na 44 386 rejestracji w kwietniu 2024 r. Jak czytamy w nowym raporcie IBRM Samar, to o 25,1 proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. w polskich urzędach zarejestrowano 183 079 nowych aut osobowych. Względem analogicznego okresu 2023 r. to wzrost o 15,5 proc.

SUV-y poza podium

Które modele najczęściej rejestrowali Polacy? Ku zaskoczeniu w pierwszej trójce nie znajdziemy żadnego SUV-a. Ma to jednak związek z tym, że większość rejestracji to zasługa firm. Producenci są już w stanie dostarczać większe floty firmom, które wybierają sprawdzone konstrukcje. Wzorem poprzednich miesięcy numerem jeden była Toyota Corolla z liczbą 2 359 rejestracji. Dużo, bo 1 980 szt. naliczono innemu hitowi flotowemu, czyli Skodzie Octavii. Czołową trójkę skompletowała najpopularniejsza w segmencie B – Toyota Yaris (1 245 szt.).

Toyota Corolla Touring Sports 2023
Toyota Corolla jest najpopularniejszym nowym autem osobowym w Polsce. // fot. Toyota

Peletonowi SUV-ów w kwietniu 2024 r. liderowała Toyota RAV4, których przybyło 1 215 szt. Japońska marka zmieściła w pierwszej piątce aż 4 modele za sprawą dobrych wyników sprzedażowych Toyoty C-HR (1 166 szt.). Do progu tysiąca rejestracji niewiele zabrakło Kii Sportage (923), która wyprzedziła rzadko widywanego w Top 10 Volkswagena Tiguana (889). Udany kwiecień miało Volvo, którego bestseller XC60 znalazł się nie tylko na 1. miejscu w klasie premium, ale i 8. miejscu w ogólnym zestawieniu. Najlepszą dziesiątkę skompletowały Hyundai Tucson (825) i Dacia Duster (802).

Miejskie SUV-y w odwrocie

Patrząc na zestawienie zbiorcze po 4 miesiącach pierwsze dwa miejsca są zbieżne z wynikami kwietnia. Prowadzi Toyota Corolla, która przekroczyła barierę 10 tys. sztuk (10 404), a za nią jest Skoda Octavia (7 635). Na trzecim miejscu jest też Yaris, ale nie hatchback segmentu B, a B-SUV, czyli Toyota Yaris Cross (5 731) – najpopularniejsze auto wśród klientów indywidualnych (3 433 szt.). Po raz pierwszy w tym roku ten miejski SUV nie trafił do pierwszej dziesiątki miesiąca (675 rejestracji). Jednak B-SUV-y w tym roku ogólnie nie cieszą się w Polsce takim wzięciem jak C-SUV-y czy D-SUV-y.

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross to nadal najczęściej kupowany SUV, choć w kwietniu Polacy rejestrowali raczej większe modele. // fot. Toyota

Licząc rejestracje od stycznia do kwietnia to tu także w pierwszej piątce mamy 4 Toyoty. Tuż za podium plasują się bowiem modele C-HR (4 852) i Yaris (4 678). Wśród SUV-ów największymi rywalami Japończyków są koreańskie konstrukcje. Szósta Kia Sportage ma już 4 338 rejestracji, wyprzedzając kwietniowy hit, czyli Toyotę RAV4 (4 228). Blisko nich trzyma się kolejny Koreańczyk, czyli Hyundai Tucson (4 181). Czołową dziesiątkę uzupełniają Dacia Duster (3 062) i Nissan Qashqai (2 923), którego pozycja to wciąż głównie zasługa udanego marca (1 588 szt.).

Modele nie oddają wszystkiego

Patrząc na ranking najchętniej kupowanych modeli można dostrzec, że niektóre marki radzą sobie lepiej niż wynika to z zestawienia bestsellerów. O ile dwie pierwsze lokaty Toyoty (w kwietniu łącznie 8 269 szt.) i Skody (5 334) nie dziwią, to zaskakiwać może trzecie miejsce Volkswagena (3 208). Niemiecka marka swój wynik generuje jednak wieloma różnymi modelami osobowymi, które rzadko przebijają się do modelowego Top 10. W kwietniu na uwagę zasługuje wysoki wynik przedstawiciela segmentu premium – Mercedesa (2 682), który ogólnie był czwarty. Producent ze Stuttgartu zdołał w kwietniu wyprzedzić nawet Hyundaia (2 315) i Kię (2 244).

Volkswagen Tiguan 2024
Volkswagen to trzecia najpopularniejsza marka w Polsce, na co pracuje wiele różnych modeli, których często nie widać wysoko w rankingach. // fot. Volkswagen

Patrząc na dotychczasowe wyniki 2024 r. Toyota jest zdecydowanym liderem polskiego rynku z liczbą 36 570 rejestracji. Druga Skoda (20 070) traci sporo, ale ma też bezpieczny zapas nad trzecim Volkswagenem (11 000). Aspiracje do najniższego stopnia podium mają z pewnością Kia (10 602) i Hyundai (9 869). Wszyscy czterej czołowi producenci segmentu premium w Polsce są w pierwszej dziesiątce ogólnego zestawienia, co tylko potwierdza rosnącą popularność tej klasy w naszym kraju. Ich rywalizacja jest dosyć zacięta, a obecnie lideruje w niej BMW (9 315) przed Mercedesem (9 113), Audi (8 547) i Volvo (7 049). Za głównym kwartetem klasy premium na 10. miejscu po kwietniu znajduje się Renault (6 428).

Źródło danych: IBRM Samar

Przeczytaj również