SUV-y stanowią dziś najpopularniejszy rodzaj nadwozia, stąd nic dziwnego, że producenci oferują ich coraz więcej. O tym, że jest to strzał w dziesiątkę przekonuje się Volvo, które celuje w przynajmniej 15-procentowy wzrost sprzedaży w całym 2024 r. Już teraz globalne wyniki pokazują poprawę o 16 proc., na co duży wpływ ma m.in. nowy, miejski SUV na prąd.
Podaj dalej
Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z Volvo Car Poland.
Prawie ćwierć miliona nowych Volvo w zaledwie 4 miesiące
W kwietniu klienci na całym świecie zarejestrowali 65 838 nowych Volvo, wynika z nowego raportu producenta. Względem ubiegłorocznego wyniku to poprawa o 27 proc. Najchętniej sięgano po SUV-y XC60 (19 542 szt.), XC40 (15 139 szt.) i EX30 (9 730 szt.). Po 4 miesiącach szwedzka marka chińskiego koncernu Geely sprzedała prawie ćwierć miliona samochodów. 248 525 rejestracji oznacza wzrost o 16 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Volvo XC60 to globalnie nadal najpopularniejszy model szwedzkiej marki. // fot. Volvo
Kwiecień 2024
Kwiecień 2023
Zmiana
Styczeń – Kwiecień 2024
Styczeń – Kwiecień 2023
Zmiana
Globalnie
65 838
51 976
27%
248 525
214 914
16%
Modele zelektryfikowane
31 523
20 628
53%
106 518
88 031
21%
– w pełni elektryczne
17 090
8 830
94%
55 261
38 899
42%
– hybrydy plug-in
14 433
11 798
22%
51 257
49 132
4%
Miękkie hybrydy / spalinowe
34 315
31 348
9%
142 007
126 883
12%
Globalnie w kwietniu najwięcej zyskały modele zelektryfikowane (+53 proc.), zwłaszcza w pełni elektryczne, których sprzedano blisko 2 razy więcej (+94 proc.), bo 17 090 szt. Licząc od początku roku, Volvo dostarczyło klientom na świecie już 55 261 aut elektrycznych, czyli o 42 proc. więcej niż po 4 miesiącach 2023 r.
Elektryczny SUV bestsellerem Volvo w Europie
Duża w tym zasługa nowego Volvo EX30, czyli elektrycznego, małego SUV-a. W kwietniu był to najlepiej sprzedający się model Volvo w Europie. Porównując wyniki z kwietniem ubiegłego roku, marka z Goteborgu sprzedała na Starym Kontynencie o 65 proc. więcej samochodów (34 238 szt.). W zeszłym roku od stycznia do kwietnia Volvo sprzedało w Europie niecałe 100 tys. aut (93 475), ale w w tym samym okresie 2024 r. wynik poprawiono o 33 proc. na 123 908 szt.
Kwiecień 2024
Kwiecień 2023
Zmiana
Styczeń – Kwiecień 2024
Styczeń Kwiecień 2023
Zmiana
Europa
34 238
20 804
65%
123 908
93 475
33%
Modele zelektryfikowane
22 952
13 016
76%
77 771
58 071
34%
– w pełni elektryczne
13 880
5 428
156%
45 117
26 475
70%
– hybrydy plug-in
9 072
7 588
20%
32 654
31 596
3%
Miękkie hybrydy / spalinowe
11 286
7 788
45%
46 137
35 404
30%
Podobnie jak w przypadku światowych wyników, największe wzrosty dotyczą modeli zelektryfikowanych (+76 proc.). Samochodów elektrycznych sprzedano aż o 156 proc. więcej. Patrząc na okres styczeń-kwiecień to tegoroczne wyniki w przypadku elektryków z baterią (BEV) są lepsze aż o 70 proc. Warto przypomnieć, że do 2030 r. Volvo chce sprzedawać tylko takie samochody.
Elektryczne EX30 było w kwietniu najpopularniejszym Volvo w Europie. // fot. Volvo Cars
fot. Volvo
„Te wyniki pokazują, że robimy znaczny postęp w realizacji naszych założeń dotyczących wzrostu sprzedaży detalicznej na poziomie co najmniej 15 procent w całym 2024 r.” – powiedział Björn Annwall, zastępca dyrektora generalnego Volvo Cars. „Ja również cieszę się, że mogę to zobaczyć pozytywny odbiór ze strony klientów EX30 w miarę zwiększania dostaw samochodów, a także ciągły rozwój naszych modeli zelektryfikowanych. Wzmacnia to naszą pewność co do siły naszego zbalansowanego portfolio samochodów w pełni elektrycznych, hybrydowych typu plug-in i miękkich hybryd” – dodał.
SUV-y Volvo z lepszą sprzedażą w USA
Drugim kluczowym rynkiem dla Volvo poza Europą pozostają Chiny. Tym razem po 4 miesiącach udało się przekroczyć barierę 50 tys. sprzedanych egzemplarzy (+2 proc). Choć w samym kwietniu nie odnotowano wzrostów (zyskiwały tylko elektryki o 34 proc.), to w Państwie Środka sprzedano niemal tyle samo miękkich hybryd i spalinówek co w Europie.
Kwiecień 2024
Kwiecień 2023
Zmiana
Styczeń – Kwiecień 2024
Styczeń – Kwiecień 2023
Zmiana
Chiny
12 221
12 543
-3%
50 179
49 000
2%
Modele zelektryfikowane
1 062
1 260
-16%
3 505
5 090
-31%
– w pełni elektryczne
458
342
34%
1 125
1 268
-11%
– hybrydy plug-in
604
918
-34%
2 380
3 822
-38%
Miękkie hybrydy / spalinowe
11 159
11 283
-1%
46 674
43 910
6%
USA
10 604
9 611
10%
41 555
36 094
15%
Modele zelektryfikowane
3 334
2 946
13%
11 422
10 657
7%
– w pełni elektryczne
328
1 356
-76%
1 298
4 138
-69%
– hybrydy plug-in
3 006
1 590
89%
10 124
6 519
55%
Miękkie hybrydy / spalinowe
7 270
6 665
9%
30 133
25 437
18%
Poprawę sprzedaży odnotowano za to w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze 4 miesiące zakończono z wynikiem 41 555 rejestracji, czyli o 15 proc. lepszym wynikiem od ubiegłorocznego. Amerykańscy klienci nie są tak zainteresowani elektrykami jak reszta świata, choć zelektryfikowane modele zanotowały w kwietniu 13-procentowy wzrost. Jest to jednak zasługa hybryd plug-in.
W odróżnieniu od globalnego trendu, w USA najbardziej zyskiwały Volvo z technologią plug-in hybrid. // fot. Volvo
W pozostałych regionach świata Volvo w kwietniu zyskiwało tylko w segmencie aut zelektryfikowanych (+23 proc.). Poprawiły się zwłaszcza notowania aut elektrycznych (+42 proc.) i to także na przestrzeni pierwszych czterech miesięcy roku (+10 proc.).