Rośnie tempo kupowania aut elektrycznych w Polsce
Choć globalnie mówi się o wyhamowaniu popytu na osobowe samochody elektryczne, to nie można tego zauważyć na polskim rynku. Ten stale rośnie, bo w styczniu i lutym 2024 r. zarejestrowano prawie 2,5 tys. (2 493) BEV-ów. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)wynika, że to wzrost o 14,3 proc. względem analogicznego okresu w ubiegłym roku.
Ten rok najlepiej zaczął lider naszego rynku, czyli Tesla. Jej SUV – Model Y zanotował 187 proc. wzrost do pułapu 396 rejestracji po dwóch miesiącach. To daje aż 15,9 proc. udziału na polskim rynku BEV-ów w 2024 r. Natomiast kompaktowa Tesla Model 3 w dwa miesiące nagromadziła 226 rejestracje. Z racji tego, że końcówki kwartału są kluczowe dla amerykańskiej marki, wyniki w tym miesiącu powinny mocno podrasować ten wynik.
Mały SUV od Volvo przebojem wdarł się na polski rynek
Uwagę zwraca jednak imponujące wejście nowego Volvo EX30. Ten mały SUV, którego wygląd jest inspirowany elementem z Gwiezdnych wojen, znalazł się na trzecim miejscu w rankingu najpopularniejszych modeli. EX30-tka tylko w styczniu i lutym znalazła 217 nabywców, co stanowi 8,7 proc. wśród nowych polskich elektryków. Jedynym modelem, który w tym czasie przekroczył liczbę 100 rejestracji jest tylko jeszcze Dacia Spring (112).
Czołową piątkę kompletuje Skoda Enyaq z liczbą 80 rejestracji. To o 20 egzemplarzy więcej niż rok temu o tej porze i czeski SUV jest obecnie jedynym przedstawicielem koncernu Volkswagena w top 10. Tylko dwa egzemplarze mniej w styczniu i lutym odnotowało BMW i4, co daje poprawę o 110,8 proc. Najpopularniejszym Mercedesem na prąd jest model EQA, który z 62 rejestracjami o jedną sztukę wyprzedził BMW iX1. Pierwszą dziesiątkę skompletowały elektryczny Fiat 500 (59) i Mercedes-Benz EQE (56).
Jeden model ogranicza wyniki popularnych marek
Jeśli spojrzymy na zbiorcze rezultaty marek, to zestawienie otwiera Tesla. Firma Elona Muska w Polsce sprzedała w pierwszych dwóch miesiącach tego roku 633 samochody, czyli ponad 2 razy więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Jednak najbardziej imponuje tu wzrost drugiego Volvo, bo 295 rejestracji oznacza poprawę o 446,3 proc. BMW (236 szt.) wygrało rywalizację z Mercedesem (231 szt.) o najniższy stopień podium.
Dacia z jednym elektrykiem w ofercie na razie plasuje się na piątym miejscu (112 szt.). Próg 100 egzemplarzy i to dokładnie osiągnęło jeszcze Audi. Odrobinę do tego pułapu zabrakło markom Kia (97), Volkswagen (95) i Fiat (93). W top10 znalazła się jeszcze Skoda, która podobnie jak Dacia, na razie oferuje w Polsce tylko jednego BEV-a.