Trzy modele Dacii doczekają się modernizacji
W ofercie Dacii wkrótce pojawi się nowy SUV, który zaoferuje klientom marki znacznie więcej niż obecne. Chociaż marka nie przepada za elektronicznymi gadżetami, to ze względu na nowe obowiązujące standardy wyposażenia musi zmodernizować kolejne trzy modele ze swojej oferty.
Niedawno informowaliśmy o nadchodzącej zaktualizowanej Dacii Spring. Wraz z pojawieniem się w lipcu standardu GSR2 wszyscy producenci muszą teraz oferować w wersji standardowej pojazdu zestaw systemów wspomagających prowadzenie samochodu. W rezultacie rok 2024 to dla Dacii pracowity rok.
Między wiosenną premierą SUV-a, ogłoszeniem udziału w Dakarze z prototypem Sandridera, a zbliżającą się prezentacją Springa drugiej generacji musi jeszcze zmodernizować modele: Sandero, Sandero Stepway i Jogger.
Podobnie jak inni producenci tak i Dacia musi stawić czoła coraz bardziej rygorystycznym przepisom dotyczącym emisji CO.2. Dodatkowo musi postawić na bezpieczeństwo czynne i bierne. Wiadomo, że rumuńska marka musi zmodernizować swoją gamę silników wraz z pojawieniem się wariantów silników typu „mild” i „full hybrid”. Ponadto musi przyspieszyć prace związane z dostosowaniem modeli do przepisów GSR2.
Co to jest GSR2?
Globalna regulacja bezpieczeństwa, czyli w skrócie GSR2, to rozporządzenie europejskie, które będzie obowiązywać nie później niż 7 lipca 2024 r. we wszystkich państwach członkowskich.
Przepisy, jak sama nazwa wskazuje obejmują zbiór wymagań technicznych, niezbędnych do homologacji pojazdów. Konkretnie dotyczących wyposażenia bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Pierwszy standard GSR, pochodzi z 2019 roku. Wymagał wyposażenia samochodów w takiej rozwiązania jak TPMS (monitorowanie ciśnienia w oponach), automatyczne włączanie świateł, a nawet ogranicznik prędkości.
To dość proste wyposażenie, mało inwazyjne więc Dacia była w stanie doposażyć swojej modele, nie ponosząc wysokich kosztów. To zaś nie miało wpływu na ich cenę. Jednak w przypadku GSR2 rumuński producent nie ma już wyboru i nie ucieknie przed wydatkami i modernizacją swojej gamy modelowej.
Jakie wyposażenie staje się obowiązkowe?
Obowiązkowym wyposażeniem staje się m.in. tempomat, podobnie jak rozpoznawanie znaków drogowych z ostrzeżeniem o przekroczeniu prędkości. Z kolei adaptacyjny tempomat, potrafiący modulować prędkość pojazdu w zależności od natężenia ruchu, nie jest wymagany w modelach zarejestrowanych od tego roku. Znajdziemy tu także rejestrator danych (wykorzystywany w razie wypadku), ułatwioną predyspozycję do alkomatu z immobilizerem (który może być oferowany jako alternatywa dla zawieszenia prawa jazdy za wykroczenia związane z jazdą pod wpływem alkoholu), czy system monitorowania uwagi kierowcy.
Dostępne są także funkcje ostrzegania o zmianie pasa ruchu, często połączone z wykrywaniem martwego pola i asystenta utrzymania pasa ruchu, znanego również jako „asystent utrzymania pasa ruchu”.
Inne wyposażenie, takie jak asystent parkowania tyłem lub automatyczne hamowanie awaryjne (AEBS), ma także na celu ochronę innych użytkowników dróg, które muszą teraz wykrywać pieszych i rowerzystów.
Wreszcie, oprócz czujników światła, wymaga się teraz wykrywania deszczu i automatycznego uruchamiania wycieraczek. Niektóre modele, takie jak Sandero i Jogger, posiadały już kilka takich funkcji. Ponadto we wszystkich samochodach marki Dacia dostępny będzie przycisk My Safety na desce rozdzielczej. Umożliwia on bezpośrednią dezaktywację niektórych systemów ADAS.
Dacia Sandero Stepway 2024 z portami USB i nowymi felgami
Wprowadzenie wyposażenia GSR2 to dla Dacii okazja do niewielkiego odświeżenia swojej oferty. Sandero Stepway otrzymuje nowy kolor, beż Safari, a teraz można go zamówić również w kolorze szarym Schist.
W wersjach Essential i Expression oferowane są nowe koła Flexwheels. W wersji Extreme standardem będą nowe felgi aluminiowe o nazwie Randia Dark. Porty USB-C pojawią się z przodu, a nawet z tyłu (tylko w wersji Extreme z opcją Comfort Pack).
Co nowego w modelu Dacia Sandero w 2024 roku?
Jeśli wariant Stepway będzie się cieszył zainteresowaniem, klasyczne Sandero otrzyma nowy, luksusowy poziom wyposażenia o nazwie Journey.
Jest on standardowo wyposażony m.in. w aluminiowe felgi Randia, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania, antenę rekina i przegródkowy bagażnik. W karcie kolorów pojawiają się dwa nowe kolory tego modelu: szary łupek i zieleń cedrowa.
Jakie nowości w Dacii Jogger na rok 2024?
Oprócz obowiązkowych urządzeń bezpieczeństwa i nowych portów USB-C Dacia Jogger ewoluuje głównie w wersji hybrydowej. Ta stanowi obecnie jedną czwartą sprzedaży.
W dużym kombi faktycznie zastąpiono cyfrową deskę rozdzielczą z Clio E-Tech 7-calową cyfrową tablicą przyrządów zapożyczoną z Dustera trzeciej generacji.
Od strony mechanicznej wersja Hybrid 140 otrzymuje przydatną funkcję „E-Save”. Taka pozwala na utrzymanie akumulatora trakcyjnego na poziomie około 70% jego pojemności.
Aktywowana ręcznie za pomocą dedykowanego przycisku, pozwala przewidzieć sytuacje, w których wymagane będzie pełne naładowanie akumulatora i maksymalna moc silnika.
Oprócz wspomnianych już elementów wszystkie modele Dacii otrzymają kod ratunkowy na przedniej i tylnej szybie. To kod QR, który jest wykorzystywany przez służby ratunkowe za pośrednictwem aplikacji do uzyskiwania wszelkich informacji przydatnych podczas interwencji. Będą to m.in. informacje o lokalizacji zbiornika paliwa czy wyłączeniu akumulatora i obwodów elektrycznych.
Ponadto, tradycyjną drukowaną instrukcję obsługi zastąpi wersja cyfrowa. Będzie ona dostępna za pośrednictwem aplikacji My Dacia. Dodatkowo będzie oferowany praktyczny 32-stronicowym przewodnik, aby zmniejszyć zużycie papieru.
Dacia nie ogłosiła jeszcze cen zaktualizowanej gamy modeli, ale nalezy oczekiwać, że prawdopodobnie wraz z nimi pojawi się podwyżka. Według nieoficjalnych informacji Largus, w zależności od pojazdu dodatkowy koszt obowiązkowej pomocy może sięgać kilkuset euro.
Rozpoczęcie zamówień zaplanowano na kwiecień 2024 r., a pierwsze dostawy spodziewane są pod koniec wiosny.