Nowa Toyota GR Yaris – nowa skrzynia biegów
Zaktualizowana Toyota GR Yaris została właśnie zaprezentowana podczas Tokyo Auto Salon. Gorący hot hatch wprowadza kilka ważnych zmian zewnętrznych i wewnętrznych, których nie mogliśmy się spodziewać. Ponadto, Japończycy dodali do oferty także zupełnie nową, 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Co ważne, w ofercie pozostaje także 6-stopniowy manual.
I to właśnie skrzynia biegów jest jedną z najważniejszych wiadomości dotyczących nowego Yarisa GR. Podobnie jak Hyundai i30 N, również Toyota GR Yaris początkowo miała dostępną tylko 6-biegową skrzynię manualną. Teraz jednak do gamy Japończycy dodali 8-stopniowy automat. Bez wątpienia zwiększy to atrakcyjność samochodu i prawdopodobnie zwiększy także sprzedaż. Producent zdecydował się na system z pojedynczym sprzęgłem, który nazwał bezpośrednią automatyczną skrzynią biegów.
Egzemplarze wyposażone w automatyczną skrzynię biegów otrzymają także dedykowaną chłodnice i parę plastikowych manetek zmiany biegów zamontowanych za kierownicą. Choć entuzjaści rajdów z pewnością będą zainteresowani manualem, automat powinien zwiększyć sprzedaż Yarisa GR. I to mimo dość znacznego wzrostu masy (+18 kilogramów). Czy jednak jazda z automatyczną skrzynią będzie równie przyjemna?
Szereg modyfikacji w silniku
Toyota nie ograniczyła się jednak do zmian wizualnych i wprowadzenia nowej skrzyni biegów. Japończycy ujawnili też szereg modyfikacji w trzycylindrowej, turbodoładowanej jednostce 1.6. Producent zwiększył ciśnienie wtrysku bezpośredniego, zainstalował nowy czujnik ciśnienia powietrza dolotowego, zamontował lekkie tłoki, czy zmienił czujnik ciśnienia powietrza. Obecnie GR Yaris może pochwalić się mocą 300 KM przy 6500 obr/min i momentem obrotowym w wysokości 400 Nm. To znaczny wzrost w porównaniu z poprzednimi 268 KM i 370 Nm.
Zmiany obejmują także konstrukcję hot hatcha
Choć samochody typu hot hatch nie cieszą się dziś tak dużą popularnością i niewielu producentów decyduje się na umieszczenie ich w swoim katalogu, Toyota nie narzeka na brak zainteresowania GR Yarisem. A przy pracach nad nowym modelem inżynierowie musieli bawić się świetnie, bo zmian jest naprawdę dużo.
Te widoczne są już z przodu samochodu, gdzie znajdziemy nowy zderzak z charakterystycznymi wlotami powietrza. Z tyłu pojawiły się nowe światła LED z listwą świetlną, którą ma dziś praktycznie każdy samochód pojawiający się na rynku.
Poprzedni GR Yaris nie wymagał gruntownego odświeżenia wnętrza, ale Toyota i tak je zapewniła. Najbardziej oczywista zmiana to zupełnie nowy panel skupiony na kierowcy. Wydaje się być mocno surowy i niekoniecznie najpiękniejszy, ale tu chodzi o funkcjonalność i praktyczność. Ma 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, taki sam jak w GR Corolli.
Wyświetlacz systemu multimediów – przesunięty i pochylony o 15 stopni w stronę kierowcy. Toyota twierdzi że projekt kabiny jest inspirowany samochodami rajdowymi. W związku z tym światła awaryjne i włącznik start/stop zostały przesunięte w taki sposób, aby można było do nich sięgnąć z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. Fotel kierowcy został umieszczony też o 25 mm niżej niż poprzednio.