Benzyna E10. Jak wypada ten typ paliwa pod względem wydajności i zużycia?
Wielu kierowców starszych samochodów będzie musiało wydawać więcej na tankowanie, jeśli się okaże, że ich pojazd nie jest kompatybilny z E10. Na stacjach stopniowo pojawiają się zmiany i wybór będzie coraz mniejszy. Czy fakt, że w nowej benzynie jest więcej etanolu będzie powodował, że częściej będziemy odwiedzać stacje? Jak wydajna jest nowa benzyna?
Etanol ma niższą zawartość energii niż benzyna, co oznacza, że prawdopodobnie nie przejedziesz tak daleko na zbiorniku paliwa E10, jak na zbiorniku benzyny bezołowiowej. Gdyby jednak takie paliwo było tańsze, to dałoby nam oszczędności.
Ponadto warto wiedzieć, że na zużycie paliwa wpływa szereg innych czynników. To m.in. stan utrzymania pojazdu, częstotliwość korzystania z klimatyzacji, warunki drogowe i efektywność jazdy. Co jednak na ten temat mówią paliwowi specjaliści?
Rzecznik brytyjskiego RAC ds. paliwa, Simon Williams, powiedział:
Osoby posiadające samochody kompatybilne z E10 niestety odkryją, że uzyskują mniej kilometrów na galonie, ponieważ paliwo to jest mniej wydajne niż paliwo E5, ponieważ zawiera o 5% więcej etanolu.
Zawartość energii w etanolu jest o około 33% mniejsza niż w czystej benzynie. Wpływ etanolu w paliwie na zużycie paliwa pojazdu różni się w zależności od ilości denaturatu dodanego do etanolu.
Zawartość energetyczna denaturanta według amerykańskiej agencji EIA jest w przybliżeniu równa zawartości energetycznej czystej benzyny. Ogólnie rzecz biorąc, zużycie paliwa na danym dystansie przez pojazd może spaść o około 3% w przypadku stosowania E10. To w porównaniu z benzyną niezawierającą etanolu paliwowego.
Jeśli chodzi o badania Agencji Ochrony Środowiska (EPA), to wykazały zmniejszenie zużycia paliwa przy użyciu E10 o 3–4% w porównaniu z czystą benzyną na bazie oleju – mimo że rząd Wielkiej Brytanii twierdzi, że jest to tylko około 1–2%.
W rezultacie dla przeważającej większości kierowców posiadających kompatybilne pojazdy benzyna E10 nie zrobi żadnej różnicy. Gorzej z kierowcami starszych pojazdów, którzy tankować jej nie powinni. Ci mogą być zmuszeni zapłacić za droższe paliwo „Premium” 98, ponieważ na stacjach benzynowych tylko taka wersja E5 będzie oferowana. To jeszcze jednak wymaga czasu.
Jakie zalety ma zatem paliwo o wyższej zawartości etanolu?
Paliwo E10 znajdziemy już na tysiącach stacji paliw za granicą. Polscy kierowcy tankują takie m.in. w Niemczech, Słowacji, Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Bułgarii, Szwecji i Danii. Polska wprowadzając sukcesywnie ten typ paliwa, jest 19 krajem w Unii Europejskiej.
Nowa benzyna zmienia się jedynie zawartością bioetanolu, który już w niej występował tylko z zawartością 5%. Takie niewielkie przejście pozwala na ograniczyć emisje na naszych drogach. Co za tym idzie, każda podróż będzie mieć mniejszy wpływ na środowisko. Biorąc pod uwagę, że Brazylia obecnie miesza benzynę z zawartością etanolu sięgającą 28%, dlaczego Europa nie miałaby dodać o 5% więcej etanolu? Być może nie 5 nie 10, ale nieco więcej pozwoli odczuwać korzyści z przejścia na przyszłość bezemisyjną.
Benzyna E10 jest zasadniczo bardziej ekologicznym paliwem. Etanol zawiera około 35% tlenu. Dodanie tlenu do benzyny zapewnia czystsze spalanie. Takie paliwo wiąże się zatem także z mniejszą karą środowiskową. To ma wpływ na jej cenę, która powinna być więc niższa.
Reasumując, nie ma w tym nic złego, że politycy chcą stosować bardziej przyjazne środowisku paliwo. Jest jednak małe „ale”. To właściciele pojazdów już niemłodych i tych klasycznych. Ci dopłacą chcąc użytkować swoje samochody. W alternatywie bowiem nie pozostanie im niedługo nic innego jak benzyna premium. Czytaj także: W jaki sposób paliwo E10 może wpłynąć na niekompatybilne samochody? Czy szkodzi silnikom?