- Nierówna praca silnika na gazie
- Zła mieszanka paliwowo-powietrzna
- Sonda Lambda
- Uszkodzona uszczelka pod głowicą
- Dlaczego auto nie przełącza się na gaz?
- Jakie są objawy uszkodzenia reduktora gazu?
- Nie działa wskaźnik poziomu gazu
- Nie działają wtryskiwacze gazu
- Kiedy wymienić sterownik gazu?
- Instalacja LPG wypaliła gniazda zaworowe?
- Silnik szarpie podczas przyspieszania na gazie
- Zapach gazu w aucie i tankowanie
- Uszkodzona pompa paliwa przy LPG
- Silnik gaśnie na LPG
Ze względu na poziom skomplikowania nowych instalacji gazowych istnieje całkiem sporo czynników, które mogą doprowadzić do uszkodzenia układu paliwowego. Dlatego tak ważne jest prawidłowe serwisowanie każdej instalacji. Pomaga to uniknąć wielu niekorzystnych sytuacji.
Nierówna praca silnika na gazie
Jednym z najbardziej zauważalnych symptomów problemów z instalacją LPG jest nierówna praca silnika. Może to wynikać z kilku przyczyn, takich jak nieodpowiednio dobrane wtryskiwacze gazowe, niesprawny reduktor, czy zużyte elementy układu zapłonowego, takie jak świece i przewody zapłonowe. Ważna jest także regularna kontrola i wymiana filtrów instalacji.
Zła mieszanka paliwowo-powietrzna
Zapalenie się kontrolki check engine często sygnalizuje problemy z mieszanką paliwowo-powietrzną. Może to być wynik nieprawidłowego działania katalizatora, awarii zaworu EGR lub uszkodzenia sondy lambda. Ważne jest dokładne zdiagnozowanie przyczyny, co może wymagać użycia specjalistycznych narzędzi diagnostycznych.
Sonda Lambda
Uszkodzenie sondy lambda to poważna usterka, która może prowadzić do znacznego wzrostu zużycia paliwa, falowania obrotów na biegu jałowym i utraty mocy. Często towarzyszy temu zapalenie kontrolki check engine. Diagnostyka komputerowa jest tutaj niezbędna.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą to jedna z poważniejszych usterek. Może objawiać się m.in. olejem w płynie chłodniczym, białym dymem z rury wydechowej i wzrostem temperatury silnika. Jest to usterka wymagająca skomplikowanej naprawy, w tym demontażu głowicy i jej regeneracji.
Dlaczego auto nie przełącza się na gaz?
To problem, który może mieć wiele przyczyn. Najprostsza z nich to niski poziom gazu w butli, ale może to być też wynik problemów z elektrozaworem czy filtrami LPG. Diagnostyka wymaga sprawdzenia całego systemu zasilania gazem.
Jakie są objawy uszkodzenia reduktora gazu?
Awaria reduktora często objawia się problemami z przełączaniem na zasilanie gazowe. W niektórych przypadkach reduktor da się naprawić, co jest ekonomiczniejszym rozwiązaniem niż jego wymiana.
Nie działa wskaźnik poziomu gazu
Niezgodność wskazań wskaźnika poziomu gazu z rzeczywistym stanem może być znakiem problemów z elektroniką układu pomiarowego lub uszkodzenia sensorów w butli.
Nie działają wtryskiwacze gazu
Wyeksploatowanie wtryskiwaczy gazu objawia się problemami z przełączaniem na gaz oraz niestabilną pracą silnika. Regularne serwisowanie i wymiana wtryskiwaczy po przejechaniu zalecanej liczby kilometrów może zapobiegać tym problemom.
Kiedy wymienić sterownik gazu?
Uszkodzenie sterownika gazu może powodować szereg problemów, takich jak nierówna praca silnika czy trudności z przełączaniem na gaz. Często diagnoza tego problemu jest trudna i wymaga szczegółowych testów.
Instalacja LPG wypaliła gniazda zaworowe?
Problemy z gniazdami zaworowymi są szczególnie widoczne w silnikach wrażliwych na zasilanie gazowe. Regularne sprawdzanie i odpowiednia regulacja instalacji LPG mogą zapobiec tym problemom.
Silnik szarpie podczas przyspieszania na gazie
Szarpanie silnika na gazie może być spowodowane niedostatecznym dostarczaniem paliwa. Wymaga to sprawdzenia całego układu zasilania gazem, w tym reduktora i wtryskiwaczy.
Zapach gazu w aucie i tankowanie
Zapach gazu w kabinie to sygnał potencjalnego zagrożenia. Może to być wynik nieszczelności instalacji. W takich przypadkach należy natychmiast skonsultować się z mechanikiem. Trudności w tankowaniu LPG mogą wynikać z awarii zaworu tankowania. Ważne jest, aby system tankowania był sprawny i umożliwiał napełnienie butli w 80%.
Zamarzanie zaworu tankowania jest typowe dla aut parkowanych na zewnątrz w zimie. Rozwiązaniem może być ogrzewanie zaworu lub stosowanie ochronnych korków.
Uszkodzona pompa paliwa przy LPG
W samochodach z LPG częściej występują awarie pompy paliwa, spowodowane częstym jazdą na „suchym baku”. Regularne tankowanie benzyny może zapobiegać tym problemom.
Silnik gaśnie na LPG
Gaśnięcie silnika na gazie może być spowodowane problemami z wielozaworem lub układem zapłonowym. Wymaga to dokładnej diagnozy w warsztacie.