Blokada alkoholowa – co to jest?
Z roku na rok liczba wypadków w Polsce się zmniejsza. Największy przeskok w ostatnich latach wystąpił pod tym względem pomiędzy 2019 a 2020 rokiem. Liczba wypadków spadła z ponad 30 tysięcy do 23 540. Wpływ na to miała m.in. pandemia koronawirusa i fakt, że ludzie przez dosyć długi okres po prostu siedzieli w domach. Natomiast w późniejszych latach ta liczba nie wzrosła. W 2021 roku w Polsce było prawie 23 tysiące wypadków a w roku 2022 nieco ponad 21 tysięcy. Te liczby spadają i z tego oczywiście należy się cieszyć. A jeszcze bardziej z tego, że spada również liczba zabitych w tych wypadkach – z 3357 osób w 2013 roku do 1896 w roku 2022. To jednak wciąż o 1896 osób za dużo.
Do prawie 91% wypadków w 2022 roku doszło z winy kierujących. W ponad 10% wszystkich wypadków uczestniczyły osoby pod wpływem alkoholu. Zginęło w nich 268 osób (ponad 14% ogółu) a 2567 osób zostało rannych. Liczba tych przypadków z roku na rok również spada, chociaż nie w takim tempie, jakiego moglibyśmy sobie życzyć. Istnieje w teorii coś, co mogłoby wymazać tę część statystyk z policyjnych raportów. Coś, co dosyć skutecznie wyeliminowałoby problem pijanych kierowców z dróg. Mianowicie – blokada alkoholowa.
Jak działa blokada alkoholowa?
Zgodnie z definicją z ustawy Prawo o ruchu drogowym blokada alkoholowa to „urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm3”. 0,1 mg alkoholu w 1 dm3 w wydychanym powietrzu to nic innego, jak wartość 0,2 promila. Wartość graniczna, powyżej której nie można prowadzić już samochodu w zgodzie z przepisami.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym, Art. 66.
1d. Pojazd silnikowy i pojazd szynowy może być wyposażony w blokadę alkoholową montowaną przez producenta urządzenia lub jego upoważnionego przedstawiciela.
1e. Kalibrację blokady alkoholowej wykonuje się co 12 miesięcy. Pierwszą kalibrację blokady alkoholowej wykonuje się przed montażem urządzenia w pojeździe.
1f. Producent urządzenia lub jego upoważniony przedstawiciel przeprowadza kalibrację blokady alkoholowej i wystawia dokument potwierdzający jej kalibrację.
1g. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wymagania funkcjonalne i wymogi techniczne blokady alkoholowej oraz wzór dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej, uwzględniając dostępność rynkową takich urządzeń oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Kto może założyć blokadę alkoholową?
W skrócie, przy blokadzie alkoholowej przed uruchomieniem silnika musimy dmuchnąć w alkomat. Jeśli dopuszczalny próg stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu będzie przekroczony, komputer pokładowy uniemożliwi uruchomienie silnika. Kwestia w tym, że nie jest to środek montowany w samochodach na normalnych zasadach. Na ten moment nie ma zatem mowy o tym, aby taka blokada była regularnie montowana we wszystkich autach. Aby każdy kierowca przed uruchomieniem samochodu prewencyjnie musiał dmuchnąć w alkomat. To byłoby bardzo dobre i skuteczne rozwiązanie, ale aktualnie nie ma o czymś takim mowy.
Blokada alkoholowa to aktualnie nic innego, jak sposób na zmianę wykonywania zakazu prowadzenia pojazdów. Jeśli ktoś otrzymał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, po upłynięciu połowy czasu może ubiegać się o montaż takiej blokady. Jeśli sąd przychyli się do takiej prośby, kierowca będzie mógł prowadzić samochód, natomiast wyłącznie taki wyposażony w blokadę alkoholową. Nie skraca to czasu obowiązywania zakazu, natomiast zmienia sposób jego wykonywania.