Co trzeba wiedzieć o aktywnym zawieszeniu?
Ten rodzaj zawieszenia wykorzystuje system regulujący przemieszczenie pionowe kół auta względem jego podwozia. Zawieszenie aktywne dzieli się na całkowicie aktywne i adaptacyjne. Zawieszenie aktywne korzysta z siłowników podnoszących i opuszczających indywidualnie poszczególne koła, natomiast zawieszenie półaktywne reguluje twardość amortyzatorów w zależności od warunków drogowych. Aktywne zawieszenie ma wpływ na bardziej komfortowe pokonywania zakrętów, a w konsekwencji na lepszą przyczepność i kontrolę na drodze.
Jak działa aktywne zawieszenie?
Zawieszenie może dostosowywać swoje właściwości podczas drogi. Odbywa się to wszystko za pomocą czujników, zbierających dane o rodzaju i gładkości nawierzchni, po której porusza się dany samochód. Ponadto, przydatne są informacje o położeniu nadwozia, parametrów jazdy i stylu jazdy – te wszystkie liczby finalnie mają wpływ na właściwości aktywnego zawieszenia podczas jazdy.
Dane, które są gromadzone przez czujniki trafiają do jednostki sterującej auta, gdzie są przetwarzane, a następnie podawane do amortyzatorów. Elementami aktywnego zawieszenia są:
- kontrola elektroniczna
- regulowany pręt
- aktywne amortyzatory
- czujniki
Zawieszenie aktywne a standardowe – największe różnice
Standardowe zawieszenie, które montowane jest w większości samochodów ma na celu zapewnienie stabilności i komfortu jazdy. Nie ma jednak ono funkcji adaptacyjnych, które mogą poprawić komfort jazdy po nierównych drogach. Opisywany przez nas rodzaj zawieszenia z kolei niezależnie od nawierzchni i sposobu jazdy, zapewnia pełny komfort i dobre prowadzenie pojazdu. Niby tak niewiele, a jednak tak dużo – te różnice są mocno wyczuwalne podczas prowadzenia pojazdu. Tak naprawdę jedyną wadą aktywnego zawieszenia jest jego cena, która mocno może podnieść początkową cenę samochodu. Takie zawieszenie aktualnie obejmuje najczęściej modele aut takich marek jak BMW, Opel, Volkswagen, Toyota, Mercedes-Benz oraz Citroen.