Jak sprawdzić stan przewodów hamulcowych?
Kontrola stanu przewodów hamulcowych jest, jak wspomnieliśmy konieczna. Po czym można poznać, że przewody hamulcowe np. popękały?
Jest szereg symptomów, które sugerują konieczność interwencji ze strony kierowcy. Poznamy to między innymi po:
– „mięknącym” nagle pedale hamulca,
– widocznym ubytku płynu hamulcowego w zbiorniczku,
– plamach płynu, jakie pojawią się pod samochodem,
– naciekach z płynu hamulcowego w pobliżu kół,
– świecącej się czerwonej kontrolce ostrzegawczej z kółkiem i wykrzyknikiem w środku,
– ściąganiu auta w jedną stronę podczas hamowania.
Dlaczego przewody hamulcowe pękają?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Powodów jest kilka. Te metalowe pękają najczęściej na skutek zbyt dużego ciśnienia płynu, korozji wewnętrznej i zewnętrznej, czy też ze zwykłego zużycia. Zjawisko korozji wewnętrznej to zazwyczaj efekt korzystania ze starego i przepracowanego płynu. W przypadku tej zewnętrznej to efekt działania soli drogowej, wilgoci lub uszkodzeń mechanicznych.
Elastyczne przewody hamulcowe ulegają uszkodzeniu na skutek zbyt dużego ciśnienia w układzie, uszkodzeń mechanicznych ewentualnie naturalnego procesu starzenia się materiału, z jakiego je wykonano. Taką sytuację ciężko jest przewidzieć.
Jaka jest żywotność przewodów hamulcowych? Kiedy trzeba je wymienić?
Przyjmuje się, że przewody sztywne wytrzymują nawet i 10-15 lat. To dlatego, że są twardsze. Jednak zaleca się ich wymianę co 5 do 8 lat.
Żywotność miękkich przewodów hamulcowych jest krótsza, bo ok. 3 lat. Po tym okresie należy dokonać wymiany.
Przedwczesne starzenie się elastycznych przewodów hamulcowych – co je powoduje?
Takie zjawisko to skutek wielu okoliczności. Od korzystania produktów słabej jakości po intensywną eksploatację samochodu. To także efekt nieprzestrzegania interwałów wymiany płynu hamulcowego.
Samochody, które często jeżdżą w trudnym terenie lub są ciężkie i często przewożą ciężkie ładunki, są narażone na występowanie takiego zjawiska. Czy zatem częstsza wymiana przewodów hamulcowych zapobiegnie temu procesowi? Na pewno będzie to na korzyść dla kierowcy i dla samochodu.
Starzejący się przewód nie zawiadomi o tym fakcie posiadacza samochodu, a nawet potrafi wyglądać na niezbyt zużyty. Wystarczy jednak jedno gwałtowne hamowanie, by sytuacji diametralnie się zmieniła. Dlatego, jeśli chodzi o przewody hamulcowe, to warto kierować się zasadą – lepiej zapobiegać, niż leczyć.
Ile kosztuje wymiana na nowe przewody hamulcowe?
Podobnie jak w kwestii zużycia, tu też kwoty będą różne ze względu na rodzaj przewodów. W przypadku przewodów hamulcowych twardych, to ich zakup pochłonie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za sztukę. Usługa wymiany oscyluje zwykle w granicach od około 200 do 400 zł.
Elastyczne końcówki przewodów to wydatek od ok. 50–200 za sztukę. Wymiana w warsztacie będzie jednak tańsza niż w przypadku tych sztywnych. Mechanicy zwykle inkasują za taką usługę od 50 do 100 zł. To od wymiany każdego z nich.