Kontrola trakcji – jeden z ważniejszych systemów bezpieczeństwa
Jeszcze kilkanaście lat temu niektóre systemy bezpieczeństwa pojawiały się tylko w samochodach segmentu premium. Wielu z nas pamięta jeszcze samochody bez wspomagania kierownicy, czy kontroli trakcji. Motoryzacja od tego czasu jednak bardzo się rozwinęła, a kontrola trakcji stała się jednym z najbardziej podstawowych systemów.
Ponadto, moc samochodów znacznie wzrosła, przez co jazda bez kontroli trakcji byłaby dużo większym wyzwaniem. Zdecydowana większość kierowców nawet nie zastanawia się nad jego działaniem – jest on tak oczywisty jak wspomaganie kierownicy.
Czym jest kontrola trakcji?
Traction control system (TCS) lub Antriebsschlupfregelung (ASR) w zależności od producenta to popularna kontrola trakcji. System ten odpowiedzialny jest za monitorowanie prędkości obrotowej kół. Jeśli jest ona wyższa niż prędkość pojazdu, oznacza to, że nasze koła obracają się w miejscu. Jest to zjawisko nie tylko niebezpieczne, ale także niepożądane z punktu widzenia prędkości czy zużycia naszych opon.
Gdy dojdzie do takiego zjawiska – najczęściej przy bardzo agresywnym przyspieszaniu – system ograniczy moment obrotowy silnika, redukując obracanie się kół w miejscu. Dzięki temu odzyskamy utraconą przyczepność a samochód będzie w stanie przyspieszać, a nie kręcić się w miejscu.
Czy można wyłączyć kontrolę trakcji?
W wielu nowoczesnych samochodach nie mamy fizycznej możliwości wyłączenia kontroli trakcji. Jeśli jednak twój pojazd daje ci taką możliwość, w wielu przypadkach nie jest to wskazane. Jazda bez kontroli trakcji, szczególnie samochodem z dużą mocą silnika, może być nie lada wyzwaniem. Ponadto, jak wspomnieliśmy wyżej, wyłączona kontrola trakcji będzie wpływać na nasze przyspieszenie i zużycie opon.
Kiedy najlepiej wyłączyć kontrolę trakcji?
Są jednak sytuacje, kiedy kontrola trakcji może utrudniać nam jazdę. Gdy zakopiemy się w zaspie, albo będziemy jechać po śliskim, zabrudzonym, czy piaszczystym terenie, warto rozważyć wyłączenie kontroli trakcji. Ograniczenie momentu obrotowego w takich sytuacjach może doprowadzić do zakopania się.
Kontrolę trakcji warto wyłączyć także podczas sportowej jazdy na torze wyścigowym. W takich warunkach, w rękach doświadczonego kierowcy, może ona ograniczać nasze tempo.
Co robić gdy włączy się kontrolka kontroli trakcji?
Przede wszystkim zdjąć nogę z gazu! Kontrolka TCS lub ASR będzie świecić się przede wszystkim wtedy, gdy system będzie działał. Oznacza to, że najprawdopodniej dodaliśmy za dużo gazu, a koła w naszym samochodzie zaczęły kręcić się w miejscu. Jeśli jednak kontrolka na desce rozdzielczej będzie świeciła się cały czas, może to oznaczać awarię. Będzie ona świeciła się również wtedy, gdy ręcznie wyłączymy kontrolę trakcji w naszym samochodzie.