Co to jest sprzęgło?
Mówiąc o tym elemencie w pojeździe, warto dokładnie wiedzieć, czym jest i do czego służy. Sprzęgło to urządzenie do łączenia dwóch elementów w celu przeniesienia ruchu z jednego na drugi. Jego wciśnięcie pozwala na chwilowe odłączenie silnika od układu przeniesienia napędu lub do rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy osie pojazdu. Używa się go w momencie zmiany biegów. Najczęściej w samochodach występują sprzęgła mechaniczne i suche sprzęgło tarczowe.
Ile wytrzymuje sprzęgło?
Kluczowe w kwestii żywotności sprzęgła jest to, jak nim operujemy. Wbrew pozorom element ten posiada bardzo długą żywotność. Sęk w tym jednak, aby kierowca prawidłowo się nim posługiwał. Bo tak naprawdę sprzęgło może służyć nam nawet do przejechania 300 tysięcy kilometrów, a można je zniszczyć w kilka dni, a nawet dzień.
Pomijając jednak najbardziej czarne scenariusze, szacuje się, że element ten należy wymienić po około 100 tysięcy przejechanych kilometrach. Tak naprawdę to jednak kwestia bardzo indywidualna, a reagować powinno się wówczas, gdy element ten będzie nam dawał sygnały wadliwej pracy.
Po czym poznać, że sprzęgło się psuje?
Każdy kierowca na swój sposób zauważy, że samochód prowadzi się inaczej niż wcześniej. Najczęściej jest to szarpanie samochodu po zmianie biegów lub nienaturalne nabieranie obrotów w stosunku do prędkości. Warto również zwrócić uwagę na jakiej wysokości łapie sprzęgło. Jeżeli jest to już moment, gdzie praktycznie jest ono całe puszczone, to także sygnał, iż nadszedł czas na wymianę. Mogą pojawić się sytuacje, że poczuje się również zapach spalenizny świadczący o tym, że sprzęgło kolokwialnie mówiąc się pali.
Jak prawidłowo używać sprzęgła?
Prawidłowe operowanie sprzęgłem można nazwać swego rodzaju sztuką, ale wbrew pozorom jest to bardzo prosta czynność. Trzeba pamiętać, że głównym zadaniem sprzęgła jest płynne przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła. Nie należy zatem zbyt szybko i zbyt wolno puszczać sprzęgła zmieniając bieg. Nie należy również używać sprzęgła, gdy nie jest to konieczne!
Wielu kierowców wyrobiło sobie np. nawyk wchodzenia w zakręt ze wciśniętym sprzęgłem, co jest karygodnym błędem. Redukcji należy dokonać przed pokonywaniem zakrętu. Za częsty błąd uważa się również wciskanie zarówno hamulca, jak i sprzęgła przy wyższych prędkościach. Trzeba pamiętać, iż najpierw trzeba wytracić prędkość, a na samym końcu dopiero używać sprzęgła.
Jaki jest koszt wymiany sprzęgła?
W ostatnich latach bardzo dynamicznie rosną ceny usług w warsztatach samochodowych. Sama praca zależnie od modelu samochodu wyceniana jest od 600 złotych do nawet kilku tysięcy złotych! Im bardziej miejski samochód i mniej skomplikowany, tym jest to usługa tańsza – ale na pewno nietania. Do tego wszystkiego trzeba doliczyć sobie cenę samego sprzęgła, a to też kwoty nie są małe i mogą być także w tysiącach złotych. Warto sobie sprawdzić na przyszłość, jaki czeka na nas koszt.
Kwotę uzupełni jeszcze obowiązkowa w tego typu usłudze wymiana płynu hydraulicznego, a także oleju w skrzyni biegów. To zatem dodatkowe kilkaset złotych.