Większość samochodów spędza czas w miastach. Jazda w korku od świateł do świateł z manualną skrzynią biegów potrafi być męcząca. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na przekładnię automatyczną. Taką zmianę wymusza też ekologia, ponieważ przez sterowanie zmianą biegów przy pomocy komputera, można uzyskać mniejszą ilość emitowanych szkodliwych substancji do atmosfery.
P, R, N – co znaczą te skróty?
Każda automatyczna skrzynia biegów ma minimum pięć symboli, które mają swoją określoną funkcję. Każda z opisanych powyżej liter odpowiada za inne przełożenie. Jeśli zastosujemy je w złym momencie, możemy bardzo poważnie uszkodzić skrzynię biegów. Jak jeździć automatem, żeby tego uniknąć?
P – parking – jest to najczęściej pierwsza pozycja w automatycznej skrzyni biegów. Po wybraniu trybu parking następuje odłączenie napędu i blokada osi napędowej. Ten tryb pracy skrzyni biegów stosuje się, jak nazwa wskazuje przede wszystkim do unieruchomienia pojazdu na parkingu. Dla bezpieczeństwa dobrze jest zaciągnąć również hamulec postojowy.
Eksperci rekomendują, żeby przełączać skrzynię biegów na pozycję parking dopiero wtedy, gdy samochód zatrzyma się i włączymy hamulec postojowy. W ten sposób unikniemy “bujnięcia” nadwoziem, jak w przypadku pozostawienia auta z manualną skrzynią biegów z włączonym biegiem.
R – reverse – bieg wsteczny, który służy do cofania. Podczas przełączania skrzyni biegów z trybu R na N lub D pojazd musi stać. Jeśli w tym czasie jest on w ruchu, może dojść do uszkodzenia mechanizmu przełączania biegów. W przypadku manewrów na parkingu pomocne może okazać się używanie tylko hamulca. Wtedy samochód zacznie się relatywnie powoli toczyć do tyłu, a my przez hamowanie regulujemy prędkość cofania.
N – neutral – czyli potocznie przełożenie neutralne określane też luzem. Jednak w automatycznej skrzyni biegów pełni ono nieco inną rolę i jest w zasadzie nieużywane. Brakuje sensu, żeby włączać neutral na krótkich postojach, a teoretycznie rozpięcie skrzyni biegów w większości przypadków nie pozwala na holowanie lub odpychanie na tak zwany pych. Dopuszczalne jest niemal wyłącznie wtoczenie samochodu na lawetę.
Inne ważne oznaczenia w automacie
D – drive – przełożenie dostosowane do jazdy do przodu. Po jego wybraniu sterownik skrzyni biegów samodzielnie dobiera poszczególne biegi. W tym trybie możliwa jest jednakowo jazda spokojna, a także dynamiczniejsza.
S – sport – po wybraniu trybu sport najczęściej automatyczna skrzynia biegów zmienia przełożenia przy wyższej prędkości obrotowej. Zmiany biegów są nieco agresywniejsze, co może przydać się w trakcie wyprzedzania, ponieważ redukowanie biegów zajmuje mniej czasu.
Dobrze jest zdawać sobie sprawę z tego, że w starszych generacjach automatycznych skrzyń biegów są dostępne również przełożenia 3,2,1, które ograniczają pracę skrzyni do maksymalnie 3, 2 lub pierwszego biegu. Pojawia się także coś na wzór trybu zimowego, gdzie biegi zmieniają się łagodniej i kryje się on pod literką “W” od Winter – po angielsku zima.
Jak jeździć automatem?
Podczas szukania odpowiedzi na pytanie – jak jeździć automatem, należy zapamiętać jedną podstawową rzecz – do przyspieszania, hamowania i zatrzymania się używamy jedynie prawej stopy. Lewą nogę spokojnie odkładamy na podnóżek.
Istotne jest również to, żeby przy użytkowaniu automatycznej skrzyni biegów zachować spokój. Zmieniać przełożenia podstawowe, jak tryb parking, bieg wsteczny oraz jazda do przodu, tylko, gdy pojazd stoi. Wtedy unikamy ryzyka uszkodzenia przekładni.
Ważną kwestią jest również płynne zmienianie przełożeń – bez nadmiernego pośpiechu. Ponieważ to również może uszkadzać mechanizm zmiany biegów.
Jazda automatem, a serwisowanie
Automatyczna skrzynia biegów wymaga nieco innego serwisowania od manualnej skrzyni biegów. Potrzebna jest również zmiana oleju, aby zachować jej sprawność. O tym, jak często należy serwisować skrzynię biegów przeczytasz między innymi tutaj.