Dlaczego reflektory zawodzą?
Zanim porozmawiamy o wymianie żarówki w reflektorze, powinniśmy zająć się podstawami. Dlaczego reflektory nie czasami przestają działać prawidłowo? Istnieją cztery typowe przyczyny:
- Wiek. Żarówki reflektorów, jak każdy inny rodzaj żarówek, zużywają się. Wibracje silnika i zwykłe zużycie odbijają się na żarniku, który w końcu może się zepsuć. Co więcej, żarówki przeważnie instalowane są w tym samym czasie w prawym i lewym reflektorze. A to oznacza, że jeśli awarii ulegnie jedna, drugą w najbliższym czasie czeka najprawdopodobniej to samo. Dlatego właśnie żarówki najlepiej jest zawsze wymieniać parami. Oczywiście jeśli mamy taką możliwość.
- Ekstremalne zmiany temperatury. Wraz ze zmianą temperatury włókno żarnika rozszerza się i kurczy, jeszcze bardziej go obciążając. Silny mróz, po którym następuje ciepły dzień, może znacznie skrócić żywotność żarówki.
- Uszkodzenie obudowy lampy. Podstawowym nakazem podczas wymiany żarówki halogenowej w głównych reflektorach jest ostrożne się z nią obchodzenie. Nie wolno nam dotykać dłonią jej szklanej bańki. Dlaczego? Ponieważ wszelkie zabrudzenia, jakie mogą znajdować się na palcach, w połączeniu z wysoką temperaturą niosą za sobą poważne konsekwencje: zmatowienie szkła, skrócenie żywotności żarówki, czyli jej szybkie przepalenie, a nawet eksplozję. Instalując nową żarówkę, najlepiej jest robić to w gumowych rękawiczkach.
- Utlenianie. Z biegiem czasu plastikowa obudowa reflektora może ulec utlenieniu, co powoduje, że światło staje się ciemniejsze i bardziej żółte. Żarówka pracuje wtedy poprawnie, ale lampa jako całość traci swoje właściwości. W tej sytuacji wymiana żarówki nie pomoże. Będziesz musiał wymienić całą obudowę reflektora.
Jak wymienić żarówkę w samochodzie?
W tym miejscu mamy dla Was dobrą wiadomość – wymiana zużytej żarówki w przednim reflektorze będzie zwykłą formalnością. Od wielu lat producenci samochodów dokładają wszelkich starań, aby stopień komplikacji konstrukcji lamp samochodowych był jak najmniejszy. Dzięki temu w większości przypadków żarówkę wymienić możemy samodzielnie – szybko i sprawnie, bez pomocy mechanika.
Zaczynamy jak zwykle od podniesienia maski samochodu i odnalezienia tylnej części odpowiedniego reflektora. Dostęp do reflektora blokuje nam osłona przeciwpyłowa, którą musimy w pierwszej kolejności zdemontować. Następnie odnajdujemy żarówkę, którą mamy wymienić. W dalszej kolejności i odpinamy złącze elektryczne (warto to zrobić dla zwykłego bezpieczeństwa). Złącze odpinamy delikatnie i ostrożnie, aby nie uszkodzić gniazda i przewodu.
Teraz wszystko zależy od tego, jaką żarówkę wymieniamy – świateł mijania, świateł pozycyjnych czy kierunkowskazów. Każde z tych świateł ma własną specyfikę budowy i wymaga nieco innego podejścia. Wymiana żarówki świateł mijania wymaga zwykle odbezpieczenia specjalnej metalowej zawleczki lub wypięcia żarówki z zatrzasku. Jeśli zaś chodzi o światła pozycyjne i kierunkowskazy, to tu żarówki mocowane są z reguły na wtyczkach obrotowych, z których należy je wykręcić. Montaż żarówki każdego z tych świateł przebiega analogicznie do jej wykręcania, z odwróconą kolejnością wykonywania poszczególnych czynności.
Podsumujmy
Wymiana żarówki reflektora na początku może wydawać się trudna. Ale kiedy już zrozumiemy podstawy, będzie to tak proste, jak wymiana żarówki w domu. Jeśli nie występuje problem z okablowaniem, wizyta u mechanika nie będzie konieczna. Po prostu kup odpowiednią żarówkę i postępuj zgodnie z powyższymi krokami, a reflektor błyskawicznie powrócić do prawidłowego działania.