Układ hamulcowy pozwala bezpiecznie zatrzymać pojazd. Większość kierowców zwraca uwagę przede wszystkim na poziom zużycia tarcz i klocków. Część nieco po macoszemu traktuje płyn hamulcowy. Jest to duże niedopatrzenie, ponieważ jego przepracowanie lub zbyt niski poziom dają charakterystyczne objawy.
Objawy niskiego płynu hamulcowego
Niski poziom płynu hamulcowego może prowadzić do szeregu problemów. Mają one bardzo jednoznaczne objawy, które można dosyć łatwo wychwycić podczas jazdy. Do najczęstszych symptomów należą:
- Miękki pedał hamulca – skok pedału staje się większy, a pedał może opaść głęboko.
- Opóźniona reakcja układu hamulcowego – od wciśnięcia pedału hamulca do rozpoczęcia hamowania mija dużo więcej czasu.
- Wibracje i drgania – drgania pedału hamulca wskazują na nieregularne rozprowadzanie płynu.
- Ślady płynu hamulcowego – wykrycie wycieków płynu hamulcowego w okolicy kół
- Nieprzyjemny zapach – specyficzny zapach płynu hamulcowego, szczególnie po intensywnym hamowaniu.
- Kontrolka ostrzegawcza – zapalenie się lampki ostrzegawczej na desce rozdzielczej.
Większość objawów niskiego poziomu płynu hamulcowego ma przyczynę w awarii mechanicznej. Gdy układ jest szczelny, nie ma zbyt wielu możliwości do zmiany poziomu tej cieczy. Winny najczęściej jest jakiś niesprawny podzespół. Z reguły dochodzi do uszkodzenia przewodów hamulcowych, jednak powodów ubytku płynu można szukać też w innych miejscach.
Przyczyny ubywania płynu hamulcowego
Spadek poziomu płynu hamulcowego wskazuje zwykle na nieszczelność w układzie, wynikającą na przykład z:
- Uszkodzeń przewodów hamulcowych: przewody mogą ulec mechanicznemu uszkodzeniu, przerwaniu czy korozji.
- Problemów z wysprzęglikiem – wyciek pod pedałem sprzęgła.
- Uszkodzenia pompy hamulcowej – co może wpływać na efektywność hamowania.
- Problemów z zaciskami hamulcowymi – wyciek płynu w przypadku zapiekania lub blokowania zacisków.
Co oznaczają żółte i czerwone kontrolki?
W każdym samochodzie większość awarii jest komunikowana przez zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Jeśli mają one żółty lub czerwony kolor, problem jest poważny. Dotyczą one również niesprawności związanych z układem hamulcowym.
Zrozumienie symboli i kolorów kontrolek na desce rozdzielczej jest kluczowe:
- Żółta kontrolka ASR i ESP – informują o działaniu systemów stabilizacji toru jazdy
- Czerwony wykrzyknik – wskazuje na krytycznie niski poziom płynu hamulcowego.
- Czerwone 'P’ – sygnalizuje problem z hamulcem postojowym.
- Żółte ABS i kontrolka czujnika zużycia klocków – wskazują na potencjalne problemy z systemem ABS i konieczność wymiany klocków.
Wymiana i dolewanie płynu hamulcowego
Regularna kontrola i wymiana płynu hamulcowego są niezbędne. Należy stosować płyn zgodny z zaleceniami producenta, na przykład wysokiej jakości płyn DOT 4, który jest odporny na korozję i bezpieczny dla układu hamulcowego.
Pamiętajmy, że odpowiedni stan płynu hamulcowego jest fundamentalny dla bezpieczeństwa jazdy. Ignorowanie ostrzeżeń może prowadzić do poważnych awarii i wypadków. Regularne sprawdzanie i konserwacja układu hamulcowego gwarantują pewność i bezpieczeństwo na drodze.