Klocki hamulcowe należą do części bardzo narażonych na zużycie i muszą być regularnie sprawdzane oraz wymieniane na nowe w razie potrzeby. Ich trwałość w czasie zależy zarówno od jakości samego elementu, jak też od samochodu i stylu jazdy kierowcy. Na szczęście pierwsze sygnały o konieczności ich wymiany dotrą do nas przeważnie same – wystarczy wsłuchać się uważnie w pracę układu hamulcowego podczas jazdy.
Z resztą, będąc właścicielem samochodu niezwykle ważne jest to, aby zwracać uwagę na wszystkie dźwięki emitowane przez nasz pojazd (nie tylko te dochodzące z okolic hamulców). Bardzo często to właśnie niepokojące hałasy, stuknięcia i zgrzyty mogą alarmować kierowcę o konieczności bliższego przyjrzenia się danemu elementowi auta. Nie inaczej jest z hamulcami, które stanowią jedną z najważniejszych części systemu bezpieczeństwa samochodu. Jeśli je zaniedbamy, nie unikniemy kosztownych napraw, a co gorsze – narażamy siebie i innych uczestników ruchu na ryzyko wypadku. Na co więc zwrócić szczególną uwagę w tym aspekcie?
Po ilu kilometrach należy wymienić klocki hamulcowe? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi
Kierowcy pytający co ile trzeba wymieniać klocki hamulcowe, mają zazwyczaj na myśli przejechane kilometry. Jak wspomnieliśmy na samym początku, nie można podać konkretnego przebiegu, po którym należy dokonać wymiany. Przyjęło się jednak, że przy spokojnej jeździe po mieście klocki hamulcowe zaleca się wymienić co 30-50 tys. km. Jeżeli jeździmy natomiast po mieście, ale dynamicznie, to podlegają one wymianie co około 10-20 tys. km. Oczywiście w razie jakichkolwiek wątpliwości najlepiej jest zasięgnąć porady zaprzyjaźnionego mechanika. Wtedy będziemy mieli absolutną pewność co do konieczności wymiany, bądź jej braku.
Jakie są oznaki konieczności wymiany klocków i tarcz hamulcowych?
1. Skrzypienie lub pisk hamulców
Jeśli okres użytkowania klocków hamulcowych dobiega końca, pierwszym objawem, który zaczniemy zauważać, jest charakterystyczny pisk lub zgrzyt wydobywający się z hamulców. Piszczenie klocków hamulcowych jest zazwyczaj spowodowane nadmiernym zużyciem. Gdy klocki będą na skraju swojej żywotności, zaczną również uszkadzać tarczę hamulcową, przez co koszt naprawy będzie jeszcze droższy. Dlatego właśnie słysząc jakikolwiek niepokojące dźwięki z okolic układu hamulcowego najlepiej jest udać się do mechanika.
2. Zgrzytanie podczas hamowania
Jak wspomnieliśmy powyżej, jeśli podczas naciskania pedału hamulca słychać zgrzytanie, należy jak najszybciej zainwestować w nowy komplet klocków. Niektóre klocki hamulcowe mają wbudowane metalowe wskaźniki zużycia, których zadaniem jest wydawanie głośnego dźwięku i ostrzeganie o konieczności wymiany.
3. Wibracje podczas hamowania
Jeśli czujesz, że Twój samochód drży po naciśnięciu pedału hamulca, oznacza to, że coś jest nie tak z hamulcami. Prawdopodobnie dzieje się tak dlatego, że tarcze pomagające zatrzymać samochód nie są już gładkie, co powoduje nierówną pracę hamulców.
4. Zbyt długa droga hamowania
Kolejnym ważnym sygnałem, że hamulce wymagają przeglądu, jest zdecydowanie dłuższa niż zazwyczaj droga hamowania. Jeśli zauważymy, że nasz samochód potrzebuje dużo więcej czasu aby się zatrzymać, może to oznaczać całkowite zużycie klocków hamulcowych lub niski poziom płynu hamulcowego (często z powodu wycieku).
5. Zapala się kontrolka ostrzegawcza układu hamulcowego
Podczas jazdy kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej może świecić lub migać w ostrzegawczym czerwonym kolorze (w zależności od modelu pojazdu), sygnalizując problem z układem hamulcowym. W większości przypadków oznacza to zazwyczaj, że grubość klocków hamulcowych jest poniżej wartości minimalnej.
Porady praktyczne
Stopień zużycia klocków hamulcowych można sprawdzić samodzielnie (choć przeważnie konieczne jest odkręcenie koła. Klocki mają specjalny rowek określający maksymalne zużycie. Jeśli go nie widać, znaczy, że część poza nim uległa starciu i potrzeba wymienić klocki. Klocki hamulcowe zawsze dobiera się, kupuje i wymienia parami. Jeśli klocki z tej samej osi są zużyte nierównomiernie, może to świadczyć o problemach np. z wyważeniem kół. Tak czy inaczej wymienia się naraz klocki hamulcowe na obu kołach i nigdy nie używa się do tego używanych części. – radzą specjaliści portalu motoryzacyjnego autoczescizielonki.pl.