Jak zjeżdżać zimą z górki w bezpieczny sposób? Podpowiadamy!

Sezon jesienno-zimowy stawia przed kierowcami sporo wyzwań. Jak zjeżdżać zimą z górki w bezpieczny sposób? Ta wiedza przydaje się w trakcie podróży po ośnieżonych i oblodzonych jezdniach. Dzisiaj podpowiadamy na co trzeba zwracać uwagę. 

zima snieg
Podaj dalej

Adaptacja do zmieniających się warunków na drodze powinna przebiegać szybko. Jednak każdy kierowca ma swoje określone nawyki, które momentami mogą być przeszkodą w prawidłowej ocenie sytuacji. W sezonie jesienno-zimowym poziom przyczepności na drodze zmienia się bardzo szybko. Jest to duże zagrożenie podczas zjazdu ze wzniesienia.

Jazda po górach samochodem – podstawy

Podróżowanie po górskim terenie jest w dużym stopniu związane z dobieraniem odpowiedniego biegu i prędkości do aktualnej sytuacji na drodze. Podczas jazdy pod górę najlepiej dobrać niższe przełożenie, aby pojazd miał moc do pokonywania wzniesienia i w najtrudniejszym momencie utrzymał rozpęd. Rekomendujemy podjazd ze stałą prędkością, ponieważ przyspieszanie na śliskiej nawierzchni, może doprowadzić do zerwania przyczepności. 

W związku z tym najlepiej w górskim terenie unikać wszystkiego, co jest gwałtownymi manewrami. Płynna jazda jest podstawowym kluczem do bezpiecznego poruszania się w górach. Przy zjeżdżaniu zimą z górki, dobrze jest wykorzystać opory toczenia i możliwość wytracania prędkości silnikiem. 

Jak zjeżdżać zimą z górki samochodem?

Przy omawianiu wątku dotyczącego zjeżdżania zimą z górki samochodem, trzeba zacząć od podstaw. Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że pośpiech jest złym doradcą. W związku z tym, jeśli mamy potrzebę jechać wolniej od innych uczestników ruchu, ponieważ tak czujemy się bezpieczniej, warto to zrobić. 

kontrolka z wykrzyknikiem żółta czerwona pomarańczowa hamulce układ hamulcowy koła opony
Co zrobić, kiedy zapali się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem? | Obraz Mateusz z Pixabay

Dobrze jest panować nad szybkością zjazdu, ponieważ każdy gwałtowny manewr hamowania zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. Tutaj pomocne jest stosowanie hamowania silnikiem. 

Jak hamować silnikiem w aucie?

Hamowanie silnikiem jest całkiem prostą czynnością. Należy tylko pamiętać o tym, żeby redukować biegi stopniowo i dostosowywać poziom hamowania do zaistniałej sytuacji. W dużym skrócie hamowanie silnikiem w aucie polega na zwalnianiu pojazdu przez odpuszczenie pedału gazu i stopniowe obniżanie biegów. Gdy pedał gazu jest w neutralnym położeniu, zawór dolotowy powietrza się zamyka, co generuje efekt podciśnienia, podobny do działania odkurzacza. To ograniczenie dopływu powietrza do cylindrów skutkuje wyssaniem energii, co prowadzi do powstania siły hamującej, efektywnie spowalniającej samochód.

Przegrzane hamulce w samochodzie

Bardzo dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa podczas zjeżdżania z górki są przegrzane hamulce. Jeśli w obawie przed utratą kontroli nad samochodem podczas zjazdu jedziemy z wciśniętym pedałem hamulca, możemy doprowadzić do przegrzania się tarcz i klocków. Stałe tarcie klocka hamulcowego o tarczę generuje wysoką temperaturę. 

Hamulce
Fot. pixabay.com

Długotrwałe narażenie klocków hamulcowych i tarczy na działanie wysokiej temperatury prowadzi do ich uszkodzenia i drastycznego obniżenia skuteczności hamowania. Dlatego tak istotne jest stosowanie hamowania silnikiem.

Jak zjeżdżać – obserwuj drogę i przewiduj 

W przypadku zjazdu zimą z górki kluczowe jest obserwowanie drogi na kilku poziomach. Po pierwsze ze względu na przyczepność. Jeśli widoczne są połacie lodu lub śniegu warto zwolnić, ponieważ nie mamy stu procentowej pewności, jak zachowa się auto. Po drugie istotne jest utrzymywanie bezpiecznego dystansu od pojazdów przed nami. 

Droga hamowania w warunkach ograniczonej przyczepności jest dużo dłuższa. Rekomendujemy zachowanie większej odległości od innych uczestników ruchu, żeby dać sobie szanse na bezpieczne zatrzymanie. 

Dobrą wskazówką jest również ustawienie sobie wskazań nawigacji w taki sposób, żeby bezpiecznie można było zerkać na dalszy układ zakrętów i dostosowywać do przebiegu drogi prędkość zjazdu oraz linię przejazdu danego zakrętu.

Przeczytaj również