Dacia ma tylko jednego rywala w całorocznym rankingu
Im bliżej końca roku, tym większa perspektywa, że Dacia Sandero zdominuje sprzedaż samochodów w Europie. Na koniec października była samochodem z największą liczbą rejestracji. Według zebranych danych Sandero zarejestrowało 22 335 egzemplarzy na 28 rynkach. To wzrost o 28% w porównaniu do minionego roku. Ponadto według Jato Dynamics różnica w stosunku do zajmującego kolejną pozycję w rankingu Fiata 500 jest bardzo duża ( prawie 7000 sztuk).
Główny rywalem w całorocznym rankingu, Tesla Model Y. Ta jednak, jak wszystkie modele elektryczne w Europie, znów miała słaby miesiąc i zajęła 22. miejsce. Amerykański model z zaledwie 10 774 egzemplarzami, był nadal najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym. Pokonał Skodę Enyaq, Teslę Model 3 i najnowszą elektryczną gwiazdę na europejskim rynku, MG4. Ten można już zamawiać także w Polsce.
Elektryczna Dacia Spring sprzedaje się lepiej niż VW ID.4
Jeśli chodzi o samochody elektryczne, to Dacia Spring znalazła się w pierwszej piątce. Sprzedano z niemal 6000 egzemplarzy, co oznacza, że kupuje się ją chętniej niż VW ID.4 czy BMW i4. Co oznacza, że nie bez znaczenia jest tu cena zakupu.
Świetny wynik w rankingu ogólnym w październiku odnotował Forda Puma, który zajmuje 8. miejsce z 14 000 sprzedanymi egzemplarzami. Tymczasem Dacia Duster spada na 27. pozycję w oczekiwaniu na nową generację z niecałymi 10 000 sprzedanymi egzemplarzami.
W ciągu pierwszych 10 miesięcy roku Dacia Sandero zajmuje drugie miejsce z liczbą 196 121 sprzedanych egzemplarzy. To tuż za Teslą Model Y, która ma na koncie 209 503 zarejestrowanych egzemplarzy. Jak widać, różnica jest niewielka, stąd szansa, że Dacia może odzyskać czołowe miejsce dzięki sprzedaży z dwóch kolejnych miesięcy. Nawet jeśli ten scenariusz się nie sprawdzi to i tak drugi wynik dla Dacii Sandero w Europie byłby dla marki sporym osiągnięciem.
Rumuńska marka z trendem wzrostowym
Jeśli chodzi o wyniki sprzedaży pozostałych modeli Dacii, to na koniec dziesięciu miesięcy odnotowano wzrost. Najwyższy odsetek dotyczy modelu Jogger (67%) z łączną liczbą 72 600 sztuk. W dalszej kolejności znajduje się Spring z 46% z 48 575 egzemplarzami.
Najmniejszy wzrost odnotowano w przypadku Dustera i wyniósł on 6%, do całkowitego wolumenu 130 404 sztuk. To naturalny efekt tego, że tuż za progiem jest nowy Duster 3, który jak pisaliśmy, zadebiutuje w 2024 r.
Niestety w trendzie spadkowym jest także Logan sprzedawany w Rumunii i Bułgarii. Sprzedano niecałe 1000 egzemplarzy model w październiku i zaledwie 12 239 sztuk w ciągu tego roku. Mówi się, że model zniknie z rynku w 2028 r.
Wynik Dacii w Unii Europejskiej to 459 980 sztuk. To stanowi zwyżkę o ponad 20% w stosunku do 2022 r. Do końca 2023 r można oczekiwać, że rumuński producent doczeka się co najmniej 540 000 zarejestrowanych samochodów w UE. Oprócz tego przewiduje się, że Dacia uzyska rejestracje prawie 100 000 egzemplarzy na rynkach poza UE. Czytaj także: Marka MG Motor już w Polsce i znamy ceny dostępnych modeli. To będzie mocny rywal dla Dacii
źródło: Profit.ro