Wątek związany z olejami silnikowymi jest złożony. W sklepach dostępne są trzy podstawowe rodzaje olejów. Kierowcy mogą wybierać spośród olejów mineralnych, półsyntetycznych i syntetycznych. Każda z tych opcji daje inne rezultaty, a w dzisiejszym materiale skoncentrujemy się na jednym z nich.
Olej syntetyczny do jakiego silnika?
Oleje syntetyczne to szczyt technologicznego postępu w dziedzinie smarowania silników samochodowych. Ich zaawansowana formuła, oparta na syntetycznych składnikach i wzbogacona o wyselekcjonowane dodatki, sprawia, że są one niezastąpione w nowoczesnej motoryzacji. Najczęściej stosuje się je w najnowocześniejszych samochodach. Fabrycznie nowe jednostki napędowe mogą być zalane właśnie popularnymi syntetykami.
Co wyróżnia oleje syntetyczne?
Najważniejszą cechą olejów syntetycznych jest ich wyjątkowa trwałość. Charakteryzują się one znakomitą odpornością na utlenianie, co przekłada się na dłuższą żywotność oleju i silnika. Ponadto, oleje te znakomicie utrzymują czystość wewnątrz silnika, zapewniając doskonałą ochronę i smarowanie nawet w ekstremalnych warunkach. Ich niska gęstość i lepkość umożliwiają łatwe przepływanie przez silnik, chroniąc jego najwrażliwsze części.
Czystość wewnątrz silnika, a także zwiększona wytrzymałość są cechami oczekiwanymi przez producentów samochodów. Technologia Long Life i względy ekologiczne częściowo wymuszają stosowanie produktów najwyższej jakości już od pierwszych kilometrów pojazdu prosto z fabryki.
Do jakich aut warto stosować oleje syntetyczne?
Oleje syntetyczne są idealne dla najnowszych generacji silników, które charakteryzują się precyzyjnym spasowaniem, wysokim stopniem wysilenia oraz efektywnością energetyczną. Szczególnie polecane są dla silników diesla, które wymagają oleju odpornego na wysokie temperatury. Użycie olejów syntetycznych przyczynia się do zwiększenia żywotności silnika, a także do obniżenia zużycia paliwa i oleju.
We współczesnej jednostce napędowej zachodzi ścisła współpraca pomiędzy olejem napędowym, a systemami oczyszczania spalin. Wysoki poziom zaawansowania technologicznego sprawia, że motory zasilane olejem napędowym powinny pracować na olejach syntetycznych.
Symbole na butelkach oleju – co oznaczają?
Oznaczenia typu 0W, 5W, 10W na kanistrach oleju informują nas o zakresie temperatur, w których olej zachowuje swoje właściwości. Numer przed literą 'W’ wskazuje na temperaturę minimalną, w której olej nie zgęstnieje i będzie skutecznie smarował silnik od momentu rozruchu. Druga część oznaczenia, np. 30 w 5W30, określa maksymalną temperaturę, przy której olej nadal zapewnia prawidłowe smarowanie.
Wnioskiem jest, że wybór oleju syntetycznego to inwestycja w długoterminowe zachowanie sprawności i efektywności silnika, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach, gdzie precyzja i jakość smarowania odgrywają kluczową rolę.
Zaufaj ekspertom i producentowi
W sieci znajdziemy bardzo dużo wątków na forach i grupach dyskusyjnych, gdzie internauci prześcigają się w opiniach na temat olejów silnikowych. W większości przypadków w pierwszej kolejności warto zaufać ekspertom i producentowi samochodu. Rekomendowana przez nich marka oleju, a także jego specyfikacja zapewnia optymalne parametry do pracy w każdych warunkach.
Należy pamiętać o tym, że współczesne jednostki napędowe mają ściśle określone kryteria dotyczące olejów silnikowych. Producenci samochodów we współpracy z twórcami olejów opracowują specjalne mieszanki wraz z dodatkami, które spełniają swoje zadanie, tylko z konkretnym motorem. Wynika to z procesów homologacyjnych. Zastosowanie złego oleju prowadzi do uszkodzenia silnika już po przejechaniu zaledwie kilku tysięcy kilometrów.
Biorąc pod uwagę skalę ryzyka, podejmowanie decyzji co do klasy oleju silnikowego na własną rękę, może okazać się zgubne dla naszego portfela i jednostki napędowej.