W ile lat zużywa się akumulator?
Wymiana akumulatora prędzej czy później czeka każdego kierowcę. To jak długo nam posłuży bateria zależy od technologii oraz sposobu eksploatacji. Najpowszechniejsze akumulatory kwasowo-ołowiowe przy odpowiednim użytkowniku pracują bez zarzutu przez ok. 5 lat. Jednak jazda tylko na bardzo krótkich trasach, w skrajnych warunkach atmosferycznych lub z niesprawnym podzespołem elektrycznym może skrócić żywotność do nawet 2-3 lat.
Baterie EFB charakteryzują się średnio 2-krotnie dłuższym czasem eksploatacji. Najdłużej posłużą akumulatory AGM, które potrafią pracować nawet przez 10-15 lat. Wszystko zależy od liczby cykli rozruchowych oraz rodzaju auta. Baterie typu EFB czy AGM stworzono z myślą o autach z większym zapotrzebowaniem na energię. Chodzi m.in. o system start-stop, systemy multimedialne, szybkie ładowarki telefonów itp.
Jakie są objawy słabego akumulatora?
Najpopularniejszy objaw słabego akumulatora jest dość stresujący dla kierowcy. Są to bowiem problemy z odpaleniem silnika spalinowego. Rozrusznik zazwyczaj się wtedy kręci, ale jednostka napędowa ani drgnie. Z każdą kolejną próbą (jeśli jest konieczna), kręcenie może wydawać się coraz słabsze. Jeśli w końcu się uda, warto pojeździć co najmniej pół godziny. W tym czasie alternator jakkolwiek powinien podładować baterię. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to najwyższy czas na wymianę akumulatora. Nie warto przeciągać tej agonii, bo może się stać tak, że auto będzie unieruchomione w najmniej potrzebnym momencie.
Zima i spodziewane wtedy mrozy nie są żadnym wytłumaczeniem dla rozładowanego akumulatora. Bateria w dobrym stanie spokojnie przetrzyma najchłodniejszą porę roku, zwłaszcza przy codziennym lub niemal codziennym użytkowaniu samochodu. Oczywiście baterię mogą rozładować włączone światła przy zgaszonym silniku. Wówczas akumulator można podładować prostownikiem, ale jeśli bateria co jakiś czas „padnie” od samego stania na chłodzie, to znaczy, że jest już słaba.
Co jeszcze świadczy o akumulatorze do wymiany?
Oczywiście trzeba się też upewnić, czy prawidłowo działa alternator. Jego awarię powinna zwiastować kontrolka akumulatora podczas jazdy. Jeśli się zaświeci, to auto może zgasnąć w ciągu kilku minut. Nieefektywne ładowanie może wystąpić, gdy akumulator jest na tyle słaby, że zaczynamy słyszeć piszczący pasek klinowy. Sama jego wymiana może nie rozwiązać problemu.
Poza tym słaby akumulator może przyczynić się do nierównej pracy silnika na biegu jałowym. Podobnie jak w przypadku piszczącego paska, czasem objaw ustępuje po kilkukrotnym dodaniu gazu. Często jest to mylone z awarią jakiegoś podzespołu jednostki napędowej. „Kończący się” akumulator odpowiada też za przygasające, świecące z różną mocą oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz. Samoistnie wyłączające się radio lub inne funkcje samochodu też mogą mieć podłoże w wyeksploatowanym akumulatorze.