Jaki olej silnikowy wybrać do auta? Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę

Regularna wymiana oleju i filtrów w samochodzie to czynność niezbędna do prawidłowego funkcjonowania silnika. Olej silnikowy stanowi jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych naszego pojazdu. To właśnie dzięki niemu jednostka napędowa jest odpowiednio smarowana i chłodzona. Dlatego tak ważne jest dobranie oleju idealnie dopasowanego do danego napędu. Istnieje wiele opcji, w tym różne lepkości i różne rodzaje oleju, a dokonanie złego wyboru może skutkować nagłymi i kosztownymi naprawami.

olej
Podaj dalej

Wymiana oleju silnikowego w samochodzie – na co zwrócić uwagę?

Najważniejszym czynnikiem, który powinniśmy wziąć pod uwagę w podczas wyboru oleju do naszego samochodu, jest przebieg i stan silnika. Nawet najlepszy olej o rzadkiej konsystencji nie będzie odpowiedni do starego samochodu. Z kolei olejem mineralnym w żadnym wypadku nie należy zalewać nowych jednostek napędowych.

Współczesne oleje silnikowe należy klasyfikować przede wszystkim pod względem gęstości. Najrzadsze są oleje syntetyczne, pośrednie półsyntetyki, a najgęstsze mineralne. Te ostatnie są stosowane coraz rzadziej, ze względu na niską jakość. Pozostałe cechy wynikają z rozmaitych dodatków i technologii stosowanych przez poszczególnych producentów. Na rynku coraz więcej mamy także specjalnych produktów dedykowanych do silników zasilanych gazem LPG lub olejem napędowym.

Oczywiście aby mieć pewność co do właściwego wyboru oleju do naszego samochodu, najlepiej jest zasięgnąć opinii zaufanego mechanika. Z reguły jednak większość specjalistów jest w tej kwestii zgodna – najlepiej jest trzymać się jednego rodzaju oleju silnikowego i jednego producenta.

Jeżeli samochód przez cały czas jeździł na syntetyku, a właściciel nie zaobserwował aby go ubywało, przy kolejnej wymianie powinien zastosować ten sam olej. To samo dotyczy innych rodzajów olejów. Jeśli nie ma ubytków, zostajemy przy dotychczasowym rodzaju. Z biegiem czasu zmiana jest dopuszczalna, ale tylko z oleju rzadszego na gęstszy. Syntetyk zmieniamy na półsyntetyk, ale nigdy nie robimy zamiany w drugą stronę. – Rzadszy olej może szybko wypłukać z silnika nagromadzony nagar i doprowadzić do przedmuchów – wyjaśnia Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa dla portalu kolegaberlin.pl.

Dlatego kupując używany samochód dobrze jest zapytać poprzedniego właściciela, jaki stosował do tej pory olej.

Na tym lepiej nie oszczędzaj

Wybierając olej warto jest postawić na znanych i renomowanych producentów. Oryginalne oleje silnikowe – bez względu na warunki atmosferyczne czy styl jazdy kierowcy – dają optymalne osiągi silnika. Dodatkowo zmniejszają tarcie do minimum oraz wpływają na niższe zużycie paliwa i emisję spalin. Stanowią także doskonałą ochronę antykorozyjną nawet dla najmniejszych elementów w mechanizmie napędowym.

Dlatego właśnie zawsze warto jest zainwestować i zdecydować się na wybór oleju z wyższej półki. Co prawda będzie on droższy (różnica w cenie może wynieść w skrajnych przypadkach nawet 30-40 zł), jednak koszt jego zakupu, nawet w perspektywie wielu lat, stanowi ułamek tego, co musielibyśmy zapłacić w przypadku awarii silnika i przeprowadzenia jego generalnego remontu.

Pamiętaj o regularnej kontroli poziomu oleju

Nieważne, jakim samochodem jeździmy – starszym modelem czy autem które właśnie opuściło salon. Zawsze należy pamiętać o regularnym sprawdzaniu jego poziomu. Czynność tę powinniśmy wykonywać co kilkaset kilometrów, gdyż stała kontrola zapobiega jego ewentualnym ubytkom.

Aby rzetelnie sprawdzić stan oleju w zbiorniku, najpierw należy rozgrzać silnik, żeby trochę popracował i zaparkować auto na równym podłożu. Po wyłączeniu silnika powinniśmy odczekać około 5–10 minut i dopiero potem wyjąć bagnet pomiarowy.

Pierwszy odczyt może być niedokładny, dlatego najlepiej oczyścić powierzchnię bagnetu ściereczką, ponownie włożyć go do otworu i znów wyjąć. Jeśli na skali poziom zabrudzenia olejem znajduje się między wartością minimalną a maksymalną, wszystko jest w porządku. Jeśli odczyt jest zbyt bliski minimum, należy odkręcić korek wlewu oleju i uzupełnić zbiornik odpowiednim jego rodzajem, a po około minucie ponownie sprawdzić poziom. – podkreślają specjaliści Toyoty.

Przeczytaj również