Rządowy Program budowy 100 obwodnic – oto jak przebiegać ma większe finansowanie inwestycji drogowych
Rada Ministrów przyjęła 30 października 2023 r. uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) wraz z uchwałą zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.
— Podchodząc odpowiedzialnie do procesu realizacji inwestycji drogowych i wsłuchując się w postulaty branży, rząd podjął decyzję o zwiększeniu limitów finansowych dla inwestycji zapisanych w PBDK do 2030 r. i programie obwodnicowym. Realizacja inwestycji musi przebiegać bez zakłóceń, by w dalszym ciągu otwierać komunikacyjnie kolejne regiony naszego kraju. W ten sposób dbamy o zrównoważony rozwój Polski i walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Koszty wciąż rosną
Jak podkreśla w swoim oświadczeniu Ministerstwo Infrastruktury, już w 2022 r. rząd podjął już działania, których efektem było zapewnienie dodatkowych środków na wzrost wydatków ponoszonych przez wykonawców inwestycji drogowych. Od tego czasu wzrosły jednak koszty większości materiałów budowlanych (np. cementu, oleju napędowego, betonu, kruszyw. W górę poszły również ceny usług (np. koszty transportu, koszty energii, robocizna). To finalnie spowodowało, że ceny wskazywane w ofertach składanych przed wybuchem konfliktu zbrojnego na Ukrainie, czyli przed 24 lutego 2022 r., nie przystają do aktualnych kosztów, które ponoszą wykonawcy.
— Ministerstwo Infrastruktury bacznie przygląda się sytuacji na rynku budownictwa drogowego i na bieżąco reaguje na wydarzenia i zjawiska mające wpływ na ten sektor. W ubiegłym roku przedstawiciele branży drogowej stanęli przed zmianami na rynkach, jakie zaistniały po zbrojnym ataku Rosji na Ukrainę. Uwzględniając te niespodziewane okoliczności, MI powiększyło limit waloryzacji w kontraktach. Dziś robimy kolejny krok, przeznaczając dodatkowe miliardy złotych na inwestycje drogowe — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Na realizację inwestycji związanych z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) przeznaczonych zostanie dodatkowo 2,6 mld zł. Co więcej na realizację inwestycji związanych z Programem budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 przeznaczonych zostanie kolejne 100 mln zł.
Budowa dróg w Polsce od 2015 r.
Dla komfortu kierowców i rozwoju kraju, rząd buduje nowoczesne i wygodne drogi ekspresowe oraz autostrady. Powstają także obwodnice, które odciążają miasta, zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo w terenie zabudowanym. To oczywiście bardzo cieszy. Przyjrzyjmy się zatem jak wygląda progres budowy dróg w Polsce w ostatnich latach.
Od 2015 r., w ramach Programów Budowy Dróg Krajowych:
- oddano do ruchu 2 054 km dróg o wartości 75 mld zł;
- w realizacji znajduje się 1 204 km dróg o wartości 63,6 mld zł;
- w przetargu jest 262 km dróg o wartości 19,8 mld zł;
- na przetarg oczekują zadania o wartości 195 mld zł.
W ramach programu budowy 100 obwodnic:
- oddano do ruchu obwodnice: Smolajn na DK 51 o długości 1,7 km
- oddano do ruchu obwodnice: Brzezia na DK25 o długości 4,5 km;
- w realizacji znajduje się 105,3 km (13 zadań) o wartości 2 567 mln zł;
- w przetargu są 3 zadania o wartości 369 mln zł i długości 12,6 km;
- w przygotowaniu są 82 zadania o długości 746 km.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury