Za prawidłową pracę silnika w samochodzie odpowiada szereg czujników. Od poziomu temperatury przez sensor położenia wału na przepływomierzu powietrza kończąc. W bardziej nowoczesnych jednostkach napędowych tych wskaźników jest zdecydowanie więcej, przez co z jednej strony poprawia się wydajność pracy motoru, a z drugiej wzrasta ryzyko awarii.
Silnik pracuje nierówno lub gaśnie? Sprawdź czujnik położenia wału korbowego
W poszukiwaniu winowajców gaśnięcia silnika warto pochylić się nad czujnikiem położenia wału korbowego. Ten drobny sensor pełni bardzo ważną rolę, ponieważ przekazuje do komputera, jako jednostki sterującej silnikiem, w jakim aktualnie miejscu znajduje się wał. Gdy jego wskazania zaczynają być nieprawidłowe, dochodzi do rozregulowania się wielu procesów w motorze, a to może prowadzić do zgaśnięcia silnika. Zdarza się, że jednym z objawów tej usterki jest mocno nierówna praca na obrotach jałowych.
Silnik może zgasnąć przez wadliwe paliwo
Drugim całkiem oczywistym elementem, który należy wziąć pod uwagę, w poszukiwaniu przyczyny awarii jest paliwo. Wiadomo nie od dzisiaj, że jakość paliwa ma znaczący wpływ na wysokość spalania, a także kulturę pracy jednostki napędowej. W tej sytuacji, jeśli tuż po uruchomieniu silnik zaczyna się dławić i ostatecznie gaśnie, być może przyczyną jest złej jakości paliwo.
Najczęściej znajdująca się w paliwie woda, która zostaje zassana przez pompę paliwa do silnika, powoduje problemy z równomierną pracą. Woda w benzynie pojawia się na stacjach paliw o wątpliwej jakości, a także podczas dużych zmian temperatur, gdy na ściankach zbiornika paliwa skrapla się wilgoć. W przypadku silnika diesla mówimy bardziej o wytrącającej się parafinie.
Kłopoty z układem zapłonowym
W przypadku silników benzynowych jednym z powodów kłopotów z rozruchem silnika jest uszkodzony układ zapłonowy. Tutaj trzeba przyjrzeć się w pierwszej kolejności kablom wysokiego napięcia, a także świecy. Być może też drobne problemy ze świecami żarowymi nie pozwalają na prawidłowe zakończenie procesu uruchamiania silnika diesla.