Używane BMW 3 – hit czy kit?
To wciąż jeden z najbardziej popularnych samochodów na rynku aut używanych. Ceny dwóch poprzednich generacji BMW Serii 3 są jednak dziś bardzo rozsądne. Jakość samochodów jest wciąż bardzo przyzwoita, ale niektóre usterki mogą być bardziej kosztowne niż sam zakup samochodu.
Dla wielu osób BMW Serii 3 to samochód marzeń. Niewielu z nas może jednak pozwolić sobie na zakup wymarzonego auta prosto z salonu – za podstawową wersję trzeba dziś zapłacić bez mała 160 000 zł. Choć to tyle samo, ile kosztuje Skoda Kodiaq, ciężko jednak porównywać te samochody.
Pod maską nowego modelu znajdziemy dobry, dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 156 KM. To jednak za mało, aby zainteresować bardziej wymagających klientów. Jeśli tylko zapragniesz nieco więcej mocy i lepszego wyposażenia, będziesz musiał wydać około 200 000 zł. A za specyfikację wizualną i sprzętową będziemy musieli sięgnąć do portfela jeszcze głębiej.
Uwaga na 2-litrowy diesel!
Na szczęście nie samymi „nówkami” człowiek żyje. Z tego powodu samochody generacji E90/E91/E92/E93 cieszą się dużym zainteresowaniem, a ich ceny zaczynają się już od 13 000 zł. Należy jednak unikać dwulitrowych diesli wyprodukowanych po 2007 roku, które miały częste awarie łańcucha rozrządu. Naprawa w ASO może kosztować więcej niż sam zakup auta.
Komorę silnika należy sprawdzić niezależnie od wersji czy roku produkcji pod kątem wycieków oleju. Tak może się podziać również w szóstej generacji oznaczonej odpowiednio F30/F31/F32/F80. Tutaj BMW w ramach Serii 4 miało problemy z wadliwym zaworem EGR.
Jeśli chodzi o podwozie, główna słabością piątej generacji były sprężyny i amortyzatory. Jeśli chodzi jednak o następcę, nie było tu żadnych problemów. Korozja w ogóle nie występowała w tych samochodach, jednak jeśli auto ma więcej niż 11 lat, warto sprawdzić przewody hamulcowe.
Od kombi po fastbacka
Godne pochwały są także reflektory, choć w szóstej generacji pojawiały się problemy z przednimi lampami. Co ciekawe, nowszy model ma również problemy z emisją. Może być to spowodowane zaworem EGR. Sam wydech jest jednak w porządku, nawet w starszych samochodach. Finalnie nie ma więc dużego ryzyka, a za wymienionymi wyżej usterkami zazwyczaj stoi też bardzo duży przebieg. Mniej używane auta będą więc bardziej niezawodne, ale trzeba za nie więcej zapłacić.
Możesz wybierać spośród aż pięciu wariantów nadwozia: sedan, kombi, coupé, kabriolet a także dla szóstej generacji – fastback Grań Turismo. Ten ostatni jest bardzo praktyczny i ze względu na swój specyficzny wygląd, stosunkowo tani. Pod względem wydajności oferta zaczyna się od 316d z mocą 116 KM, a kończy na wariantach M3/M4, gdzie pod butem otrzymujemy od 421 do 450 KM.