Przerwali passę trwając ponad 30 lat! Mistrz mógł być jednak tylko jeden

Za nami kolejny sezon rajdowych mistrzostw świata. Najlepsi okazali się Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, a Toyota świętuje kolejny tytuł wśród producentów. Jak pod względem statystyk prezentuje się sezon 2021? Przekonajcie się.

Przerwali passę trwając ponad 30 lat! Mistrz mógł być jednak tylko jeden
Podaj dalej

Mistrz na czele statystyk

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia nie przypadkiem wywalczyli mistrzowski tytuł. Francuzi byli najlepsi na trasach pięciu z dwunastu rund sezonu. Dwoma triumfami mogą pochwalić się Elfyn Evans, Kalle Rovanpera i Thierry Neuville. Jeden triumf odniósł Ott Tanak. Oznacza to także, że zawodnicy Toyoty wygrywali dziewięć rund. Hyundai był najlepszy na trasach trzech rajdów. Kolejny słaby sezon zaliczył M-Sport, który ostatni raz mógł cieszyć się ze zwycięstwa w 2018 roku. Wówczas Sebastien Ogier i Julien Ingrassia byli najlepsi m.in. w Rajdzie Wielkiej Brytanii.

Ogier również najczęściej stawał na podium. W czołowej trójce znajdował się siedem razy. Tutaj jednak nie zdominował rywali i takim samym wyczynem mogą pochwalić się Elfyn Evans i Thierry Neuville. Cztery razy na podium stawali Kalle Rovanpera i Ott Tanak. Dani Sordo i Craig Breen trzykrotnie byli oglądani w czołowej trójce. Swoje pierwsze podium wywalczył również Takamoto Katsuta.

Wśród producentów Toyota była oglądana na podium 19 razy. Hyundai może pochwalić się siedemnastoma wizytami w czołowej trójce. M-Sport po bardzo słabym roku ani razu nie znalazł się w czołowej trójce. Ostatni raz w historii taka sytuacja miała miejsce w 1990 roku.

Odcinki przeczą klasyfikacjom

Gdyby o mistrzowskich tytułach decydowały pojedyncze odcinki specjalne w dużo lepszej sytuacji byliby kierowcy Hyundaia. Najwięcej, bo 49 razy, oesowy triumf odniósł Ott Tanak. Warto wspomnieć także, że Estończyk nie wystartował w ostatniej rundzie sezonu. Na 45 odcinkach najszybszy był Thierry Neuville, a 43 padły łupem Sebastiena Ogiera. Odcinki wygrywali również Kalle Rovanpera (22), Dani Sordo (14), Craig Breen (8), Takamoto Katsuta (4) oraz Adrien Fourmaux. Francuz obronił honor M-Sportu wygrywając jeden odcinek.

Poza wspomnianym M-Sportem oesowymi triumfami niemal po równo podzieliły się zespoły Hyundaia i Toyoty. Koreańska marka była najszybsza na 116, a japońska na 106 próbach.

Koreańska marka była również najlepsza na Power Stagach. Ostatnią próbę rajdu kierowcy Hyundaia wygrywali siedem razy, a Toyoty pięć. Na czele tabeli kierowców znalazł się Ott Tanak z czterema triumfami. Pięć bonusowych punktów dwukrotnie wywalczyli Sebastien Ogier, Thierry Neuville i Kalle Rovanpera. Po jednym triumfie na Power Stage mogą pochwalić się Elfyn Evans i Dani Sordo.

Przeczytaj również