Dla 31-letniego kierowcy to siódme zwycięstwo w mistrzostwach świata, pierwsze w Szwecji. Yaris WRC wygrał już 2 z 3 zimowych rund światowego czempionatu. – To niesamowite – powiedział Tanak. – Wiem jak mój dobry przyjaciel Markko [Martin] cisnął tu po zwycięstwo w Szwecji i raz był bardzo blisko. Jestem zatem bardzo szczęśliwy, że w końcu to osiągnęliśmy [my Estończycy].
Tanak z Jarveoją zdystansowali drugą załogę rajdu Esapekkę Lappiego i Janne Ferma (Citroen C3 WRC) o 53,7 sekundy. Dla Finów to pierwsze podium w barwach francuskiego zespołu. – Spodziewałem się, że na początku odcinka warunki będą gorsze – wspomniał Lappi. – Byłem zbyt ostrożny, ale potem zacząłem cisnąć!
Trzecim miejscem musieli zadowolić się Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC), którzy utrzymali pozycję wiceliderów w mistrzostwach świata. Belgowie pojedynek o drugą lokatę przegrali o 3 sekundy. – Nie mieliśmy możliwości dziś walczyć z Lappim na szybkich sekcjach – stwierdził Neuville. – Jesteśmy dobrzy w krętych, ale na szybkich coś tracimy. Cały czas na granicy! To część tej gry.
Jutro minie rok, od kiedy Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger ostatni raz stali na podium w WRC. Norwegowie dowieźli w Szwecji czwartą lokatę. Ostatni raz tak wysoko byli w ubiegłorocznym Rajdzie Mekysyku.
W czołowej piątce Forda Fiestę WRC dowieźli Elfyn Evans i Scott Martin. Załoga M-Sport Ford World Rally Team popisała się trzema zwycięstwami oesowymi. – Było dobrze – ocenił Evans na mecie ostatniego odcinka. – Kilka małych błędów, ale to nieuniknione w tych warunkach.
Kris Meeke i Sebastian Marshall zdobyli punkty dla Toyoty za 6. miejsce. Brytyjczycy, którzy musieli bronić pozycji przed Sebastienem Loebem i Danielem Eleną (Hyundai i20 Coupe WRC), odskoczyli 9-krotnym mistrzom WRC na 10,9 sekundy. – To było skomplikowane – podsumował Loeb. – Wzloty i upadki. Jestem szczęśliwy, że jestem na mecie. Zrobiliśmy kilka dobrych czasów, kilka mniej dobrych. Sporo zrozumieliśmy, więc na koniec nie jest tak źle.
Nadzieja gospodarzy, Pontus Tidemand (Ford Fiesta WRC) w drugim rajdzie za kierownicą samochodu WRC obecnej generacji (na razie ostatnim) zdołał osiągnąć 8. miejsce.
Do 9. lokaty w generalce dobili się zwycięzcy WRC 2 i klasy RC2 (samochody R5) Ole Christian Veiby i Jonas Andersson. Mads Ostberg i Torstein Eriksen wygrali Citroenem C3 R5 rundę WRC 2 Pro. Najszybsze samochody R5 w rajdzie w generalce przedzielił dziesiąty Janne Tuohino (Fiesta WRC). Łukasz Pieniążek i Kamil Heller (Ford Fiesta R5), którzy po pierwszym etapie musieli skorzystać z Rally 2 zajęli czwarte (ostatnie) miejsce w WRC 2 Pro.
Na końcowym Wolf Power Stage, który stanowił powtórkę ostatniego piątkowego odcinka Torsby (8,93 km) zwycięstwo 5 bonusowymi punktami przypieczętował Tanak. – Na Power Stage znów pojechałem dobrym rytmem – wyznał Estończyk. – Jechałem nieco szybciej niż normalnie, ale wciąż bez podejmowania ryzyka. To był naprawdę dobry odcinek. Z dodatkowymi punktami Rajd Szwecji ukończyli także Neuville (+3,5), Elfyn Evans (+4,4), Sebastien Ogier (+4,6) i Esapekka Lappi (+4,9).
Rajd Szwecji 2019 – wyniki końcowe (czołówka)
1 | Tänak Ott/ Järveoja M. Toyota Yaris WRC |
|
2 | Lappi Esapekka/ Ferm Janne Citroën C3 WRC |
+00:53.7 |
3 | Neuville Thierry/ Gilsoul Nicolas Hyundai i20 Coupe WRC |
+00:56.7 |
4 | Mikkelsen Andreas/ Jæger Anders Hyundai i20 Coupe WRC |
+01:05.4 |
5 | Evans Elfyn/ Martin Scott Ford Fiesta WRC |
+01:08.2 |
6 | Meeke Kris/ Marshall S. Toyota Yaris WRC |
+01:38.8 |
7 | Loeb Sébastien/ Elena Daniel Hyundai i20 Coupe WRC |
+01:49.7 |
8 | Tidemand Pontus/ Fløene Ola Ford Fiesta WRC |
+03:37.7 |
9 | Veiby O./ Andersson Jonas Volkswagen Polo Gti R5 |
+06:34.0 |
10 | Tuohino Janne/ Markkula Mikko Ford Fiesta WRC |
+08:21.4 |
Punktacja kierowców WRC 2019 po 2. rundzie (czołówka)
1. | | Ott Tänak | 47 |
2. | Thierry Neuville | 40 | |
3. | Sébastien Ogier | 31 | |
4. | Kris Meeke | 21 | |
5. | Esapekka Lappi | 19 | |
6. | | Sébastien Loeb | 18 |
Punktacja producentów WRC 2019 po 2. rundzie
1. | Toyota Gazoo Racing World Rally Team | 58 |
2. | Hyundai Shell Mobis World Rally Team | 57 |
3. | Citroën Total World Rally Team | 47 |
4. | M-Sport Ford World Rally Team | 30 |