Pierwsza generacja Mazdy 3 miała swój debiut piętnaście lat temu. W 2003 roku na zakup japońskiego hatchbacka zdecydowało ponad 6 milionów osób, co błyskawicznie uczyniło ten model jednym z kluczowych w ofercie koncernu.
Najnowsza Mazda 3 będzie pierwszym modelem, który otrzyma innowacyjny silnik 2.0 SkyActiv-X z systemem Spark-Controlled Compression Ignition, łączącym zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego.
Mazda nie pochwaliła się jeszcze szczegółowymi danymi technicznymi. W ofercie pojawia się dwie skrzynie – 6-biegowy manual i 6-biegowy automat.
Samochód czwartej generacji, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Los Angeles jest ucieleśnieniem nowej stylistyki japońskiego producenta, zastosowanej wcześniej w zeszłorocznym koncepcie Vision Coupé. Nowa „trójka” wyróżnia się odważną i agresywną stylistyką. Front z wąskimi światłami i masywniejszym grillem, prosta linia boczna i agresywnie zarysowany tył wyróżniają ten samochód na tle konkurentów.
Wprowadzono także nową architekturę Mazda Skyactiv Vehicle Architecture, termin ten używany jest na potrzeby szeregu nowych rozwiązań technicznych, jak np. siedzeń, które utrzymują naturalną krzywiznę kręgosłupa i nadwozia o konstrukcji pierścieniowej, która zwiększa sztywność, zmniejsza opóźnienie przekładni i zmniejsza poziom hałasu oraz wibracji.
Wewnątrz znajdziemy system informacyjno-rozrywkowy z dużym ekranem o przekątnej 8,8 cala, który został przeprojektowany tak, aby był bardziej intuicyjny w użyciu. W skład systemów bezpieczeństwa wchodzi między innymi system monitorowania kierowcy, który wykorzystuje kamerę na podczerwień i diodę LED do jego obserwacji i w razie zagrożenia uruchamia alarm.
Samochód ma wejść na rynek wiosną przyszłego roku, za najlepiej wyposażoną wersję trzeba będzie zapłacić około 100.000 zł.