WRC #25: Rekordzistów dwóch. Alonso podbija Amerykę. F1 na kole podbiegunowym

Końcówka stycznia stała głównie pod znakiem inauguracji sezonu WRC. Ciekawie było jednak też na wielu innych arenach motorsportowych, co podsumowujemy w Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC).

WRC #25: Rekordzistów dwóch. Alonso podbija Amerykę. F1 na kole podbiegunowym
Podaj dalej

Alonso zdobywa Daytonę

Fabryczni kierowcy Toyoty, Fernando Alonso i Kamui Kobayashi zostali zaangażowani przez Wayne Taylor Racing i wraz z Rengerem van der Zande i Jordanem Taylorem wygrali kultowy wyścig Rolex 24 at Daytona. Do zwycięstwa w dobowym klasyku na Daytona International Speedway posłużył Cadillac DPi-V.R.

Korzystający z tej samej konstrukcji Felipe Nasr (były kierowca Saubera w F1), Eric Curran i Pipo Derani stracili do zwycięzców niespełna 13,5 sekundy. Tuż za nimi metę 57. edycji 24 godzin Daytony przekroczyły wyścigowe gwiazdy USA – Ricky Taylor, Helio Castroneves i Alexander Rossi (Acura ARX-05).

W amerykańskim wyścigu wzięło udział wiele innych wyścigowych gwiazd, m.in. Romain Dumas, Loic Duval, Rubens Barrichello, Pastor Maldonado czy Juan Pablo Montoya.

100-ka Citroena

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC) odnieśli 7. zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo (wyrównany rekord Sebastiena Loeba i Daniela Eleny). Triumf w inauguracyjnej rundzie WRC był setnym sukcesem Citroena w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Francuska załoga pokonała o 2,2 sekundy Thierry’ego Neuville’a i Nicolasa Gilsoula (Hyundai i20 Coupe WRC). Trzecią lokatę wywalczyli zwycięzcy największej ilości odcinków specjalnych (7), Ott Tanak i Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC).

Na dodatkowo punktowanym Wolf Power Stage najszybsi byli Kris Meeke i Sebastian Marshall (Toyota Yaris WRC), dzięki czemu znajdują się na 4. miejscu w klasyfikacji sezonu (mimo 6. miejsca w rajdzie). 9-krotni mistrzowie świata Seb Loeb i Daniel Elena zadebiutowali w barwach Hyundai Motorsport, zdobywając 4. pozycję w generalce. Koreańska marka jest liderem punktacji producentów po 1. rundzie sezonu.

Rajd Monte Carlo: 100 zwycięstwo Citroena. Ogier wygrywa z 4 producentem

Udany debiut Feteli

Piotr Fetela i Dominik Jóźwiak od sezonu 2019 przenieśli z Rally America do ARA National Rally Championship i wygrali inaugracyjny Sno*Drift Rally. Polonusi powtórzyli sukces z 2016 r., kiedy także wygrali zimowy rajd w stanie Michigan.

fot. Tomasz Czupryna

Załodze Forda Fiesty Proto na podium w Atlancie towarzyszyli Amerykanie korzystający z Subaru – Cameron Steely z Prestonem Osbornem i Travis Nease z Matthew Jamesem. Po zwycięstwo w imprezie zmierzali Barry McKenna i Leon Jordan. Irlandczycy mieli do dyspozycji Forda Fiestę R5, ale w samochodzie awarii uległa skrzynia biegów.

Buemi nie wytrzymał presji

Sam Bird (Virgin Racing) wygrał Santiago e-Prix, 2. rundę mistrzostw Formuły E. Brytyjczyk odniósł ósme zwycięstwo w karierze, pierwsze w tym sezonie. Decydujące okazało się 20. okrążenie, gdy Sebastien Buemi (Nissan, zdobywca pole position po wykluczeniu Lucasa Di Grassiego) popenił błąd (rozbił Sparka o ścianę) pod presją trzymającego się za jego plecami Sama Birda.

https://www.youtube.com/watch?v=UOJVhcpZplY

Drugi stopień podium w drugim starcie zdobył Pascal Wehrlein (Mahindra). Trzeci na mecie Alexander Sims (BMW Andretti) został ukrany doliczeniem 30 sekund za obrócenie Edoardo Mortary (Venturi), dzięki czemu po podium sięgnął Daniel Abt (Audi).

Sam Bird (43 pkt) objął prowadzenie w punktacji sezonu, spychając na drugą lokatę zwycięzcę z Marrakeszu, Jerome’a d’Ambrosio (41). Za nimi znajdują się kierowcy, którzy zgromadzili po 3 rundach po 28 punktów – Antonio Felix da Costa (zwycięstwo na inaugurację), Robin Frijns i Jean-Eric Vergne (urzędujący mistrz).

W klasyfikacji zespołów na czele utrzymuje się Virgin (71), którego poddostawcą od tego sezonu jest Audi. W czołowej trójce znajdują się Mahindra (59) i DS Techeetah (47).

Rajdowe popisy kierowców F1

Wicemistrzowie Finlandii, Emil Lindholm i Mikael Korhonen rozpoczęli sezon krajowego czempionatu od zwycięstwa w kultowym Arctic Lapland Rally. Zwycięskiego Volkswagena Polo R5 obsługiwał zespół GRX należący do wujka zwycięzcy, Marcusa Gronholma (mistrz WRC 2000, 2002).

Na podium znalazły się załogi korzystające z Fabii R5, Teemu Asunma z Janim Salo oraz Juha Salo z Topim Lutinenem. Na piątej lokacie Forda Fiestę WRC z M-Sportu doprowadził fabryczny kierowca Mercedesa w F1, Valtteri Bottas pilotowany przez Timo Rautiainena. Rajdowy debiutant wygrał 3,5-kilometrowy OS Mantyvaara.

Były kierowca F1, Mika Salo w załodze z Peterem Flythstromem (Skoda Fabia R5) w piątym podejściu do Rajdu Arktycznego osiągnął najlepszy wynik, dojeżdżając na 11. miejscu. Syn Marcusa Gronholma, Niclas rozbił Polo R5 na otwierającym rywalizację Aittajarvi (24,18 km). Fin wrócił do jazdy na drugim etapie i zanotował 2 ósme i 2 dziewiąte czasy (ostatecznie 24. miejsce).

Rajdowa rakieta z Wyborga

Były kolega zespołowy Roberta Kubicy  w F1 (Renault), Witalij Pietrow także spróbował sił w rajdzie samochodowym – zimowym Ralli Karelia. „Rakieta z Wyborga” przy wsparciu SMP Racing korzystała z Mitsubishi Lancera Evo IX. Do siódmego odcinka specjalnego Rosjanin pilotowany przez Dmitrija Jakowczenkę widniał na 4. miejscu w generalce. Na kolejnej próbie zdobywca jednego podium w F1 (GP Australii 2011) musiał jednak zmieniać koło, co oznaczało spadek na 13. lokatę.

https://www.facebook.com/VitalyPetrovOfficial/videos/2350960891614766/?__xts__[0]=68.ARCA-3gggxQy2pT9W6kP3sz-UX2S14im0fcPEwj2IG4k8j5SGiarREhIMEDdH9C-S27Sv0TqOQg6Nzu5fUijm6QTET9fe9kHwMZDR6Cd3zLHtN3T9YqPdbO4rJTAHmibzPBDCPuZ2uEHr2ZcDGA56bGzMI67MKs2imRCCwPjdWX4dnmcPfDla7WQoXWOddzRMUBNZucWRnjy07o4YH_EHByHBt0SC7m2IeHuCmmHfdFM7rkGCcl1kmd47SpQKZLB3TGaD8Y0ccyEQK7tZFOkCRrvmpzjt06cbRmbzLclNso5PiYxM6bmdxRUFlMdASs93zpqgRI_Ee1nWjrF4QcxgZrTPr1CirtIJUwqtA&__tn__=-R

Po zwycięstwo w Ralli Karelia sięgnęli Dmitrij Woronow i Jewgienij Zagrodniuk (Mitsubishi Lancer Evo VII). Na 6. miejscu finiszował dakarowiec i trzeci w ubiegłorocznym Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych (zdobywca tego trofeum z 2014 r.), Władimir Wasiliew.

Polskie wrota do IndyCar?

Maurycy Kochański został dyrektorem sportowym włoskiego zespołu RP Motorsport. Polski menedżer będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie kierowców do Indy Pro 2000 Championship, Euroformula Open i regionalnych cyklów F4. Ambicją ekipy z Mediolanu jest dojście do amerykańskiej serii IndyCar (w najbliższej przyszłości etapem ku temu ma być Indy Lights).

HRSMP nie dla Renault Megane Maxi, Subaru Imprezy 555 czy Toyoty Celiki GT-4 ST205

Youngtimery do RSMP

Zgodnie z najnowszym regulaminem ramowym Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, tzw. youngtimery (samochody rajdowe, których nadwozia uzyskały homologację po 1990 r.) nie będą mogły już startować w rajdach historycznych. Właściciele tych samochodów mają przenieść się do klas historycznych w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W najbliższym czasie spodziwana jest errata do regulaminu RSMP, modyfikująca kategorie HR.

https://www.facebook.com/MadsOstbergRally/photos/a.575916392475310/2105914562808811/?type=3&theater

Ostberg wrócił do C3 WRC

W trakcie rekonesansu przed Rajdem Monte Carlo, Citroen Total World Rally Team przeprowadził szutrowe testy pod kątem trzeciej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata, Rajdu Meksyku. Gdy fabryczne załogi przygotowywały notatki na inaugurację sezonu, inżynierom pomagał Mads Ostberg, który prowadził Citroena C3 WRC. Norweski kierowca nie utrzymał posady w ekipie z Wersalu, ale porozumiał się z Citroen Racing na firmowanie jego zgłoszeń do mistrzostw WRC 2 Pro w C3 R5 z belgijskiego DG Sport Competition.

Przeczytaj również