Włoskie wyzwanie

Włoskie wyzwanie

Podaj dalej

Rajdowe Mistrzostwa Świata wracają do Włoch. Już w najbliższy weekend 11 – 14 czerwca odbędzie się Rajd Sardynii, który kryje wiele ciekawych wyzwań zarówno dla kierowców, jak i mechaników. Sobotnia rywalizacja zapowiada się szczególnie emocjonująco, ponieważ zawodnicy będą mieli do pokonania aż 212 kilometrów. 

fot. Red Bull
fot. Red Bull

Baza Rajdu Sardynii po raz drugi z rzędu zlokalizowana będzie w Alghero, jednak rozpoczynająca się w czwartkowy wieczór rywalizacja początkowo zawita na uliczną próbę w Cagliari, gdzie wszystkie załogi zostaną na noc. W piątek zawodnicy będą mieli okazję do walki na nowym etapie w okolicach Oristano, który prowadzi po trasach nieużywanych od przeszło czterech lat.

W sobotę załogi zmierzą się z dziesięcioma odcinkami specjalnymi, których łączna długość wyniesie ponad 200 kilometrów! Będą również przejeżdżać przez słynną Hopę Micky’ego w Monte Lerno oraz w okolicach toru wyścigów konnych Ippodromo di Chilivani. Sobotnia batalia będzie najdłuższą w rajdowych mistrzostwach świata od 2012 roku.

Rally Portugal 2015
fot. Volkswagen

Na Sardynię ekipa Volkswagena przyjedzie po najbardziej udanym rajdzie w historii zespołu. To oznacza, że kierowcy niemieckiego zespołu z pewnością będą mieli ogromny apetyt na zwycięstwo w Rajdzie Włoch, a pretendentów od sukcesu bardzo ciężko wytypować. Volkswagen ma bardzo dobre wspomnienia z tą imprezą, zwycięzając tu dwukrotnie zarówno w 2013 jak i 2014 roku. Ponadto, w 2013 roku blisko 40-metrowy skok Sebastiena Ogiera na słynnej hopie „Micky’s Jump” został uznany przez FIA za „sportowy moment roku”.

Sebastien Ogier: Rajd Włoch jest jednym z moich ulubionych w rajdowym kalendarzu. Każdy mój kolejny start we Włoszech był lepszy i w ostatnich latach kończył się wygraną. Odcinki specjalne dają dużo frajdy, krajobraz jest przepiękny, atmosfera wspaniała – to świetny rajd pod każdym względem. W tym roku będzie kilka nowych odcinków specjalnych, a czekająca na nas trasa liczy w sumie ponad 1500 kilometrów. Oczywiście moim celem będzie zwycięstwo, jednak konkurencja nie śpi.

Jari-Matti Latvala: – Z Rajdem Włoch mam do wyrównania pewien rachunek. W ostatnich dwóch latach defekt opony dwa razy przeszkodził mi w wygraniu rajdu, co było całkiem realne. Tym razem chciałbym zdobyć pierwsze miejsce, a atutem będzie moja pozycja startowa – na trasę chyba najdłuższego rajdu w sezonie wyruszam jako piąty. Wygranie Rajdu Portugalii było dla mnie bardzo ważne, po prostu z barków spadł mi ogromny ciężar.

Andreas Mikkelsen: W tym sezonie cztery razy zajmowałem 3. miejsce. We Włoszech zamierzam nawiązać do tych wyników i na pewno zrobię wszystko, by zmieścić się w pierwszej piątce, najlepiej gdzieś wysoko. Rajd Portugalii był dla mnie niezwykle udany i od razu zakochałem się w moim nowym Polo R WRC. Jestem w dobrej formie, a zespół wykonuje świetną robotę. Dlatego jestem optymistą i myślę, że dobrze mi pójdzie.

WRC RALLY PORTUGAL 2015
fot. Citroen

Drugi w klasyfikacji generalnej zespół Citroena po raz kolejny wystawi w Sardynii trzy samochody w kategorii WRC. W ubiegłym sezonie bardzo dobrze pojechał Mads Ostberg, dojeżdżając do mety na drugiej pozycji, a wprowadzone w Portugalii poprawki powinny zaprocentować podczas Rajdu Włoch.

Mads Ostberg: Jest to jeden z rajdów w całym kalendarzu, który znam najlepiej i w przeszłości osiągałem niezłe wyniki. Trasy na Sardynii są bardzo techniczne. Kluczowe będą bardzo dokładne notatki, dopasowane do panujących aktualnie warunków. Nawierzchnia pokryta jest sporą ilością piasku i miejscami może być ciężko. Moim celem jest osiągnięcie takiego samego tempa, jakie miałem w Meksyku i Argentynie oraz walka w samej czołówce aż do mety.

Kris Meeke: Trasa rajdu dość mocno się różni względem ubiegłego sezonu. Choć Rajd Sardynii znam bardzo dobrze, to wydaje mi się, że sporo zmian wpłynie korzystnie na rywalizację. Wszyscy zaczniemy z zupełnie nowymi notatkami. Pokazaliśmy w tym sezonie, że jesteśmy w stanie jechać równym tempem, dlatego mam nadzieję na utrzymanie dobrej formy. Ukończenie tego rajdu na podium byłoby świetne.

Khalid Al Quassimi: – Pomimo sporych zmian w trasie rajdu, jego charakterystyka bardzo mocno przypomina zeszłoroczną. 42-kilometrowy odcinek Monte Lerno jest szczególnie wymagający. Nie ma miejsca nawet na najmniejszy błąd, ponieważ trasa droga otoczona jest kamieniami i lasem. Postaramy się przyjąć taką samą taktykę jak w roku 2014 i pojedziemy bardzo ostrożnie.

P-20150307-00063_HiRes JPEG 24bit RGB
fot. Red Bull

Hyundai przeprowadził przed Rajdem Portugalii bardzo kompleksowe testy, podczas których sprawdzali samochód również pod kątem nadchodzącego Rajdu Sardynii. Zespół po raz pierwszy wprowadzi nowy system zmiany biegów w samochodzie Haydena Paddona, który będzie obchodził pierwszą rocznicę swojego debiutu w rajdowych mistrzostwach świata.

Thierry Neuville: ­– Myślę, że w zeszłym roku bardzo dobrze rozpoczęliśmy ten rajd. Udało się nam objąć prowadzenie, jednak później mieliśmy problemy z samochodem. Pokazaliśmy jednak, że możemy być tutaj konkurencyjni. To bardzo nieprzewidywalny rajd – potrzeba kilku lat doświadczenia, aby móc jechać bardzo szybko.

Dani Sordo: Sardynia jest dość nietypowym i wymagającym rajdem, ponieważ przez cały weekend przyczepność ulega sporym zmianom. Chcę umocnić swoją pozycję w klasyfikacji generalnej kierowców i zrobię wszystko co w mojej mocy, aby ukończyć wszystkie odcinki z jak najlepszym czasem.

Hayden Paddon: – Od mojego pierwszego rajdu wiele się zmieniło, zarówno z autem, jak i z moimi umiejętnościami. Nie mogę się doczekać powrotu na trasę tego rajdu aby przekonać się o moich postępach. W zeszłym roku odcinki w Sardynii wydawały mi się bardzo trudne, jednak był to mój debiut w zespole i za kierownicą Hyundaia i20 WRC. Postaram się udowodnić, że od zeszłego roku mocno się rozwinąłem.

138166_Tanak05POR2015sv060
fot. M-Sport

M-Sport również przeprowadził serię testów bezpośrednio przed nadchodzącą w ten weekend imprezą i do Włoch przyjedzie w bardzo dobrych, optymistycznych nastrojach. Elfyn Evans i Ott Tanak sprawdzali różne ustawienia samochodu oraz konfiguracje doboru opon, co z pewnością przyczyni się do lepszego tempa w Sardynii. Evans jest kolejnym zawodnikiem, który będzie świętował na włoskiej wyspie – Walijczyk również zadebiutował podczas tego rajdu, jednak w odróżnieniu od Paddona, będzie to jego trzeci start.

Elfyn Evans: Mam dobre wspomnienia z Sardynii, gdzie w 2013 roku zadebiutowałem w rajdowych mistrzostwach świata. To ciężki rajd, jednak z drugiej strony daje ogromną frajdę z jazdy, nie mogę doczekać się powrotu do Włoch. Zespół wykonał w Portugalii bardzo dobrą pracę przy samochodzie, więc w ten weekend możemy wykorzystać w pełni jego potencjał.

Ott Tanak: Sardynia jest zawsze bardzo nieprzewidywalnym rajdem. Trzeba być skoncentrowanym w 100%, ponieważ bardzo łatwo jest uszkodzić samochód. Odcinki są wąskie i dość szybkie. Ważne będzie odpowiednie zapoznanie z trasą. Będziemy musieli również skupić się na zużyciu opon. Moim celem będzie powtórzenie, jeśli nie poprawa, wyniku z Portugalii. Musimy być pewni siebie i utrzymywać dobre tempo.

???????????????????
fot. Skoda

Dla Skody Rajd Włoch będzie drugim poważnym sprawdzianem Fabii R5 w rajdowych mistrzostwach świata. Czeski producent wystawi dwa swoje samochody, które poprowadzą Esapekka Lappi oraz Jan Kopecky, powracający do WRC. Kierowcy Skody z pewnością będą chcieli poprawić świetne 2. i 3. miejsca uzyskane w Rajdzie Portugalii, po raz pierwszy zwyciężając Fabią R5 w WRC2.

Esapekka Lappi: – Pomyślny debiut Skody Fabii R5 tylko zwiększył nasz apetyt. Chcemy powtórzyć nasze dobre dotychczasowe występy i utrzymać tempo w ścisłej czołówce. Koncentracja podczas tego rajdu będzie bardzo ważna, ponieważ każdy najmniejszy błąd będzie surowo karany.

Jan Kopecky: Nie mogę doczekać się rywalizacji w WRC2 naszą nową Fabią R5. To będzie mój pierwszy start w mistrzostwach świata od 8 lat. Do tej pory w mistrzostwach Czech nasz samochód spisywał się wedle oczekiwań. Do Włoch jedziemy pewni siebie, ale świadomi stojącego przed nami wyzwania. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News