Hybrydy plug-in w teorii są najbardziej przyjaznym sposobem elektryfikacji. Można nimi przemierzyć niemały dystans w trybie zeroemisyjnym, a gdy trzeba korzystamy z mocnego silnika spalinowego. Kłopot w tym, że ta technologia często jest dosyć droga, dlatego mimo powszechnego sceptycyzmu do bateryjnych elektryków (BEV), auta PHEV sprzedają się gorzej niż BEV-y nawet w Polsce.
Szwedzki SUV nie dał się niemieckiej i japońskiej konkurencji
Z danych za 2024 r., które opracował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że był to najlepszy w historii rok sprzedażowy w tym segmencie. Zarejestrowano prawie 15 tys. (14 990) samochodów osobowych z napędem PHEV. To o 12,9 proc. więcej niż w 2023 r. Bestsellerem okazało się Volvo XC60. Ten SUV z technologią plug-in hybrid miał aż 1 038 rejestracji w Polsce. Jako jedyny PHEV przekroczył próg tysiąca dostarczonych sztuk.
Numerem dwa w segmencie był Mercedes-Benz Klasa GLC oferowanych w nadwoziach SUV i Coupe. Do tysiąca rejestracji zabrakło niewiele, bo 31 grudnia 2024 r. licznik zatrzymał się na 975 szt. Trzecie miejsce zagarnęła Toyota RAV4 (780 szt.), która prawie potroiła wynik z 2023 r. O czołową trójkę najpopularniejszych PHEV-ów w Polsce do końca walczyło Porsche Cayenne. Ostatecznie SUV niemieckiej marki zebrał 758 rejestracji, co stanowiło ponad dwukrotnie lepszy rezultat od jeszcze wcześniejszego roku.
Najpopularniejszym Lexusem z tą technologią był model RX (589 szt.), który wyprzedził nawet polskiego bestsellera PHEV 2023, czyli Lexusa NX (548 szt.). RAV4 wyraźnie odebrał klientów NX-a 450h+, którego sprzedaż w rok spadła o blisko połowę. Jednak wciąż ten model wykręcił lepszy wynik niż najpopularniejsza hybryda plug-in z oferty BMW, czyli Seria 5 (512 szt.). Najbliżej progu pół tysiąca rejestracji w tym segmencie były Volvo XC90 (476), Audi Q5 (460) i Mercedes-Benz Klasa E (449).
Segment premium dominuje w segmencie PHEV
Analizując sprzedaż wszystkich modeli z napędem PHEV, klienci najczęściej wizytowali salony najpopularniejszych marek klasy premium. Mercedes-Benz jako jedyny w 2024 r. dostarczył w Polsce ponad 2 tys. hybryd plug-in (2 147). Względem 2023 r. Audi poprawiło się o blisko 150 proc. z 1 893 rejestracjami awansowało na drugi stopień podium. W Top 3 utrzymało się Volvo, kończąc rekordowy dla siebie rok z 1 775 rejestracjami PHEV-ów.
Mimo lepszego niż rok wcześniej wyniku, BMW znów nie znalazło się w pierwszej trójce. Jednak 1 450 rejestracji hybryd plug-in to wynik lepszy od Toyoty (1 321 szt. i wzrost o 215,3 proc.) i Lexusa (1 137). Pułapu tysiąca sztuk minimalnie nie udało się osiągnąć Porsche (978). Czwarta przed rokiem Kia (898) tym razem musiała zadowolić się ósmą lokatą w segmencie. Mimo spadku rejestracji PHEV-ów o 64,1 proc. Mazda (367) utrzymała się w polskim Top 10, które zamknęła Skoda (357).