Skoda zabrała głos w sprawie wejścia do WRC z Rally1. Koncepcyjny Enyaq RS Race to nie przypadek?

Ważą się losy przyszłości Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Za kulisami trwają twarde negocjacje na temat przyszłych regulacji, od których zależy dołączenie nowych producentów. Oliwy do ognia dolała ostatnio Skoda, która zaprezentowała koncepcyjny samochód rajdowy na bazie modelu Enyaq RS i skomentowała jak zapatruje się na fabryczny program Rally1, czyli najwyższej kategorii rajdowej w WRC.

Skoda Enyaq RS Race concept / Oliver Solberg
Podaj dalej

Hybrydy na wylocie z WRC?

Brytyjscy dziennikarze ujawnili niedawno nowe zakulisowe doniesienia dotyczących regulacji technicznych. David Evans z DirtFish dowiedział się, że już od 2025 r. z samochodów Rally1 mogą zniknąć układy hybrydowe. Ekipy fabryczne przez hybrydy stają przed ryzykiem zwiększenia budżetów na sezon startów nawet o ponad milion euro. W obliczu krytyki o tym, że samochody Rally1 generują zbyt duże koszty, wiele wskazuje na to, że w tym miesiącu Komisja WRC w FIA, a potem Światowa Rada Sportów Motorów przegłosuje likwidację hybryd.

Zespoły otrzymały informację od Compact Dynamics, czyli oficjalnego dostawcy układów hybrydowych, że inżynierowie nie zawsze będą mogli samodzielnie resetować jednostek w przypadku ich awarii. Do takowych dochodzi często, ale zgodnie z zaleceniami bezpieczeństwa, jeśli jednostka zaliczy trzykrotne awarie przy uderzeniu ponad 15G lub jedną powyżej 25G, to musi zostać odesłana do Compact Dynamics i tam naprawiona. Jedna taka operacja może kosztować co najmniej 50 tys. euro. Jednocześnie istnieje ograniczenie do 3 szt. nowych jednostek hybrydowych w sezonie na każdy zespół fabryczny.

Samochód rajdowy Rally1
Mocno dyskutuje się o tym, czy samochody Rally1 powinny być wciąż hybrydowe. // graf. materiały prasowe WRC

Ta informacja nadaje z kolei smaczku wieściom, które przekazał Tom Howard z brytyjskiego Autosportu. Dziennikarz rozmawiał z Xavierem Mestelanen Pinonem, niegdyś głównym inżynierem Citroen Sport za złotych czasów Sebastiena Loeba, teraz dyrektorem technicznym FIA. Ten wskazał, że na stole pozostały 3 opcje na przyszłość. Silniki spalinowe zasilane e-paliwem, hybrydy oraz pełne elektryki (co ciekawe, już nie wymienia się wodoru). Jedna z tych opcji może dotyczyć samochodów Rally2, które są bardzo popularną opcją. W przypadku aut Rally1 nieoficjalnie mówi się nawet o konfrontacji technologii e-paliw i bateryjnych elektryków. Kwestią do dopracowania byłoby zrównanie osiągów takich konstrukcji.

Skoda walczy o elektryczne Rally1?

Być może jedną z kart przetargowych w kontekście negocjacji jest niedawna premiera koncepcyjnej Skody Enyaq RS Race. To elektryczny SUV, do którego zaadoptowano kilka wyczynowych rozwiązań m.in. ze Skody Fabia RS Rally2. Fani zasypali profil czeskiej marki pytaniami, czy to zapowiedź samochodu Rally1? Oficjalny profil Skody na Facebooku stwierdził, że Skoda musi być zrównoważona finansowo, dlatego kładą nacisk na kliencki program Rally2. Wskazano, że obecne Rally1 są niemożliwe finansowo, odnosząc się do hybryd.

Wiadomo, że Skoda jest jedną z marek, która brała udział w konsultacjach z FIA o kształcie nowych przepisów. Istnieje możliwość, że promocja poprzez elektrycznego SUV-a w najwyższej kategorii WRC byłaby atrakcyjna wizerunkowo dla koncernu Volkswagena. Z drugiej strony firma zmaga się z krytyką za plany zwolnień w europejskich fabrykach, w tym w Niemczech. Wszystko przez spadek zamówień na auta elektryczne. Z tego punktu widzenia przekazanie środków na program Rally1, nawet w kontekście elektryka rodzi wiele wątpliwości. Jednocześnie należy pamiętać, że koncern VW inwestuje sporo w rozwój e-paliw, choć nadal priorytetem jest elektryfikacja.

Przeczytaj również