Po czym poznać zatarty silnik? Nie lekceważ tych objawów!

Po czym poznać zatarty silnik? To pytanie zadaje sobie z pewnością wielu kierowców. Nic dziwnego, bowiem zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych awarii w samochodzie, jaka może się przydarzyć. Warto zatem posiadać odpowiednią wiedzę na temat symptomów, które mogą świadczyć o zatarciu silnika. Wczesna diagnostyka pozwala bowiem na uniknięcie tego problemu. Jakie są przyczyny i objawy zatarcia silnika? Tego dowiecie się z naszego artykułu, w którym zajmujemy się szerzej tym tematem.

diesel zatarty silnik
Podaj dalej

Zatarty silnik – czym jest to zjawisko i jakie są objawy?

Zatarty silnik, to najgorsza rzecz, jaka może przydarzyć się kierowcy. Gdy dochodzi do tej awarii, najczęściej dostajemy wcześniej pierwsze objawy, które świadczą o nadchodzącym problemie. Mowa tutaj m.in. o wzroście temperatury oleju, co wiąże się z problemami ze smarowaniem jednostki napędowej. Nadmierne tarcie sprawia dodatkowo spadek mocy i problemy z przyspieszaniem. Gdy zaobserwujecie takie problemy, najlepiej jak najszybciej udać się do mechanika, bowiem są to pierwsze objawy zatartego silnika. Zatarty silnik można poznać także po dymieniu z rury wydechowej, bowiem zbyt wysoka temperatura jednostki napędowej ma negatywny wpływ na spalanie paliwa. Ponadto objawami, które powinny was zaniepokoić są wzrost temperatury cieczy chłodzącej oraz dymienie spod maski – w takich sytuacjach konieczna jest natychmiastowa reakcja na zaistniały problem.

Jak sprawdzić czy silnik jest zatarty?

Aby sprawdzić, czy w waszym samochodzie doszło do zatarcia silnika, należy sprawdzić, czy kontrolki na desce rozdzielczej alarmują o zbyt wysokiej temperaturze lub niskim poziomie oleju. Ponadto, warto udać się do mechanika, aby spuścić olej i ocenić, czy nie ma w nim opiłków metalu. W przypadku, gdy opiłki metalu zostaną wykryte przez diagnostę, oznacza to, że silnik jest zatarty i trzeba oddać auto do naprawy.

Czy zatarty silnik może odpalić?

Zatarty silnik może odpalić, jednak wiele w tym temacie zależy od stanu jednostki napędowej oraz rodzaju uszkodzeń, jakie nastąpiły. Silnik może odpalić w przypadku problemów z panewkami korbowodowymi, jednak jeździe będzie towarzyszył stukot, który od razu powinien zaalarmować, że coś jest nie w porządku. W przypadku, gdy zatarcie silnika będzie spowodowane spuchnięciem tłoków, nie ma mowy o odpaleniu samochodu. Eksperci w każdej sytuacji zagrożenia apelują do kierowców o nie odpalanie samochodu, tylko jak najszybsze udanie się do mechanika w celu rozwiązania problemu.

Jakie są tego przyczyny zatartego silnika?

Do zatarcia silnika może dojść z wielu powodów. Najczęściej do awarii dochodzi jednak z uwagi na:

  • zbyt niski poziom oleju
  • stary olej w silniku, który z czasem traci swoje właściwości
  • zbyt niskie ciśnienie oleju
  • zła jakość oleju
  • nieodpowiedni styl jazdy
  • zapchany filtr oleju
  • uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Jak reagować w przypadku zatarcia silnika?

W każdym przypadku, w którym podejrzewacie, że macie zatarty silnik w swoim samochodzie, zalecany jest jak najszybszy kontakt z mechanikiem. Zbagatelizowanie tego problemu narazi was tylko na jeszcze większe problemy, a co za tym idzie – koszty. Warto zatem od razu szybko zareagować, by później nie było zdziwienia i płaczu, że trzeba sięgnąć naprawdę głęboko do kieszeni, aby pozbyć się tego problemu. Ktoś z was miał taki problem? Jeśli tak, to wiecie, że to poważna sprawa.

Przeczytaj również