Jak Strefa Czystego Transportu wpłynie na rynek samochodów używanych? Ceny pójdą do góry, a eksperci to zbadali
Z badań przeprowadzonych przez ekspertów na samochodach europejskiej klasy emisji od Euro 3 do Euro 5, samochody z silnikami diesla potrafią emitować nawet 10 razy więcej tlenku i dwutlenku azotu w przedziale prędkości oscylującym od 20 do 90 kilometrów na godzinę. A to wszystko ma realne odzwierciedlenie w problemie zanieczyszczenia szczególnie na ruchliwych wjazdach do miast i ulic, które otoczone są wysokimi budynkami. Strefa Czystego Transportu zatem ma być rozwiązaniem, które mocno powalczy z tym problemem. W przyszłości plany zakładają powstanie takich stref w każdym mieście powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Czy tak się stanie i kiedy? Czas pokaże.
„Na podstawie naszego monitoringu obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce oraz sprzedaży w samej sieci AAA AUTO, na razie nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu w Polsce a cenami aut czy też decyzjami klientów. Nie widać żadnego wymiernego efektu, nasza firma nie odczuwa tego w swojej sprzedaży, a klienci nie zastanawiają się nad tym przy wyborze samochodu. Natomiast, można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych. Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać” – tłumaczy Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, Karolina Topolova, cytowana przez serwis MotoFakty.
Nie brakuje ofert na rynku wtórnym dla samochodów z silnikiem diesla. Właściciele chcą jak najszybciej pozbyć się uciążliwych pojazdów
Analiza przeprowadzona przez firmę AAA Auto jasno pokazuje, że w 2023 roku w Polsce na rynku samochodów używanych oferowano aż 1 070 814 pojazdów z silnikiem diesla. 180 000 z nich miało więcej niż 18 lat. Ofert samochodów z silnikami zasilanymi benzyną było z kolei w 2023 roku 983 701, ale tych w wieku 27 lat i więcej było jednak bardzo mało, a to właśnie te pojazdy w przyszłości nie będą mogły wjechać do SCT. W związku z tym nie ujęto tych samochodów w zestawieniu.