Jak kupić sprawne auto używane? Okazuje się, że jest to trudniejsze, niż mogłoby się wydawać

Wielu Polaków w ostatnich latach decyduje się postawić na auto używane. Nic dziwnego, nowe samochody sporo kosztują, co w obliczu szalejącej inflacji sprawia, że nie jest łatwo wyposażyć się w auto prosto z salonu. Z badania przeprowadzonego przez firmę carVerital, która zajmuje się danymi motoryzacyjnymi, wynika jednak, że nie jest łatwo kupić sprawne auto używane. Proceder cofania liczników w dalszym ciągu jest w modzie, więc trzeba cały czas uważać przy wyborze używanego samochodu. Na co konkretnie zwrócić uwagę? Jak wyglądają statystyki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym artykule, w którym głębiej zajmujemy się tym problemem.

diesel zakup auta
Podaj dalej

Oszuści nadal majstrują przy autach używanych. Jak kupić sprawne auto używane? To nie takie łatwe

kupno auta diesel

Sytuacja w Polsce nadal jest daleka od ideału, jeśli chodzi o auta używane. Polacy zajmują dopiero 20. miejsce na 25 możliwych w Indeksie Przejrzystości Rynku. Niemal 5 procent wszystkich sprawdzonych aut przez carVertical w Polsce miało korygowany licznik przebiegu. Jest to spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym, jednak w dalszym ciągu nie brakuje oszustów. Stan licznika przebiegu jest średnio zmieniany w naszym kraju nawet o 74 tysięcy kilometrów. Wszystko po to, aby sprzedać używany samochód za wyższą stawkę.

W Polsce niemal 60 procent aut oferowanych na rynku wtórnym pochodzi z innych krajów, a ich średni wiek wynosi 10 lat. Nieuczciwi sprzedawcy dlatego też starają się kusić kupujących atrakcyjnymi przebiegami i podnoszeniem ceny wywoławczej. Najlepiej w raporcie Przejrzystości Rynku wypada Wielka Brytania, gdzie wskaźniki są najniższe. Powyżej europejskiej średniej sklasyfikowane są także takie kraje jak Niemcy, Szwajcaria, Dania czy Francja. „Rynki zachodnie i kraje skandynawskie są generalnie bardziej przejrzyste niż kraje na wschodniej flance Europy, głównie z powodu bardziej rygorystycznych przepisów, mniejszej liczby importowanych samochodów używanych i wyższego PKB na mieszkańca. Kraje o silniejszych gospodarkach mają zazwyczaj młodsze floty samochodowe i mniej oszustw, ponieważ mniej kupujących wybiera tańsze pojazdy” – tłumaczy ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w firmie carVertical, Matas Buzelis.

W środkowej części raportu są kraje takie jak Słowacja i Czechy. Najmniej przejrzyste rynki wśród badanych krajów to niestety Polska, Ukraina, Łotwa, Litwa, Estonia oraz Rumunia. „Wskaźniki oszustw w tym regionie korelują z większą liczbą importowanych samochodów, ponieważ dane dotyczące samochodów często gubią się podczas transakcji transgranicznych. Jakość napraw jest wątpliwa, a odsetek uszkodzonych pojazdów jest wyższy niż średnia. Ponadto, z punktu widzenia przepisów dotyczących zapobiegania oszustwom, niektóre kraje nie robią wystarczająco dużo, aby chronić interes publiczny” – podkreśla Matas Buzelis, cytowany przez serwis „MotoFakty”.

Polska wśród krajów, w których rynki są najmniej przejrzyste

Najgorzej sytuacja wygląda w Ukrainie, gdzie prawie 10 procent aut ma cofnięty licznik, a niemal 50 procent wypadkową przeszłość. Wynik badania przeprowadzonego przez carVertical obejmuje badania od października 2022 roku do września 2023 roku, a same wyniki opierają się na następujących czynnikach:

  • odsetek zarejestrowanych samochodów;
  • średnia wartość cofnięcia licznika przebiegu w kilometrach;
  • odsetek uszkodzonych pojazdów;
  • średnia wartość uszkodzenia;
  • udział importowanych samochodów używanych;
  • średni wiek kontrolowanych samochodów.

Jesteście zaskoczeni takimi wynikami badania? Czy też może spodziewaliście się takich rezultatów? Wydaje się jednak, że wynik Polski jest pewnego rodzaju zaskoczeniem – niestety mimo upływu lat, proceder oszustw przy autach używanych jest u nas nadal na wysokim poziomie.

Przeczytaj również