Dlaczego należy zmienić opony z letnich na zimowe? Poznaj trzy najważniejsze czynniki

Wymiana opony z letnich na zimowe to nieodłączny punkt większości kierowców w okresie listopadowym. Mimo tego zdarzają się osoby zmotoryzowane, które ten element pomijają, narażając innych na niebezpieczeństwo. Dlaczego zimą nie warto jeździć na letnich oponach? Dlaczego wymiana opon ma tak ważne znaczenie? Odpowiedzi na te i inne pytania poznacie w naszym artykule, w którym zajmujemy się tym tematem i rozjaśniamy wasze wątpliwości.

Dlaczego należy zmienić opony z letnich na zimowe? Poznaj trzy najważniejsze czynniki
Podaj dalej

Dlaczego należy wymienić opony z letnich na zimowe? Ekspert wyjaśnia

kierowca opony letnie zimowe wymiana zmiana opon kiedy wymienić
Freepik

Rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński podczas rozmowy z PAP przyznał, że w warunkach zimowych jazda na letnich oponach ma ogromny wpływ na drogę hamowania. Ta może zostać bowiem wydłużona nawet o 30 procent, co jasno obrazuje skalę problemu. Dlatego też pamiętajcie, by nie odkładać wymiany opon na ostatnią chwilę – najlepszy czas na to jest wtedy, kiedy średnie temperatury dobowe będą wynosiły około 7 stopni Celsjusza.

„W przypadku opon zimowych używanych w temperaturach oscylujących w granicach bądź poniżej zera, oznacza to lepszą przyczepność do podłoża, skuteczniejsze odprowadzenia wody, śniegu oraz błota pośniegowego spod kół i krótszą drogę hamowania, niż w przypadku odpowiedników letnich. Przyjmuje się, że taka uśredniona różnica w drodze hamowania, pomiędzy ogumieniem letnim a zimowym podczas zimowej pogody, w skrajnych przypadkach może wynosić nawet ok. 30 proc. na niekorzyść wersji letniej. To bardzo dużo zważywszy, że niekiedy centymetry decydują o bezpieczeństwie na drodze” – podkreśla rzecznik prasowy ITS.

Ekspert jednocześnie dodał, że letnie opony są przystosowane do jazdy w komfortowych warunkach atmosferycznych, a ich używanie zimą ma wpływ na gwałtowny spadek ich właściwości. „Opony letnie posiadają mieszankę gumy dedykowaną do osiągania jak najlepszego parametrów gdy jest ciepło. W niskich temperaturach ta mieszanka staje się twardsza i mniej elastyczna, co prowadzi do pogorszenia przyczepności, dlatego w warunkach zimowych opony letnie mogą wydłużyć drogę hamowania. W oponie zimowej jest znacznie bardziej wyrazisty, ma głębsze oraz liczniejsze nacięcia, tzw. lamele, co zwiększa przyczepność opony np. na ośnieżonej drodze, ułatwiając także odprowadzenie śniegu i wody spod kół” – podkreśla Krupiński.

Wymiana opon to podstawa. Nie zapominajcie o tym

opony letnie zimowe wymiana opon
fot. freepik

Polska tym samym należy do krajów, w których nie ma jednoznacznych przepisów, które nakładają obowiązek na kierowcach, jeśli chodzi o wymianę opon. Mimo tego większość kierowców w naszym kraju stosuje się do tej umownej zasady. „Badania ankietowe – powtarzane cyklicznie – wskazują, że ok. 85 proc. kierowców zmienia opony wraz z nadejściem zimy lub lata. Świadczy to o wiedzy na temat wad i zagrożeń wynikających z jazdy na oponach niedostosowanych do pory roku. ak na razie nie stworzono opon idealnych, czyli takich, które gwarantowałyby wysokie parametry użytkowania w dodatnich temperaturach letnich i zimowych – ujemnych. Certyfikowane ogumienie całoroczne sprawdzi się w przypadku kierowców, którzy pokonują niewielkie przebiegi – do 10 tys. km, głównie po mieście, które jest regularnie odśnieżane i w przypadku pojazdów o niedużej mocy silnika. W scenariuszu, w którym kierowca pokonuje rocznie kilkanaście bądź kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie, w różnych warunkach pogodowych, a jego samochód legitymuje się znaczną mocą jednostki napędowej – lepszym wyborem wydaje się użytkowanie dwóch kompletów opon – dostosowanych po pory roku” – dodał ekspert, wypowiadając się na temat opon wielosezonowych.

Przeczytaj również