Audi tłumaczy na czym polega szybkie ładowanie modelu Q8 e-tron
Jeśli chodzi o ładowanie aut elektrycznych, wcale najważniejszym czynnikiem nie jest maksymalna moc ładowania, a krzywa ładowania. Audi w swoim komunikacie prasowym chwali się, że model Audi Q8 e-tron wypada pod tym względem znakomicie – krzywa ładowania pozostaje wysoka nawet po przekroczeniu 80 proc. naładowania akumulatorów. Za przykład może posłużyć tu wariant SQ8 e-tron z akumulatorem o pojemności 106 kWh (netto) lub 114 kWh (brutto). Większa pojemność akumulatora zapewnia większą moc ładowania, Audi SQ8 e-tron osiąga maksymalną moc ładowania do 170 kW w szybkiej ładowarce CCS (Combined Charging System), co pozwala naładować auto od 10 do 80 proc. w około 31 minut. Z kolei 10 minut ładowania wystarczy, aby przejechać kolejne nawet 104 kilometry.
Odpowiednia wydajność auta elektrycznego podczas jazdy jest zależna od zaawansowanego wysokonapięciowego systemu zarządzania temperaturą. W modelu Q8 e-tron akumulator osiąga szybko optymalną wydajność, która wynosi od 25 do 35 stopni Celsjusza i jest ona cały czas taka sama, niezależnie od temperatury panującej na zewnątrz podczas jazdy. Za niezawodne działanie akumulatorów litowo-jonowych i dostarczanie pełnej mocy przez długi czas, niezależnie od warunków, odpowiada system chłodzenia oparty na cieczy, który cały czas utrzymuje baterie w idealnym zakresie temperatur.
Jak działa system zarządzania temperaturą w modelach Audi? Przede wszystkim składa się on z czterech obwodów, które są sprzężone w zależności od stanu pracy i sytuacji na drodze i stale optymalizują stan temperatury odpowiednich komponentów systemu. Ponadto system reguluje temperaturę we wnętrzu Audi Q8 e-tron, a także temperaturę akumulatora wysokonapięciowego.
System chłodzenia jest oddzielony od komory ogniw akumulatora i składa się z płaskich aluminiowych profili podzielonych na małe komory. Ciepło jest wymieniane między ogniwami akumulatora a umieszczonym poniżej układem chłodzenia za pośrednictwem specjalnego materiału o dobrej przewodności cieplnej i konsystencji gumowej maty, który jest wciskany pod każdy moduł ogniwa i równomiernie odprowadza ciepło odpadowe przez obudowę akumulatora do płynu chłodzącego.
Inteligentne zarządzanie temperaturą ma wpływ na wydajne ładowanie aut elektrycznych
Inteligentne zarządzanie temperaturą jest kluczowe, jeśli zależy nam na szybkim ładowaniu. Akumulator wysokonapięciowy musi znajdować się w idealnym zakresie temperatur, aby zapewnić maksymalną wydajność przy minimalnym czasie ładowania. W celu zapewnienia odpowiedniej temperatury, system zarządzania temperaturą w Audi e-tron GT quattro i Audi RS e-tron GT jest połączony z systemem nawigacji. Jeśli kierowca wybrał stację HPC jako miejsce docelowe, chłodzenie akumulatora jest intensyfikowane, gdy pojazd zbliża się do niej, aby można go było jak najszybciej naładować na stacji ładowania. Jeśli akumulator jest nadal bardzo zimny wkrótce po uruchomieniu w zimie, jest on podgrzewany w celu szybkiego ładowania.
Wysokie napięcie systemowe wynoszące około 800 V w Audi e-tron GT quattro i Audi RS e-tron GT zapewnia dużą moc ciągłą i skraca czas ładowania. Na stacji ładowania prądem stałym (DC) o napięciu 800 V, na przykład w europejskiej sieci szybkiego ładowania Ionity, Audi e-tron GT quattro osiąga szczytową moc ładowania do 270 kW. W idealnych warunkach może więc naładować energię na dystansie do 100 kilometrów w nieco ponad pięć minut; ładowanie od 5 do 80 procent SoC (State of Charge) zajmuje tylko 22,5 minuty w idealnych warunkach.
źródło: materiały prasowe Audi