Dla francuskiego producenta to setne zwycięstwo w globalnym czempionacie i pierwsze w Monte Carlo od 2013 r. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia podnieśli swój licznik zwycięstw do 45, podkręcając rekord zwycięstw z rzędu w najstarszym rajdzie świata do 6 (i rekordowych 7 ogółem, czym dogonili Sebastiena Loeba i Daniela Elenę). Kierowca z Gap wyrównał osiągnięcie Waltera Rohrla, wygrywając Monte z czwartym producentem (Peugeot, Volkswagen, Ford, Citroen).
– To jest rajd, który najbardziej chcę wygrywać w sezonie, dlatego teraz jestem taki szczęśliwy – powiedział Sebastien Ogier. – Mieliśmy ten problem z przepustnicą. Samochód pchało na hamowaniach. To było ciężkie. Jestem bardzo szczęśliwy. 6 lat z rzędu, trzema różnymi autami!
Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul nie zdołali nadrobić 0,4 sekundy straty. Najlepsza z załóg Hyundaia i20 Coupe WRC rozpoczyna sezon od drugiego miejsca w Rallye Automobile Monte-Carlo, najwyższym dla belgijskiej załogi i koreańskiej marki w tej imprezie. Do wygranej zabrakło 2,2 sekundy (najniższa różnica w historii RMC).
– To była zacięta walka, ale daliśmy mu ładny prezent, gdy w piątek popełniliśmy błąd (zawracanie) i oddaliśmy im prowadzenie – wspomniał Thierry Neuville. – To mimo wszystko był dobry weekend. Nie będziemy pierwsi na drodze w Szwecji. Wyciągamy stąd pozytywy i wyczekujemy kolejnej rundy.
Najniższy stopień podium przypadł zwycięzcom największej liczby odcinków specjalnych (7) Ottowi Tanakowi i Martinowi Jarveoji. Załoga Toyoty Yaris WRC utrzymała za swoimi plecami 9-krotnych mistrzów świata, Sebastiena Loeba i Daniela Elenę. Rekordziści rajdu (od dziś wspólnie z Ogierem) zadebiutowali w barwach Hyundaia, zdobywając 4. miejsce.
– Tego ranka zdołałem odzyskać podium, ale potem chciałem jedynie utrzymać tę pozycję – wyznał Ott Tanak. – To był dobry weekend poza jedną rzeczą, która nie była zależna od nas.
– Nie byliśmy zbyt szybcy – stwierdził Sebastien Loeb. – Nie mogę powiedzieć, że jestem zadowolony ze swoich czasów. Naprawdę mocno cisnąłem, ale nie robiłem wyników. Kończymy nasz pierwszy rajd z Hyundaiem na 4. miejscu, co nie jest takie złe!
Mistrzowie producentów, Toyota jako jedyna w stawce załóg fabrycznych ma wszystkie załogi na mecie. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila dowieźli Yarisa WRC na 5. miejscu, a Kris Meeke i Sebastian Marshall (po raz pierwszy jako załoga) na 6. lokacie.
Podobnie jak przed rokiem, na Wolf Power Stage najwięcej bonusowych punktów zdobył Kris Meeke. Dodatkowy dorobek wywalczyli też Sebastien Ogier (+3,9), Thierry Neuville (+5,7), Ott Tanak (+5,7) i Teemu Suninen (+8,5). Hyundai wywozi z Monte Carlo najwięcej punktów do klasyfikacji producentów.
Gus Greensmith i Elliott Edmondson (Ford Fiesta R5) popisali się 7. miejscem w generalce i pewnym triumfem w WRC 2 Pro. Najszybsza z załóg R5 wyprzedziła w generalce asfaltowych mistrzów Francji, Yoanna Bonato i Benjamina Boullouda. Załoga Citroena C3 R5 w ostatniej chwili została wycofana z WRC 2 Pro (po nawiązaniu współpracy z Madsem Ostbergiem – przyp. red.), ale sięgnęła po komplet punktów w WRC 2.
Stephane Sarrazin i Jaceques-Julien Renucci doprowadzili Hyundaia i20 R5 na 9. miejscu w generalce i trzecim w RC2 (nie byli klasyfikowani w WRC 2). Czołową dziesiątkę skompletowali debiutanci w mistrzostwa świata, Adrien Fourmoux i Renaud Jamoul (Ford Fiesta R5). Mistrzowie Francji wśród juniorów zajęli drugie miejsce w WRC 2 przed Ole Christianem Veibym i Jonasem Anderssonem (Volkswagen Polo GTI R5).
Rajd Monte Carlo 2019 – czołówka na OS16 (Wolf Power Stage)
Rajd Monte Carlo 2019 – wyniki końcowe (czołówka)
Punktacja kierowców WRC 2019 po 1. rundzie (czołówka)
1. | Sébastien Ogier | 29 | |
2. | Thierry Neuville | 21 | |
3. | Ott Tänak | 17 | |
4. | Kris Meeke | 13 | |
5. | Sébastien Loeb | 12 | |
6. | Jari-Matti Latvala | 10 |
Punktacja producentów WRC 2019 po 1. rundzie
1. | Hyundai Shell Mobis World Rally Team | 30 |
2. | Citroën Total World Rally Team | 25 |
3. | Toyota Gazoo Racing World Rally Team | 25 |
4. | M-Sport Ford World Rally Team | 14 |