Normalnie było do pierwszych przejazdów załóg w samochodach WRC. Drugą pętlę rozpoczął spokojnie Ott Tanak, sprawdzający ustawienia Toyoty Yaris WRC. Za nim na 2-kilometrową próbę w Salou wyjechał Thierry Neuville i już zrobiło się ciekawie. Auto postawiło na 2 koła, spóźniona kontra i pretendenci do tytułu znaleźli się na dachu. Konieczna była przerwa.
Thierry Neuville: To był ostry zakręt w prawo z małym podbiciem w środku. Wjechałem w niego i auto postawiło na 2 koła. Próbowałem korygować, ale to nie wystarczyło. Dachowaliśmy. Chłopcy pracują teraz nad samochodem i będzie gotowy na odcinek w Barcelonie.
Ruszył drugi przejazd, w którym Sebastien Ogier zakomunikował rywalom, że będzie tu mocno cisnął, pokonując o 0,1 sekundy ulubieńca gospodarzy, Daniego Sordo. Sebastien Loeb prawie powtórzył wyczyn Neuville’a, ale arcymistrz WRC zdołał się wyratować. Ale i tutaj zdarzyła się przerwa. Kibicka stojąca przy trasie odcinka testowego zsunęła się ze skarpy i doznała kontuzji nogi. Musiała wjechać karetka.
Shakedown should be open again soon. Lady slipped down a small bank and hurt her leg. @RallyRACC @OfficialWRC pic.twitter.com/tCfxzzNPhe
— Brendan Reeves (@BrendoRally) October 25, 2018
Ogólnie rzecz biorąc kibice nie popisali się na shakedownie. Groźny wyjazd poza drogę w trzecim przejeździe zanotował Sordo i o mały włos nie skosił Hyundaiem kilku kibiców stojących na wypadkowej zakrętu (wideo poniżej). Organizator nawoływał do podporządkowania się komunikatom ze strony osób zabezpieczających trasę.
#WRC Hot moment for Sordo in #RallyRACC Shakedown pic.twitter.com/dp4wpmiwzt
— Planetemarcus (@planetemarcus) October 25, 2018
W międzyczasie Ogier poprawił najlepszy czas i jako jedyny ze stawki WRC złamał barierę 95 sekund (1:34,9). W czołówce znaleźli się jeszcze Jari-Matti Latvala (+0,3), Teemu Suninen (+0,8) i rekordzista imprezy Sebastien Loeb (+1,1). Ott Tanak był najwolniejszy w Toyocie (+0,1 sek. do piątego Lappiego), ale Estończyk nie chciał ryzykować, zwłaszcza po brytyjskim shakedownie, gdzie dostał sygnał ostrzegawczy.
Volkswagen po swojemu
W końcu nadszedł czas na samochody R5. Volkswagen Motorsport w pamiętny tu w WRC sposób boleśnie zbił rywali na rozgrzewkę przed właściwą rywalizacją. Niewidziany we współczesnym samochodzie rajdowym od Rajdu Katalonii 2012, Petter Solberg wykręcił nowym Polo GTI R5 niesamowite 1:37,2. Oczywiście, czasy odcinka testowego nie są jakąś wyjątkową wyrocznią, ponieważ tylko niektórzy cisną na maksa, a inni sprawdzają ustawienia i zachowanie auta. W każdym razie dublet VW Motorsport (drugi czas należał do Erica Camilliego) raczej nie jest przypadkowy.
Z Polaków na odcinek testowy pofatygowali się jedynie Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur. Załoga Skody Fabii R5 nie forsowała tempa, w najlepszej próbie notując 13. czas. Możliwości piątej załogi tegorocznego sezonu są z pewnością znacznie większe. Podobnie jak w Turcji, Kajetan Kajetanowicz i Maciek Szczepaniak oszczędzali Forda Fiestę R5 i zostali w parku serwisowym.
Rajd Katalonii 2018 – odcinek testowy (najlepsze czasy)
Poz. | Załoga | Najlepszy czas |
1 | Ogier S. / Ingrassia J. Ford Fiesta WRC |
00:01:34.900 |
2 | Latvala J. / Anttila Miikka Toyota Yaris WRC |
00:00:00.300 00:00:00.300 |
3 | Suninen Teemu / Markkula Mikko Ford Fiesta WRC |
00:00:00.800 00:00:00.500 |
4 | Loeb Sébastien / Elena Daniel Citroën C3 WRC |
00:00:01.100 00:00:00.300 |
5 | Lappi Esapekka / Ferm Janne Toyota Yaris WRC |
00:00:01.200 00:00:00.100 |
6 | Tänak Ott / Järveoja M. Toyota Yaris WRC |
00:00:01.300 00:00:00.100 |
7 | Breen Craig / Martin Scott Citroën C3 WRC |
00:00:01.500 00:00:00.200 |
8 | Sordo Dani / Del Barrio C. Hyundai i20 Coupe WRC |
00:00:01.600 00:00:00.100 |
9 | Evans Elfyn / Barritt Daniel Ford Fiesta WRC |
00:00:01.900 00:00:00.300 |
10 | Solberg Petter / Engan Veronica Volkswagen Polo Gti R5 |
00:00:02.300 00:00:00.400 |
11 | Camilli Eric / Veillas B. Volkswagen Polo Gti R5 |
00:00:02.600 00:00:00.300 |
12 | Lefebvre S. / Moreau Gabin Citroën C3 R5 |
00:00:02.900 00:00:00.300 |
13 | Solberg Henning / Minor Ilka Škoda Fabia R5 |
00:00:03.300 00:00:00.400 |
14 | Kopecký Jan / Dresler Pavel Škoda Fabia R5 |
00:00:03.400 00:00:00.100 |
15 | Rovanperä K. / Halttunen Jonne Škoda Fabia R5 |
00:00:03.400 00:00:00.000 |
16 | Block Ken / Gelsomino Alex Ford Fiesta WRC |
00:00:03.400 00:00:00.000 |
17 | Tempestini S. / Itu S. Citroën C3 R5 |
00:00:03.700 00:00:00.300 |
18 | Veiby O. / Skjærmoen S. Citroën C3 R5 |
00:00:04.000 00:00:00.300 |
19 | Loubet P. / Landais Vincent Hyundai i20 R5 |
00:00:04.300 00:00:00.300 |
20 | Mikkelsen A. / Jæger Anders Hyundai i20 Coupe WRC |
00:00:04.400 00:00:00.100 |
21 | Neuville T. / Gilsoul Nicolas Hyundai i20 Coupe WRC |
00:00:04.600 00:00:00.200 |
22 | Suárez J. / Carrera C. Hyundai i20 R5 |
00:00:04.600 00:00:00.000 |
23 | Solans Nil / Martí Marc Ford Fiesta R5 |
00:00:04.700 00:00:00.100 |
24 | Huttunen Jari / Linnaketo Antti Hyundai i20 R5 |
00:00:04.800 00:00:00.100 |
25 | Pieniążek Ł. / Mazur P. Škoda Fabia R5 |
00:00:05.200 00:00:00.400 |
26 | Yates Rhys / Edmondson E. Škoda Fabia R5 |
00:00:06.700 00:00:01.500 |
27 | Al Qassimi K. / Patterson Chris Citroën C3 WRC |
00:00:07.000 00:00:00.300 |
28 | Bulacia Marco / Cretu Fabian Škoda Fabia R5 |
00:00:07.100 00:00:00.100 |
29 | Katsuta T. / Salminen Marko Ford Fiesta R5 |
00:00:07.200 00:00:00.100 |
30 | Andolfi Fabio / Scattolin S. Škoda Fabia R5 |
00:00:07.400 00:00:00.200 |
31 | López J. / Rozada Borja Citroën C3 R5 |
00:00:08.100 00:00:00.700 |
32 | Michel Sylvain / Gorguilo A. Škoda Fabia R5 |
00:00:08.300 00:00:00.200 |
33 | Lario Taisko / Hämäläinen T. Peugeot 208 R2 |
00:00:16.700 00:00:08.400 |
34 | Brazzoli Enrico / Beltrame Luca Peugeot 208 R2 |
00:00:22.300 00:00:05.600 |