WRC: Szpiedzy, ruletka i Col de Turini. Pora na Rajd Monte Carlo!

WRC: Szpiedzy, ruletka i Col de Turini. Pora na Rajd Monte Carlo!

WRC: Szpiedzy, ruletka i Col de Turini. Pora na Rajd Monte Carlo!

129 interakcji
Sebastien Ogier / Ford Fiesta WRC / Rajd Monte Carlo 2018

40 lat temu kierowcy po raz pierwszy rozpoczęli rywalizację o tytuł rajdowego mistrza świata. Od tamtego czasu (a nawet jeszcze wcześniej) niemal niezmienną tradycją jest inaugurowanie sezonu WRC magicznym Rallye Automobile de Monte-Carlo.

Szósty rok z rzędu bazę stanowi Gap, rodzinne miasto Sébastiena Ogiera. Od czasu przenosin z Valence, Francuz wygrał wszystkie 5 edycji dosłownie domowego rajdu. Wszystkie z rzędu, co stanowi najlepszą passę w historii najstarszego rajdu świata (pierwsza edycja w 1911 r.). Na koncie Ogiera jest łącznie 6 wygranych, z których pierwszą odniósł w 2009 r. za kierownicą Peugeota 207 S2000 (rajd był rundą Intercontinental Rally Challenge).

Sébastien Ogier jako jedyny wygrał 5 Rajdów Monte Carlo z rzędu | fot. Red Bull Content Pool

Rekordzistami imprezy pozostają Sébastien Loeb i Daniel Elena, którzy w 11 startach wygrywali 7 razy (byli najszybsi w ośmiu, ale w 2002 r. zostali zdyskwalifikowani przez błąd zespołu). Zaangażowany przez Hyundaia francusko-monakijski duet po raz pierwszy pojedzie w Monte Carlo innym samochodem niż Citroën. 9-krotni mistrzowie WRC mają szansę dogonić w statystykach Waltera Röhrla. Niemiec może pochwalić się 79 zwycięstwami oesowymi w imprezie. To wciąż o 6 więcej niż Loeb.

Bez kasyna

Od 2014 r. baza zawodów nie została zmieniona, ale nie oznacza to, że Rajd Monte Carlo przebiegnie wedle wszystkich utartych schematów. Jedną z najbardziej zauważalnych różnic będzie start honorowy z Gap. Dotychczas kultowym miejscem rozpoczęcia rajdu było słynne kasyno w Monte Carlo. Sesja zdjęciowa na Place Desmichels z pewnością nie będzie już tak spektakularna.

W tym roku nie będzie fotografii sprzed słynnego Casino Monte Carlo | fot. @World

Znacząco zmieniła się też trasa imprezy, która jest najkrótsza w historii. Całość liczy 1366 km (w tym tylko 323 km oesowe), czyli najmniejszy dystans od edycji 2007. Wszystko po to, aby zapoznanie z trasą można było zmieścić w dwóch dniach (wtorek, środa). Ostatecznie rekonesans i tak rozszerzono na poniedziałek, ponieważ zespoły wolały dodatkowy dzień na opis najbardziej oddalonych odcinków w Alpach Nadmorskich.

Z Gap do Pałacu Książęcego

Rajdówki będą wkręcane na najwyższe obroty od czwartku. Od 10:00 rano rozpocznie się 3,35-kilometrowy odcinek testowy w Gap. Po raz pierwszy shakedown będzie transmitowany na żywo (załogi WRC i WRC 2 Pro). Usługa WRC+ All Live po raz pierwszy będzie posiadać 2 osobne studia. W jednym z nich zobaczymy dotychczasowych anglojęzycznych prezenterów i ekspertów. Drugie studio będzie realizowane w języku hiszpańskim.

Rywalizację otworzą w czwartek 2 nocne oesy | fot. Hyundai Motorsport

Rywalizacja o zwycięstwo rozpocznie się w czwartkowy wieczór od dwóch nocnych odcinków specjalnych. Nie będzie to jednak raczej rywalizacja po lodowisku jak w 2018 r., ponieważ aktualne prognozy pogody zapowiadają okres słonecznych dni nad Lazurowym Wybrzeżem. W ciągu dnia kilka stopni Celsjusza na plusie, w nocy odwrotnie, ale bez szans na opady. Mimo to nie powinno zabraknąć kultowej ruletki oponiarskiej.

Najdłuższym dniem rywalizacji będzie piątek, na który zaplanowano 6 odcinków (trzy różne w dwóch pętlach) o łącznej długości w 125,12 km oesowych. W sobotę załogi pokonają tylko 4 oesy, w tym najdłuższy w harmonogramie 29,82-kilometrowy Agnières-en-Dévoluy – Corps. To właśnie na odcinku w Alpach Wysokich można spodziewać się kluczowych rozstrzygnięć dla końcowej klasyfikacji rajdu.

Sekwencja serpentyn to znak rozpoznawczy ostatniego oesu Rajdu Monte Carlo | fot. @World

Wisienką na torcie jest oczywiście niedziela ze słynną Przełęczą Turyńską (Col de Turini) na odcinku La Bollène-Vésubie – Peïra-Cava (18,41 km). Podobnie jak w zeszłym roku, dodatkowo punktowany Power Stage stanowi 13,58-kilometrowy La Cabanette – Col de Braus z finałem na klimatycznej sekwencji górskich serpentyn Alp Nadmorskich.

Po mecie OS16 załogi jadą do słynnego portu jachtowego w Monte Carlo przy torze Formuły 1, gdzie zlokalizowano ostatni park zamknięty. Stamtąd udają się pod Pałac Książęcy, gdzie zostaną nagrodzone najlepsze załogi 87. edycji Rallye Automobile de Monte-Carlo.

W pierwszej rundzie sezonu zobaczymy 11 załóg w nowych samochodach WRC | fot. Red Bull Content Pool

Pełna chata

Organizator przyjął maksymalną liczbę 84 zgłoszeń. Wśród nich jest 11 załóg w nowych samochodach WRC (omówione w dalszej części). Wszystkie z nich mają możliwość korzystania ze szpiegów pogodowych, którzy mogą wjechać na odcinek specjalny najpóźniej 1 godzinę i 10 minut przed startem pierwszej załogi.

Kierowcy aut WRC mają do wykorzystania maksymalnie 43 opony Michelin. W dostępnej puli są 24 sztuki supermiękkich slicków (Michelin Pilot Sport SS6), 20 slicków w miękkiej mieszance (Michelin Pilot Sport S6), 12 opon na śnieg bez kolców (Michelin Pilot Alpin A41) oraz 24 kolcowane zimówki (Michelin Pilot Alpin A41 CL).

Załoga każdego fabrycznego WRC ma do dyspozycji 43 wyczynowych opon Michelin | fot. Red Bull Content Pool

31 ekip skorzysta z rajdówek klasy R5. Trójka z nich będzie reprezentować producentów w nowej kategorii WRC 2 Pro. 7 zgłoszeń nadeszło w WRC 2. Dwóch kierowców skorzysta z Volkswagena Polo R5 (Ole Christian Veiby, Nicolas Ciamin) oraz Skody Fabii R5 (Gregoire Munster, Rhys Yates). Citroëna C3 R5 zaprezentuje Guillaume de Mevius, Forda Fiestę R5 Adrien Fourmaux, a Massimo Pedretti (zgłoszony jako Pedro) skorzysta z Hyundaia i20 R5.

Spoza mistrzostw towarzyszących warto przyjrzeć się juniorowi Toyoty, Takamoto Katsucie (Fiesa R5), do którego powrócił Daniel Barritt.

Citroën dużo testował przed startem sezonu WRC 2019 | fot. Red Bull Content Pool

Citroën

Francuski zespół rozpoczyna sezon z dwoma samochodami. Ekipa z Wersalu przed Rajdem Monte Carlo wykorzystała 7 z 42 dostępnych dni testowych dla teamów fabrycznych (nie tylko pod kątem inauguracji sezonu). Podczas nich udało się sprawdzić ustawienia we wszystkich warunkach możliwych na Rajdzie Monte Carlo.

Model C3 WRC znacząco ewoluował od ubiegłorocznej edycji. Przeprojektowano zawieszenie, w tym zmieniono amortyzatory, dzięki czemu auto jest łatwiejsze w prowadzeniu. Przed Monte Carlo pracowano nad rozwiązaniami, które umożliwią łatwe zmiany odpowiednich setupów przez załogę między odcinkami.

Od lewej: Janne Ferm, Esapekka Lappi, Julien Ingrassia, Sébastien Ogier | fot. Red Bull Content Pool

Zespół całkowicie wymienił skład. Ekipa dowodzona przez Pierre’a Budara pozyskała 6-krotnego mistrza WRC, Sébastiena Ogiera. 35-latek otrzyma C3 WRC z nr nadwozia 7, którego głównie używał Khalid Al Qassimi. Drugi z nowych kierowców, Esapekka Lappi przejmie zwycięski egzemplarz (nr 4) Sébastiena Loeba z Rajdu Katalonii. Szpiegiem pogodowym Ogiera będzie dwukrotny mistrz Europy, Simon Jean-Joseph. Lappiego przed niespodziankami na trasie będzie ostrzegać Mikko Heikkila.

W WRC 2 Pro fabryczny zespół Citroëna firmuje zgłoszenie Yoanna Bonato. Asfaltowy mistrz Francji i instruktor narciarski na razie ma potwierdzony tylko start w Monte Carlo.

Andrea Adamo | fot. Hyundai Motorsport

Hyundai

Po raz pierwszy od powrotu Hyundaia do WRC (2014 r.) zespołem z Alzenau nie będzie kierował Michel Nandan. Francuskiego inżyniera zastąpił Włoch, Andrea Adamo. Hyundai nigdy nie wygrał alpejskiego klasyka. Tylko raz, w 2016 r. Thierry Neuville doprowadził model i20 WRC na podium.

Belg otrzyma zupełnie nowe nadwozie (nr 16). Andreas Mikkelsen wraca do samochodu, który rozbił w Rajdzie Australii. Najstarszy uczestnik w tegorocznej edycji (44 lata) Sébastien Loeb poprowadzi w mistrzostwach świata samochód pochodzący spoza grupy PSA po raz pierwszy od Rajdu San Remo (2000 r., Toyota Corolla WRC). Alzatczyk przejmuje i20 Coupe WRC (nr 15) używane tylko 2 razy w Wielkiej Brytanii (Paddon) i Katalonii (Sordo). Do Gap przyjechał także Dani Sordo, który wykonał rekonesans zmodyfikowanej trasy.

Na Rajd Monte Carlo przyjechały wszystkie 4 załogi Hyundaia, ale tylko 3 z nich wystartują w imprezie | fot. Hyundai Motorsport

Dla Thierry’ego Neuville’a szpiegować będzie Bruno Thiry. Bernt Kollevold będzie aktualizować informację Andreasowi Mikkelsenowi. Seb Loeb będzie wspierany przez Patricka Magauda.

Nie ma wieści o modyfikacjach samochodu Hyundaia. Nowa ewolucja silnika debiutowała już w kończącym poprzedni sezon Rally Australia. Koreańska marka nie wystawi też oficjalnej załogi w WRC 2 Pro.

Najnowsza ewolucja Forda Fiesty WRC | fot. M-Sport

M-Sport Ford

Malcolm Wilson zdecydował się na zarządzanie z tylnego fotela, desygnując na szefa zespołu Richarda Millenera. Podstawowi kierowcy zespołu, Teemu Suninen i Elfyn Evans zaliczyli po 2 dni testowe w grudniu i styczniu. Potwierdzony na Monte Carlo i Szwecję, Pontus Tidemand poznawał Fiestę WRC przez 1 dzień.

We współpracy z Ford Performance delikatnie zmodyfikowano nowy pakiet aerodynamiczny, z którego w tamtym roku korzystał tylko Ogier. Poprawki zastosowano także w silniku i elektronice. Nowy partner M-Sportu, ZF (były poddostawca do VW Polo R WRC) zaopatruje Fiesty WRC w amortyzatory Sachs.

Teemu Suninen (24 l.) jest najmłodszym kierowcą spośród fabrycznej stawki | fot. M-Sport

Żaden z tegorocznych kierowców nie wygrywał Rajdu Monte Carlo, ani nie stał w nim na podium. Najmłodszy z kierowców fabrycznych WRC (24 lata) Teemu Suninen dosiądzie Fiesty z nr nadwozia 9, którą Ogier wygrał ostatnie Monte. Elfyn Evans wykorzysta samochód mistrza świata z Rajdu Katalonii. Pontus Tidemand otrzyma auto, którym Ogier przypieczętował tytuł w Australii, a w 2017 r. Evans odniósł jedyne zwycięstwo w WRC.

W WRC 2 Pro M-Sport wystawia Gusa Greensmitha. Szpiegiem Brytyjczyka będzie Antoine L’Estage. Dla załóg WRC informacje będą zbierać Emil Bergqvist (dla Tidemanda), Juuso Pykälistö (dla Suninena) i Gwyndaf Evans (dla swojego syna, Elfyna).

Każdy z kierowców Toyoty jest w stanie odnosić zwycięstwa | fot. Toyota

Toyota

Mistrzowie producentów WRC na tym etapie sezonu nie wprowadzili zmian w Yarisie WRC. Tokeny homologacyjne będą wykorzystywane w dalszej części roku. Esapekkę Lappiego zastąpił powracający z banicji Kris Meeke. W swoim pierwszym występie w barwach Toyoty poprowadzi Yaris z nr nadwozia 10, którym Ott Tänak wygrał Rajd Niemiec. Estończyk wsiada do 11-tki, którym w tej samej imprezie Lappi wywalczył trzeci stopień podium.

Zaliczający rekordowy 196. start w WRC (tyle samo co Carlos Sainz), Jari-Matti Latvala skorzysta z Yarisa (nr 9), który dotychczas nie był dla niego specjalnie szczęśliwy. W Katalonii zajął nim 8. miejsce, w Niemczech zawiódł układ transmisyjny. Pilot Fina, Miikka Anttila śrubuje rekord występując w mistrzostwach świata po raz 207!

Jari-Matti Latvala zrówna się w Rajdzie Monte Carlo z Carlosem Sainzem pod względem liczby występów w WRC (rekordowe 196 startów) | fot. Red Bull Content Pool

Obecni kierowcy Toyoty ostatnio często wizytowali na podium Rajdu Monte Carlo, ale nigdy go nie wygrali. Latvala był dwukrotnie drugi w ostatnich 4 latach. Z kolei Tänak od 2017 r. co sezon się poprawia (wówczas trzeci, rok temu drugi). Kris Meeke wywalczył tu podium w 2014 r. (Citroën DS3 WRC) i wygrał rundę JWRC w 2005 r. (Citroën C2 S1600).

Do szpiegowania najęto Toniego Gardemeistera (Latvala), Martina Kangura (Tänak) i Stephena Whitforda (Meeke).

Kalle Rovanperä jest zgłoszony przez Škodę, ale jego Fabię R5 będzie obsługiwać prywatny zespół TGS Worldwide | fot. Red Bull Content Pool

Škoda

Fabryczny zespół Škody nie planował przyjazdu na inaugurację sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale firmuje zgłoszenie Kalle Rovanpery, który miał się startować na Monte prywatnie. Obsługą w parku serwisowym zajmie się jednak TGS Worldwide, stajnia należąca do Toniego Gardemeistera (szpiega Latvali). Dzięki temu 18-latek z Jyväskylä nie będzie rywalizował z prywaciarzami zgłoszonymi w zwykłym WRC 2.

Kalle Rovanperä ma za sobą 1 dzień testów przed Monte Carlo w miniony weekend (z TGS Worldwide). W poprzednim tygodniu testował ze Škodą Motorsport na śniegu przed Rajdem Szwecji.

Czwartek, 24.01.2019 Długość Czas
Odcinek testowy – Gap 3,35 km 10:00
1. etap Czwartek, 24.01.2019
OS1 La Bréole – Selonnet 20,76 km 19:38
OS2 Avançon – Notre-Dame-du-Laus 20,59 km 20:41
Flexi Service A (Gap – 45+3 min) 22:11
Długość etapu 41,35 km
2. etap Piątek, 25.01.2019
Service Park B (Gap – 15+3 min) 07:30
OS3 Valdrôme – Sigottier 1 20,04 km 09:11
OS4 Roussieux – Laborel 1 24,05 km 10:14
OS5 Curbans – Piégut 1 18,47 km 11:37
Service Park C (Gap – 30+3 min) 12:27
OS6 Valdrôme – Sigottier 2 20,04 km 14:23
OS7 Roussieux – Laborel 2 24,05 km 15:26
OS8 Curbans – Piégut 2 18,47 km 16:49
Flexi Service D (Gap 45+3 min) 17:44
Długość etapu 125,12 km
3. etap Sobota, 26.01.2019
Service Park E (Gap – 15+3 min) 07:52
OS9 Agnières-en-Dévoluy – Corps 1 29.82 km 08:48
OS10 St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 1 16.87 km 10:06
Service Park F (Gap – 30+3 min) 11:26
OS11 Agnières-en-Dévoluy – Corps 2 29.82 km 12:47
OS12 St-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve 2 16.87 km 14:08
Service Park G (Gap – 45+3 min) 15:18
Długość etapu 93,38 km
4. etap Niedziela, 27.01.2019
OS13 La Bollène-Vésubie – Peïra-Cava 1 18,41 km 08:20
OS14 La Cabanette – Col de Braus 1 13,58 km 09:08
OS15 La Bollène-Vésubie – Peïra-Cava 2 18,41 km 10:55
OS16 La Cabanette – Col de Braus 2 (Power Stage) 13,58 km 12:18
Długość etapu 63,98 km
Długość odcinków rajdu 323,83 km

Składy teamów WRC na Rajd Monte Carlo 2019

Producent Załoga
Kierowca Pilot
Citroën Finland Esapekka Lappi Finland Janne Ferm
France Sébastien Ogier France Julien Ingrassia
M-Sport Ford United Kingdom Elfyn Evans United Kingdom Scott Martin
Finland Teemu Suninen Finland Marko Salminen
Sweden Pontus Tidemand Norway Ola Fløene 
Hyundai France Sébastien Loeb Monaco Daniel Elena
Norway Andreas Mikkelsen Norway Anders Jæger
Belgium Thierry Neuville Belgium Nicolas Gilsoul
Toyota Finland Jari-Matti Latvala Finland Miikka Anttila
United Kingdom Kris Meeke United Kingdom Sebastian Marshall
Estonia Ott Tänak Estonia Martin Järveoja

 

Przeczytaj również