WRC: Przed nami Rajd Szwecji w śniegach ciepłej krainy Gotów

WRC: Przed nami Rajd Szwecji w śniegach ciepłej krainy Gotów

WRC: Przed nami Rajd Szwecji w śniegach ciepłej krainy Gotów

63 interakcje
WRC: Przed nami Rajd Szwecji w śniegach ciepłej krainy Gotów

Po raz 67. w historii w północnej części regionu Värmland odbędzie się Rajd Szwecji. To jedyna w pełni zimowa runda WRC, a także jedyny rajd z transgranicznymi odcinkami specjalnymi.

Paradoksalnie Värmland oznacza „ciepłą krainę” (nazwa prawdopodobnie pochodzi od jeziora Värmeln, które rzadziej zamarzało). Początkowo rozgrywany w połowie czerwca Svenska Rallyt, w 1965 r. przeobrażono na rajd zimowy pod nazwą Rajd Szwedzki. Od 2010 r. oficjalną nazwą imprezy jest Rajd Szwecji.

Zima zimie nierówna

Impreza od zawsze stanowi pewną niewiadomą, jeśli chodzi o warunki pogodowe. Kluczowa jest grubość lodu pod pokrywą śnieżną (jeżeli napada świeży to pierwsze załogi na trasie sporo tracą, ponieważ kolcowane opony nie dobijają się wystarczająco do lodu). Jeżeli jest cienka, to przy lekko dodatnich temperaturach istnieje ryzyko pojawienia się szutru. Już raz, w 1990 r. rajd odwołano przez zbyt łagodną zimę. W tym sezonie organizatorzy zapowiadają dobre, zimowe warunki do ścigania się po lasach Värmland.

Do 2004 r. rajd wygrywali jedynie kierowcy z Półwyspu Skandynawskiego. 15 lat temu hegemonię przerwał Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC). Trzy wygrane (wszystkie w Volkswagenie Polo R WRC) ma Sébastien Ogier. Przed rokiem triumfował Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC), co sprawia, że oprócz skandynawsko-nordyckiego pochodzenia, zwycięzcami mogą być też francuskojęzyczni kierowcy. Najwięcej wygranych (7) należy do Stiga Blomqvista.

Norweski piątek i hopa Colina

Park serwisowy zlokalizowano na lotnisku w Torsby (faktyczna baza znajduje się w Hotel Selma Spa w Sunne), z którego Autostradą Europejską załogi dostaną się w czwartek wieczorem na Färjestads – tor wyścigów kłusaków w Karlstad, gdzie rozpocznie się rywalizacja.

W piątek 2 odcinki przebiegają w całości po Norwegii. OS4 (w drugiej pętli OS7) w okolicach jeziora Röjden zaczyna się i kończy w Szwecji, ale większość z 18 km znajduje się po norweskiej stronie. Sobota to wymagające odcinki Rämmen, Hagfors i przede wszystkim Vargasen, gdzie znajduje się efektowna Colin’s Crest (hopa nazwana od Colina McRae).

W niedzielę po dwóch przejazdach Likenäs, załogi zmierzą się na Wolf Power Stage, który stanowi 8,93-kilometrowy Torsby. Rozgrzewka przed dodatkowo punktowanym odcinkiem odbędzie się już w piątek na zakończenie pierwszego pełnego dnia rywalizacji. Rajd liczy łącznie 316,8 km oesowych (harmonogram na końcu artykułu). Załogi WRC będą korzystać z opon Michelin. W każdej z nich znajdą się 384 długie (tzw. szwedzkie) kolce.

Ostatni raz Grönholma

Większość fińskich rajdowych mistrzów świata ma tradycję zaliczenia ostatniego w karierze występu w WRC po ukończeniu 51. roku życia. Rytuał zapoczątkował Hannu Mikkola, a kontynuowali Timo Salonen, Juha Kankkunen i Ari Vatanen (wyłamał się tylko Tommi Mäkinen). Teraz przyszła kolej na 5-krotnego triumfatora Swedish Rally, Marcusa Grönholma. Fin (właściwie Szwedofin, ponieważ wywodzi się ze szwedzkojęzycznej mniejszości w Finlandii) dostąpi poprowadzenia teoretycznie najlepszego samochodu WRC w stawce – Toyoty Yaris.

Na liście zgłoszeń widnieją łącznie 63 załogi z aż 14 samochodami WRC. Najliczniejszą grupę stanowią Fordy Fiesta WRC, z czego jeden egzemplarz będzie obsługiwany po raz pierwszy poza M-Sportem przez zespół Janne Tuohino – JanPro Racing. Po raz pierwszy w jednym rajdzie pojawią się 4 Toyoty Yaris WRC. Pojazd zdolny do zwycięstwa poprowadzi tylko jeden reprezentant gospodarzy, Pontus Tidemand (Ford Fiesta WRC).

Podczas piątkowego i sobotniego etapu do zmagań dołączą uczestnicy rajdu historycznego. Tak jak rok temu, perełką na jego liście zgłozeń jest Rauno Aaltonen (od jego nazwiska nazywa się obrót samochodu o 360 stopni w linii prostej bez zatrzymania), który startował w Rajdzie Szwedzkim już w 1967 r. Mistrz Europy 1965 poprowadzi Mini Coopera S, a dyktować będzie Hans Sylvain (niegdyś jeżdżący ze Stigiem Blomqvistem).

fot. facebook.com/pieniazekrally

Nowa polska załoga

Jedynymi Polakami, którzy wystartuą w Rajdzie Szwecji będą Łukasz Pieniążek i Kamil Heller (na liście zgłoszeń widnieje Przemysław Mazur, ale nastąpi zmiana). Będzie to ich pierwszy wspólny występ. Kierowca pochodzący z Częstochowy zaliczy 18 start w mistrzostwach świata, drugi w Szwecji. Pilot z Warszawy ma na koncie tylko występ w Rajdzie Wielkiej Brytanii 2014, gdy pilotował Arona Domżałę w Citroënie DS3 R3T (zajęli 5. miejsce w JWRC).

W kategorii WRC 2 Pro uzbierano łącznie 5 załóg. Po zwycięstwie w Rajdzie Monte Carlo prowadzenia w klasyfikacji kierowców broni kolega zespołowy Pieniążka, Gus Greensmith, a wśród zespołów M-Sport Ford World Rally Team.

18 zgłoszeń uzbierano w prywatnej kategorii WRC 2 (łącznie w rajdzie jest 30 aut R5). Wygranej broni junior Toyoty, Takamoto Katsuta (Ford Fiesta R5). Trzecie podejście do Rajdu Szwecji wykona dwukrotny mistrz świata w rallycrossie, Johan Kristoffersson (Volkswagen Polo GTI R5).

Citroën

Pierwszy producent, który osiągnął 100 zwycięstw w WRC (tylko 1 w Swedish Rally) przed Szwecją nie rozwikłał przyczyn awarii silnika, która wyeliminowała Esapekkę Lappiego z Rajdu Monte Carlo. Z kolei już nie powinien powtórzyć się kłopot z przepustnicą, jaki w końcówce inauguracyjnej rundy przydarzył się Sébastienowi Ogierowi.

Citroën przywozi do Torsby zupełnie nowe samochody WRC z nr nadwozia 20 dla Ogiera oraz 18 dla Lappiego. Do przedrajdowych testów wykorzystywano podwozie nr 15, który Craig Breen zaliczył ubiegłroczny Rajd Estonii. Ekipa z Wersalu firmuje także zgłoszenie do WRC 2 Pro załogi Mads Østberg/Torstein Eriksen, ale C3 R5 podstawia i obsługuje belgijski DG Sport Competition.

Hyundai

Liderzy klasyfikacji producentów wykorzystają te same egzemplarze i20 Coupe WRC oraz te same załogi, co w Rajdzie Monte Carlo. Na testach w środkowo-północnej Szwecji dachowanie mieli Sébastien Loeb i Daniel Elena (bez urazów), po czym trzeba było naprawić samochód z nr nadwozia 7. Zwycięstwa bronią Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (jedyne Hyundaia w Szwecji). Andreas Mikkelsen i Anders Jæger liczą na powtórzenie podium z ubiegłego roku (jedynego w sezonie).

Na ławce rezerwowych wciąż pozostają Dani Sordo i Carlos del Barrio, którzy rozpoczną sezon od Rajdu Meksyku. Zgodnie z zapowiedzią, Hyundai nie wystawia żadnej załogi w i20 R5 w ramach WRC 2 Pro.

M-Sport Ford

Zespół pod opieką Richarda Millenera będzie obsługiwał 4 Fordy Fiesta WRC. Liczący na dobry rezultat Teemu Suninen oraz Pontus Tidemand użyją swoich samochodów z Rajdu Monte Carlo. Elfyn Evans przesiada się do zwycięskiego egzemplarza Ogiera z Rajdu Wielkiej Brytanii. Wymienieni zawodnicy mieli po 1 dniu testów w północnej Finlandii. Żaden z nich nie osiągnął podium w klasyfikacji generalnej Rajdu Szwecji

fot. M-Sport

Zakupiona w październiku Fiesta WRC z nr nadwozia 2 przez Lorenzo Bertelliego nie była używana od Rajdu Argentyny 2017. Samochodem jeździł tylko aktualny mistrz świata. Syn Miucci Prady zaliczył 2-dniowe testy.

JanPro Racing samodzielnie obsłuży nabytego w styczniu Forda z nr nadwozia 6 (w zeszłym roku używał go Suninen, a w Barbórce 2017 Kajetanowicz). Każda z 5 Fiest WRC wykorzystuje najnowszą specyfikację.

fot. M-Sport

W WRC 2 Pro ekipę z Kumbrii będą reprezentować dwie załogi w Fordach Fiesta R5. Do zwycięzcy kategorii w Rajdzie Monte Carlo, Gusa Greensmitha dołącza Łukasz Pieniążek. Polak przejmuje jego samochód z inauguracji sezonu (nr nadwozia 268 ma już 2 zwycięstwa z rzędu, ponieważ w Rajdzie Australii w WRC 2 triumfował nim Alberto Heller). Brytyjczyk przesiada się do podwozia nr 263, ostatnio widzianego w Wales Rally GB w rękach Erica Camilliego.

13 załóg rozpocznie sezon Junior WRC w nowych Fordach Fiesta R2T, przygotowanych przez M-Sport Poland.

Toyota

Yarisy WRC w Szwecji otrzymają zupełnie nowe amortyzatory, które rozwijano z pomocą Marcusa Grönholma. Obsługą samochodu 51-letniego dwukrotnego mistrza WRC zajmie się jego zespół GRX, który szykuje się do wystawienia trzech Hyundaiów i20 Supercar w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata.

Jari-Matti Latvala wygrywał już dla Toyoty Rajd Szwecji (2017), a sam ma na konce 4 sukcesy. 197 start Fina oznacza samodzielny rekord kierowców WRC. 11 lat temu na tym samym rajdzie JML został najmłodszym zwycięzcą rundy WRC (22 lata, 10 miesięcy i 7 dni). Ott Tänak ma do poprawienia drugie miejsce z 2017 r. Kris Meeke nie gościł na podium w Szwecji, ale zaliczył najdłuższy, 3-dniowy program testów na śniegu.

Škoda

Szef Škoda Motorsport, Michal Hrabánek jasno określił, że liderem zespołu jest Kalle Rovanperä. 18-latek zaliczy pierwszy start w zimowej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata. Czeski team w WRC 2 Pro oprócz Rovanpery będzie reprezentował mistrz Finlandii, Eerik Pietarinen (wspierany przez krajowego importera Škody). Będzie to jego 5 start w WRC, drugi w aucie R5 (w pierwszym wygrał kat. WRC 2 podczas Rajdu Finlandii).

Potwierdzono, że mistrz WRC 2 – Jan Kopecký skupi się w tym sezonie na obronie krajowego tytułu w Czechach, ale zaliczy też wybrane rajdy światowego czempionatu.

Harmonogram 67. Rajdu Szwecji

czwartek, 14 lutego 2019 r.
OT Skalla (shakedown) 6,86 km 09:00
1. etap czwartek, 14 lutego 2019 r.
OS1 SSS Karlstad 1 1.90 km 20:08
Service A – Torsby – 15 Min
OS2 Hof-Finnskog 21.26 km 07:55
OS3 Svullrya 1 24.88 km 09:08
OS4 Röjden 1 18.10 km 09:59
Service B – Torsby – 40 Min
OS5 Hof-Finnskog 2 21.26 km 13:54
OS6 Svullrya 2 24.88 km 15:17
OS7 Röjden 2 18.10 km 16:08
OS8 Torsby 1 8.93 km 17:14
Flexi Service C – Torsby – 45 Min
Długość etapu 139.31 km
2. etap sobota, 16 lutego 2019 r.
Service D – Torsby – 15 Min
OS9 Rämmen 1 23.13 km 07:44
OS10 Hagfors 1 23.40 km 08:35
OS11 Vargåsen 1 14.21 km 09:37
Service E – Torsby – 40 Min
OS12 Rämmen 2 23.13 km 13:02
OS13 Hagfors 2 23.40 km 13:53
OS14 Vargåsen 2 14.21 km 15:08
OS15 SSS Karlstad 2 1.90 km 17:45
OS16 Torsby Sprint 2.80 km 19:30
Flexi Service F – Torsby – 45 Min
Długość etapu 126.18 km
3. etap niedziela, 17 lutego 2019 r.
Service G – Torsby – 15 Min
OS17 Likenäs 1 21.19 km 07:50
OS18 Likenäs 2 21.19 km 09:51
OS19 Torsby 2 (Power Stage) 8.93 km 12:18
Długość etapu 51.31 km
Długość odcinków rajdu 316.80 km

Zwycięzcy Rajdu Szwecji

Rok Kierowca Samochód
1950 Per-Fredrik Cederbaum BMW
1951 Gunnar Bengtsson Talbot Lago
1952 Grus-Olle Persson Porsche 356
1953 Sture Nottorp Porsche 356
1954 Carl-Gunnar Hammarlund Porsche 356 1300 Super
1955 Allan Borgefors Porsche 356 1500
1956 Harry Bengtsson Volkswagen 1200
1957 Ture Jansson Volvo PV544 LS
1958 Gunnar Andersson Volvo PV544
1959 Erik Carlsson Saab 93 B
1960 Carl-Magnus Skogh Saab 96
1961 Carl-Magnus Skogh Saab 96
1962 Bengt Söderström British Motor Corporation
1963 Berndt Jansson Porsche 356
1964 Tom Trana Volvo PV544
1965 Tom Trana Volvo PV544
1966 Åke Andersson Saab 96 V4
1967 Bengt Söderström Ford Cortina Lotus
1968 Björn Waldegård Porsche 911 T
1969 Björn Waldegård Porsche 911 L
1970 Björn Waldegård Porsche 911 S
1971 Stig Blomqvist Saab 96 V4
1972 Stig Blomqvist Saab 96 V4
1973 Stig Blomqvist Saab 96 V4
1975 Björn Waldegård Lancia Stratos HF
1976 Per Eklund Saab 96 V4
1977 Stig Blomqvist Saab 99 EMS
1978 Björn Waldegård Ford Escort RS1800
1979 Stig Blomqvist Saab 99 Turbo
1980 Anders Kulläng Opel Ascona 400
1981 Hannu Mikkola Audi Quattro
1982 Stig Blomqvist Audi Quattro
1983 Hannu Mikkola Audi Quattro A1
1984 Stig Blomqvist Audi Quattro A2
1985 Ari Vatanen Peugeot 205 Turbo 16
1986 Juha Kankkunen Peugeot 205 Turbo 16 E2
1987 Timo Salonen Mazda 323 4WD
1988 Markku Alén Lancia Delta HF 4WD
1989 Ingvar Carlsson Mazda 323 4WD
1991 Kenneth Eriksson Mitsubishi Galant VR-4
1992 Mats Jonsson Toyota Celica GT-Four
1993 Mats Jonsson Toyota Celica Turbo 4WD
1994 Thomas Rådström Toyota Celica Turbo 4WD
1995 Kenneth Eriksson Mitsubishi Lancer Evolution II
1996 Tommi Mäkinen Mitsubishi Lancer Evolution III
1997 Kenneth Eriksson Subaru Impreza WRC
1998 Tommi Mäkinen Mitsubishi Lancer Evolution IV
1999 Tommi Mäkinen Mitsubishi Lancer Evolution VI
2000 Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC
2001 Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC
2002 Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC
2003 Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC
2004 Sébastien Loeb Citroën Xsara WRC
2005 Petter Solberg Subaru Impreza WRC 2004
2006 Marcus Grönholm Ford Focus RS WRC 06
2007 Marcus Grönholm Ford Focus RS WRC 06
2008 Jari-Matti Latvala Ford Focus RS WRC 07
2010 Mikko Hirvonen Ford Focus RS WRC 09
2011 Mikko Hirvonen Ford Fiesta RS WRC
2012 Jari-Matti Latvala Ford Fiesta RS WRC
2013 Sébastien Ogier Volkswagen Polo R WRC
2014 Jari-Matti Latvala Volkswagen Polo R WRC
2015 Sébastien Ogier Volkswagen Polo R WRC
2016 Sébastien Ogier Volkswagen Polo R WRC
2017 Jari-Matti Latvala Toyota Yaris WRC
2018 Thierry Neuville Hyundai i20 Coupe WRC

Przeczytaj również