Nowe oblicze królestwa Grönholma i Forda. Jak zmienił się i kto wygra Rajd Finlandii?

Nowe oblicze królestwa Grönholma i Forda. Jak zmienił się i kto wygra Rajd Finlandii?

Nowe oblicze królestwa Grönholma i Forda. Jak zmienił się i kto wygra Rajd Finlandii?

37 interakcji
Nowe oblicze królestwa Grönholma i Forda. Jak zmienił się i kto wygra Rajd Finlandii?

Dziś wieczorem po 6 tygodniach przerwy do rywalizacji powracają Rajdowe Mistrzostwa Świata. Właściwy rozruch drugiej części sezonu zapewni Neste Rally Finland – zdecydowanie najszybszy rajd w kalendarzu.

Rajd Finlandii jest jednym z dwóch rajdów, które w mistrzostwach świata są nie do ruszenia. Od początku istnienia serii (1973 r.) impreza z bazą w Jyväskylä jest rundą WRC. Do 1996 r. rozpalała zmysły pod nazwą Rajd 1000 Jezior. Nazwa była adekwatna, ponieważ Pojezierze Fińskie posiada mnóstwo zbiorników wodnych, a polodowcowe ukształtowanie terenu sprawia, że co chwilę samochody poruszają się tu we wszystkich płaszczyznach (♫ na lewo, na prawo, w górę i w dół… ♫).

Zmiana na wolniejsze

Park serwisowy oraz centrum rajdu ponownie są zlokalizowane w kompleksie Paviljonki nad jeziorem Jyväsjärvi, skąd na piechotę można dostać się do ścisłego centrum 130-tysięcznego Jyväskylä.

Tegoroczna edycja z pewnością nie będzie najszybszą w historii. Z programu wypadł kultowy odcinek Ouninpohja (a w zasadzie jego najszybsza sekcja), co powinno zaniżyć średnią prędkość. W ostatnich dwóch sezonach do wygrania rajdu należało podróżować ze średnią prędkością ok. 126 km/godz. (rekord 126,6 km/godz. należy do Krisa Meeke’a i Paula Nagle’a, którzy wygrali w 2016 r. Citroënem C3 WRC).

Około 20 kilometrów trasy wytyczono po nigdy nie używanych drogach w roli odcinków specjalnych. W tym roku wybrano dużo węższych partii, aby sprawdzić ich przydatność w obecnych warunkach. Z tego względu zrezygnowano m.in. z pętli po wschodniej części długiego jeziora Päijänne. Trasa 68. Rajdu Finlandii praktycznie nie będzie miała szykan. Jedyną zauważymy dziś i jutro wieczorem na odcinku Harju w asfaltowej części trasy. Zmniejszanie prędkości będzie częściej wykorzystywane przez wytyczenie przejazdów przez leśne skrzyżowania po trójkącie.

Co mówią statystyki?

Najwięcej zwycięstw (13) w Rajdzie Finlandii posiada Ford, choć ostatnią wygraną Focusem RS WRC’09 odnotował w 2010 r. za sprawą Jari-Mattiego Latvali. Fin (3 zwycięstwa) z zespołu Toyoty będzie chciał podgonić w statystykach swojego szefa Tommiego Mäkinena – pięciokrotnego triumfatora Rally Finland. Bilans Forda spróbuje poprawić Sébastien Ogier, którego Fiesta WRC otrzymała zupełnie nowy pakiet aerodynamiczny. Przez najbliższe lata niezagrożonym rekordzistą rajdu wśród kierowców pozostanie Marcus Grönholm (7 zwycięstw), która ma przewagę 4 wygranych nad zbliżającym się do końca kariery Latvalą i raczej nie powracającym do WRC, Loebem.

Francuz będzie chciał też zredukować 27-punktową stratę do lidera mistrzostw i ekipy Hyundaia, Thierry’ego Neuville’a. Belg nigdy nie wygrał w Jyväskylä, a Hyundai nie zameldował się choćby na podium imprezy. Pretendentów do tytułu spróbuje pogodzić Ott Tänak, który po 15 latach od sukcesu Markko Märtina może być drugim estońskim zwycięzcą na „szutrowych autostradach”. Za kierowcą z Saremy przemawia jego obecna dyspozycja i wydajność na szybkich trasach Toyoty Yaris WRC, którą w zeszłym roku triumfował Esapekka Lappi i nie jest wykluczone, że znów może tego dokonać.

Czarnym koniem mogą okazać się załogi Citroëna, które otrzymały przeprojektowaną geometrię przedniego zawieszenia C3 WRC według instrukcji Madsa Østberga. Na ten moment ekipa z Wersalu zaliczyła dublet na odcinku testowym, choć nie wszystkie załogi cisnęły na nim w limicie. Przy dobrych wiatrach o pierwsze zwycięstwo w karierze może pokusić się Teemu Suninen, o ile na drugim miejscu za nim nie będzie jechał Ogier, ponieważ w takiej sytuacji Malcolm Wilson nie zawaha się ani chwili nad poleceniem zespołowym.

Wyjątkowo będziemy dopingować Łukasz Pieniążka z Przemysławem Mazurem. Jedyna polska załoga na trasie będzie zbierać bezcenne doświadczenie na wymagających trasach Pojezierza Fińskiego w Škodzie Fabii R5 z Printsport Racing. Wszystko w towarzystwie blisko 30 załóg w samochodach R5, z czego 18 rywalizujących w WRC 2. Polacy nie nominowali tej rundy do zdobywania punktów, dlatego pojadą bez dodatkowej presji o wynik, co przy złapaniu odpowiedniego feelingu, może przełożyć się na dobre rezultaty.

Harmonogram Rajdu Finlandii

26.07.2018 (czwartek):
18:00 OS1 Harju 1 2.31 km

27.07.2018 (piątek):
7:18 OS2 Moksi 1 20.04 km
8:21 OS3 Urria 1 12.28 km
9:13 OS4 Ässämäki 1 12.33 km
10:36 OS5 Äänekoski 1 7.71 km
13:24 OS6 Oittila 19.34 km
14:27 OS7 Moksi 2 20.04 km
15:30 OS8 Urria 2 12.28 km
16:22 OS9 Ässämäki 2 12.33 km
17:45 OS10 Äänekoski 2 7.71 km
19:00 OS11 Harju 2 2.31 km

28.07.2018 (sobota):
7:13 OS12 Päijälä 1 23.92 km
8:29 OS13 Pihlajakoski 1 14.90 km
9:38 OS14 Kakaristo 1 23.66 km
11:13 OS15 Tuohikotanen 1
13:55 OS16 Tuohikotanen 2 8.95 km
15:08 OS17 Kakaristo 2 23.66 km
16:36 OS18 Päijälä 2 23.92 km
17:54 OS19 Pihlajakoski 2 14.90 km

29.07.2018 (niedziela):
7:38 OS20 Laukaa 1 11.74 km
8:38 OS21 Ruuhimäki 1 11.12 km
10:01 OS22 Laukaa 2 11.74 km
12:18 OS23 Ruuhimäki 2 (Power Stage) 11.12 km

W Polsce rajd można obejrzeć na antenach Canal+ Sport i Canal+ Sport 2 (powtórki także na nSport+).  Oprócz tego tradycyjnie dostępna jest płatna platforma WRC+ All Live na oficjalnej stronie cyklu, która dostępna jest wyłącznie w języku angielskim. Najistotniejsze doniesienia z rajdu będziemy publikować na naszej stronie i facebooku WRC News.

Przeczytaj również